Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-27, 14:18
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej,

ska hjälpa brorsan att formatera och lägga in en fräsch installation med xp på en laptop. Märket är fujitsu siemens.

Nu till mina frågor....

Kan allt detta som min egen ficka men har aldrig gjort det på en laptop, är det någon jag bör tänka på?
Tänkte bränna ut en windowx xp pro skiva och köra in på den eftersom han inte har en sådan. Han har bara en recoverydisc, fungerar min plan?

Tack på förhand
Citera
2007-12-27, 14:21
Medlem
Ja, det borde inte vara några större problem, jag har gjort samma sak dock inte på en fujitsu siemens
Citera
2007-12-27, 14:22
Medlem
Ja

Se bara till att du har drivrutiner.
Kan i bland vara svårt att finna dessa till laptop.
Altså grafik ljud och nätverkskort
Citera
2007-12-27, 14:36
Medlem
Drivrutiner brukar finnas på tillverkarnas hemsida, speciellt när det gäller "paketdatorer".
Citera
2007-12-27, 16:30
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Ok, ska leta lite på deras sida!

Fyll på med mer tips om så finns!!
Citera
2007-12-27, 16:44
Medlem
DeGes avatar
Det finns program som tar backup på drivarna , testa ett sådant innan du blåser burken
Citera
2007-12-27, 19:56
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Det finns program som tar backup på drivarna , testa ett sådant innan du blåser burken

Och det heter? :P
Citera
2007-12-27, 20:40
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
PROBLEM!

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn."

får denna text när jag kör installationsprogrammet för xp..

Kör någon installation med SP2 integrerat, kan de störa tro?
Citera
2007-12-27, 21:12
Medlem
Hm, jag använder mig av en installation med SP2 integrerat när jag installerar på stationär och laptop, har inte haft något problem med det.

Jag har ingen aning, men det kanske är så att hårddisken är "skrivskyddad" för att man inte ska kunna göra som du gör nu. Testa att köra in recovery skivan och kolla om det finns något alternativ att typ formatera hårddisken eller liknande. Utan att behöva använda själva recovery-funktionen.
Citera
2007-12-27, 21:58
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Hm, jag använder mig av en installation med SP2 integrerat när jag installerar på stationär och laptop, har inte haft något problem med det.

Jag har ingen aning, men det kanske är så att hårddisken är "skrivskyddad" för att man inte ska kunna göra som du gör nu. Testa att köra in recovery skivan och kolla om det finns något alternativ att typ formatera hårddisken eller liknande. Utan att behöva använda själva recovery-funktionen.

Tack. Ska kolla upp det lite.

EDIT: Verkar som att det går att installera med recoveryskivan.. kanske datorn är låst för alla andra xp versioner?
Citera
2007-12-27, 22:27
Medlem
Testa att fixa Partition Magic, skapa en partition och försök installera xp på den. Då kanske det lyckas och du kan därifrån ta bort den gamla partitionen.
Citera
2007-12-28, 16:10
Medlem
Kan inte hitta hårddisken

Tror snarare att det rör sig om att hårddisken är av typen SATA eller SATA2 och en del versioner av XP inte har några drivrutiner för denna typ av hårddisk. Lösningen är att du antingen går in på tillverkarens hemsida och laddar ner drivisarna och lägger dessa på en diskett (ifall den bärbara nu är utrustad med diskettstation) isåfall när xp under uppstarten av installationen frågar efter om du har en diskett med drivrutiner så använder du helt enkelt denna.

Ifall du ine har nåågon diskettstation i datorn finns det program för att integrera drivrutiner i XP:s installationsskiva, sök på google. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in