2007-12-28, 02:16
Medlem
WTF?s avatar
Tjena, har ett problem, det e så att min dator stängs ner av sig själv då och då, oftast efter ca 15 min eller nått ibland längre, och den vill inte starta fören det har gått 5 min ca hur mycket jag än trycker på knappen..

letar nu efter ett program som skapar en logg över ALLT som händer, så man kanske kan se vad som hände sekunden innan datorn slocknade.

Skulle va shysst om nån visst nått program..

Tack
Citera
2007-12-28, 02:25
Medlem
merlin2s avatar
är du verkligen säker på att det är mjukvaruproblem, kanske hårdvaruproblem som din processor blir för varm bara och behöver kylas ner lite.
Citera
2007-12-28, 02:35
Medlem
WTF?s avatar
Nej jag är inte säker, finns det några sådana program så man kan kolla tempraturen på processorn och dylikt då ?
Citera
2007-12-28, 02:49
Medlem
I och med att den vägrar starta förräns efter c:a 5 minuter sätter jag mitt "sluta röka" nyårslöfte på att det är CPU'n som blivit för varm. Testa http://www.cpuidle.de/
Citera
2007-12-28, 14:42
Medlem
merlin2s avatar
om det är processorn så håll den under 70 grader, är det processorn som strular så investera i ny kylpasta samt ny fläkt till processorn och ny fläkt till chassit.
Citera
2007-12-28, 16:28
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
I och med att den vägrar starta förräns efter c:a 5 minuter sätter jag mitt "sluta röka" nyårslöfte på att det är CPU'n som blivit för varm. Testa http://www.cpuidle.de/

Testade detta men vet inte om det gör någon skillnad, kan inte se nuvarande temp någonstans, CPUn går upp i 99 när programet körs och det står att clock speed är 1795 MHz och Physical memory är 512 Mb..

Fattar inte ett smack..
Well får se om datorn dör iaf..
Citera
2007-12-28, 18:06
Medlem
Om det nu är CPU'n så kommer nog inte CPUIDLE räcka i längden, det var mest tänkt för at få info och testa... Du kommer behöva kolla på varför CPU'n blir för varm, kanske byta CPU fläkt osv..
Citera
2007-12-28, 20:04
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF?
Nej jag är inte säker, finns det några sådana program så man kan kolla tempraturen på processorn och dylikt då ?

Temperaturen brukar gå att se i BIOS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in