• 1
  • 2
2007-12-31, 10:05
Medlem
Procrastinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
nu har du blandat lite

den antika ju-jutsun ser mer ut som aikido och judo tillsammans. aikidon är nog den numer nutida reformens kampkonst som liknar den antika ju-jutsun mest då de har behållit sin stil.

Judon liknar inte den antika ju-jutsun ett dugg då det var poängen med kodokan judo... som citatet:

Ju-jutsu är självförsvar, judo är självperfektion......

ju-jutsun säger att det är så, att tekniken bara fungerar, och judon säger varför det är så, varför fungerar den tekniken, varför gör vi den.. Det var i dessa banor kano tänkte när han formade kodokan judo.

Aikido är nog inte så likt antik jujutsu eftersom Kano skapade "den mjuka vägen" av jujutsu. Det finns inga attacker i aikido.

Jag tycker att du borde dra till en MMA-klubb och sparras lite. Du kan kanske lära killarna där någa D34D1Y judosubmissions.
Citera
2007-12-31, 14:34
Medlem
Citat:
nu har du blandat lite

den antika ju-jutsun ser mer ut som aikido och judo tillsammans. aikidon är nog den numer nutida reformens kampkonst som liknar den antika ju-jutsun mest då de har behållit sin stil.

Judon liknar inte den antika ju-jutsun ett dugg då det var poängen med kodokan judo... som citatet:

Men antik ju-jutsu skapades ju för slagfältet. Låter helskumt att en så kass kampsport som aikido skulle vara historisk referens för en dödskampsport som antik ju-jutsu.
Citera
2007-12-31, 19:04
Bannlyst
jojo, kass kamsport bla bla, prova att träna den först..........

kano har inte format aikidon utan bara judon. och den mjuka vägen är inte bara den mjuka utövningen av konsten, utan hela livets väg.
Citera
2007-12-31, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
Aikido är nog inte så likt antik jujutsu eftersom Kano skapade "den mjuka vägen" av jujutsu. Det finns inga attacker i aikido.

Jag tycker att du borde dra till en MMA-klubb och sparras lite. Du kan kanske lära killarna där någa D34D1Y judosubmissions.

inte? är du helt ute ock cyklar? finns hur många attacker som helst i aikidon, helst vid vapenträningen, men varför skall man attackera när man lika gärna kan utnyttja motståndarens/medspelarens kraft och energi innan man gör nåt?

har redan varit där och töttnade då de bara ville slåss och sparkas (på stans MMA klubb alltså)
Citera
2008-01-01, 14:42
Medlem
Citat:
inte? är du helt ute ock cyklar? finns hur många attacker som helst i aikidon, helst vid vapenträningen, men varför skall man attackera när man lika gärna kan utnyttja motståndarens/medspelarens kraft och energi innan man gör nåt?

har redan varit där och töttnade då de bara ville slåss och sparkas (på stans MMA klubb alltså)

tekyu är rolig eftersom han inte har några begrepp om hur ett slagsmål fungerar.
Citera
2008-01-01, 18:53
Bannlyst
hmm det får du tycka som du vill... jag klarar mig bra i den tjänst jag jobbar med nu

även fast det finns nötter som tror att jag är någon sorts växelautomat, eller chef för SLs telefoner

edit: och skulle jag mot förmodan stå och sparka och slåss som en galning så skulle man nog åka dit för misshandel för att bruka våld över PL10 nödvärn och laga befogenhet.
Citera
2008-01-01, 20:59
Medlem
Det lilla jag tränade Aikido så sa vår sensi att den grundade sig i hand-to-hand för samurajer. Vilket menades att mycket av tekninkerna lämpade sig för andra motståndare med rustningar om man tappade svärdet. Detta är säkerligen mycket förenklat, men man måste komma ihåg att mycket av de asiatiska stridskonsterna uppkom under andra tidsåldrar.

En av skolorna i Bujinkan är också rätt aikido baserad och man både ser och känner att det inte är lämpat för gatslagsmål idag. Däremot är det kul att träna
Citera
2008-01-02, 09:26
Medlem
Procrastinators avatar
Citat:
hmm det får du tycka som du vill... jag klarar mig bra i den tjänst jag jobbar med nu

även fast det finns nötter som tror att jag är någon sorts växelautomat, eller chef för SLs telefoner

edit: och skulle jag mot förmodan stå och sparka och slåss som en galning så skulle man nog åka dit för misshandel för att bruka våld över PL10 nödvärn och laga befogenhet.

Man kan försvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot nödvärnslagen. Funderat på att läsa den? Det kan uppstå rättsliga komplikationer även om du grapplar, för vad gör du när du fått in ett sub? Stryper killen? Bryter armen? En åklagare ser nog hårdare på sånt.
Citera
2008-01-02, 12:33
Bannlyst
Citat:
Man kan försvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot nödvärnslagen. Funderat på att läsa den? Det kan uppstå rättsliga komplikationer även om du grapplar, för vad gör du när du fått in ett sub? Stryper killen? Bryter armen? En åklagare ser nog hårdare på sånt.

jag kan nödvärnslagen Rb24:1 jkag kan även lagen om hjälpa annan, lagen om Pl10, lagen om laga befogenet, lagen om handfängsel och knivskydslagen om användandet av batong...... (för attinte glömma envargripande som öppnar upp för rättigheterna ovan)

du vet mitt jobb lever och tjäna pengar på okunniga svenssons som inte kan sina rättigheter och då måste man ju själv ha koll på dem

för at bryta mot nödvärn så måste du ha gjort dig skyldig till uppenbart oförsvarligt våld, vilket du uppenbart och oförsvarligt gör när du står och sparkar ner folk......

det jag gör nr jag har brottats färdigt är väl att vänta på polis och ev sätta handfängsel om perosnen vill fightas mer.................

tänk på vart minimumgränsen för våld är någonstans, den är så fort du blockerar någon från att gå, eller så fort du ara nuddar en person. Att då motta sparkar och slag mot en person äroförsvarligt, samt att det är helt ineffektivt. Nu hittar jag inte några klipp på snubbar som står och sparkar judoutövare, men hittar man så ser man klart vad som händer med den som sparkar, benen försvinner upp i luften och du dunsar ner...
Citera
2008-01-02, 12:57
Bannlyst
Citat:
Man kan försvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot nödvärnslagen.

Och du kommer med.

Citat:
jag kan nödvärnslagen Rb24:1 jkag kan även lagen om hjälpa annan, lagen om Pl10, lagen om laga befogenet, lagen om handfängsel och knivskydslagen om användandet av batong...... (för attinte glömma envargripande som öppnar upp för rättigheterna ovan)

du vet mitt jobb lever och tjäna pengar på okunniga svenssons som inte kan sina rättigheter och då måste man ju själv ha koll på dem

för at bryta mot nödvärn så måste du ha gjort dig skyldig till uppenbart oförsvarligt våld, vilket du uppenbart och oförsvarligt gör när du står och sparkar ner folk......

det jag gör nr jag har brottats färdigt är väl att vänta på polis och ev sätta handfängsel om perosnen vill fightas mer.................

tänk på vart minimumgränsen för våld är någonstans, den är så fort du blockerar någon från att gå, eller så fort du ara nuddar en person. Att då motta sparkar och slag mot en person äroförsvarligt, samt att det är helt ineffektivt. Nu hittar jag inte några klipp på snubbar som står och sparkar judoutövare, men hittar man så ser man klart vad som händer med den som sparkar, benen försvinner upp i luften och du dunsar ner...

procrastinator sa att man kan førsvara sig med slag och sparkar om någon angriper an, han sa vall andå inte att man kan gå fram och slå ner någon hur man vill før det, i dom lagar du jusst skrev så får man anvanda slag och sparkar som førsvar om någon kommer fram och børjar slå och sparka mot dig.
Citera
2008-01-02, 19:33
Bannlyst
fel..

Det finns bara EN lag som jag rabblade upp där det står ttdu får avända uppenbart försvarligt våld, alltså får du inte använda uppenbart Oförsvarligt våld. och det är nödvärn.

De andra lagarna ger DIG rätten att använda det lilla FÖRSVARLIGA våld som krävs för att DU skall kunna hålla, eller envarsgripa personen som har begått ett brott som ger fänesle och har ett uppsåt till.

att stå och måtta sparkar och slag mot en gripen person är EJ försvarligt våld. det är heller inte okej att stå och mala sönder någon med farliga sparkar om han/hon atackerar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in