• 1
  • 2
2007-12-31, 10:05
Medlem
Procrastinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
nu har du blandat lite

den antika ju-jutsun ser mer ut som aikido och judo tillsammans. aikidon r nog den numer nutida reformens kampkonst som liknar den antika ju-jutsun mest d de har behllit sin stil.

Judon liknar inte den antika ju-jutsun ett dugg d det var pongen med kodokan judo... som citatet:

Ju-jutsu r sjlvfrsvar, judo r sjlvperfektion......

ju-jutsun sger att det r s, att tekniken bara fungerar, och judon sger varfr det r s, varfr fungerar den tekniken, varfr gr vi den.. Det var i dessa banor kano tnkte nr han formade kodokan judo.

Aikido r nog inte s likt antik jujutsu eftersom Kano skapade "den mjuka vgen" av jujutsu. Det finns inga attacker i aikido.

Jag tycker att du borde dra till en MMA-klubb och sparras lite. Du kan kanske lra killarna dr nga D34D1Y judosubmissions.
Citera
2007-12-31, 14:34
Medlem
Citat:
nu har du blandat lite

den antika ju-jutsun ser mer ut som aikido och judo tillsammans. aikidon r nog den numer nutida reformens kampkonst som liknar den antika ju-jutsun mest d de har behllit sin stil.

Judon liknar inte den antika ju-jutsun ett dugg d det var pongen med kodokan judo... som citatet:

Men antik ju-jutsu skapades ju fr slagfltet. Lter helskumt att en s kass kampsport som aikido skulle vara historisk referens fr en ddskampsport som antik ju-jutsu.
Citera
2007-12-31, 19:04
Bannlyst
jojo, kass kamsport bla bla, prova att trna den frst..........

kano har inte format aikidon utan bara judon. och den mjuka vgen r inte bara den mjuka utvningen av konsten, utan hela livets vg.
Citera
2007-12-31, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastinator
Aikido r nog inte s likt antik jujutsu eftersom Kano skapade "den mjuka vgen" av jujutsu. Det finns inga attacker i aikido.

Jag tycker att du borde dra till en MMA-klubb och sparras lite. Du kan kanske lra killarna dr nga D34D1Y judosubmissions.

inte? r du helt ute ock cyklar? finns hur mnga attacker som helst i aikidon, helst vid vapentrningen, men varfr skall man attackera nr man lika grna kan utnyttja motstndarens/medspelarens kraft och energi innan man gr nt?

har redan varit dr och tttnade d de bara ville slss och sparkas (p stans MMA klubb allts)
Citera
2008-01-01, 14:42
Medlem
Citat:
inte? r du helt ute ock cyklar? finns hur mnga attacker som helst i aikidon, helst vid vapentrningen, men varfr skall man attackera nr man lika grna kan utnyttja motstndarens/medspelarens kraft och energi innan man gr nt?

har redan varit dr och tttnade d de bara ville slss och sparkas (p stans MMA klubb allts)

tekyu r rolig eftersom han inte har ngra begrepp om hur ett slagsml fungerar.
Citera
2008-01-01, 18:53
Bannlyst
hmm det fr du tycka som du vill... jag klarar mig bra i den tjnst jag jobbar med nu

ven fast det finns ntter som tror att jag r ngon sorts vxelautomat, eller chef fr SLs telefoner

edit: och skulle jag mot frmodan st och sparka och slss som en galning s skulle man nog ka dit fr misshandel fr att bruka vld ver PL10 ndvrn och laga befogenhet.
Citera
2008-01-01, 20:59
Medlem
Det lilla jag trnade Aikido s sa vr sensi att den grundade sig i hand-to-hand fr samurajer. Vilket menades att mycket av tekninkerna lmpade sig fr andra motstndare med rustningar om man tappade svrdet. Detta r skerligen mycket frenklat, men man mste komma ihg att mycket av de asiatiska stridskonsterna uppkom under andra tidsldrar.

En av skolorna i Bujinkan r ocks rtt aikido baserad och man bde ser och knner att det inte r lmpat fr gatslagsml idag. Dremot r det kul att trna
Citera
2008-01-02, 09:26
Medlem
Procrastinators avatar
Citat:
hmm det fr du tycka som du vill... jag klarar mig bra i den tjnst jag jobbar med nu

ven fast det finns ntter som tror att jag r ngon sorts vxelautomat, eller chef fr SLs telefoner

edit: och skulle jag mot frmodan st och sparka och slss som en galning s skulle man nog ka dit fr misshandel fr att bruka vld ver PL10 ndvrn och laga befogenhet.

Man kan frsvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot ndvrnslagen. Funderat p att lsa den? Det kan uppst rttsliga komplikationer ven om du grapplar, fr vad gr du nr du ftt in ett sub? Stryper killen? Bryter armen? En klagare ser nog hrdare p snt.
Citera
2008-01-02, 12:33
Bannlyst
Citat:
Man kan frsvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot ndvrnslagen. Funderat p att lsa den? Det kan uppst rttsliga komplikationer ven om du grapplar, fr vad gr du nr du ftt in ett sub? Stryper killen? Bryter armen? En klagare ser nog hrdare p snt.

jag kan ndvrnslagen Rb24:1 jkag kan ven lagen om hjlpa annan, lagen om Pl10, lagen om laga befogenet, lagen om handfngsel och knivskydslagen om anvndandet av batong...... (fr attinte glmma envargripande som ppnar upp fr rttigheterna ovan)

du vet mitt jobb lever och tjna pengar p okunniga svenssons som inte kan sina rttigheter och d mste man ju sjlv ha koll p dem

fr at bryta mot ndvrn s mste du ha gjort dig skyldig till uppenbart ofrsvarligt vld, vilket du uppenbart och ofrsvarligt gr nr du str och sparkar ner folk......

det jag gr nr jag har brottats frdigt r vl att vnta p polis och ev stta handfngsel om perosnen vill fightas mer.................

tnk p vart minimumgrnsen fr vld r ngonstans, den r s fort du blockerar ngon frn att g, eller s fort du ara nuddar en person. Att d motta sparkar och slag mot en person rofrsvarligt, samt att det r helt ineffektivt. Nu hittar jag inte ngra klipp p snubbar som str och sparkar judoutvare, men hittar man s ser man klart vad som hnder med den som sparkar, benen frsvinner upp i luften och du dunsar ner...
Citera
2008-01-02, 12:57
Bannlyst
Citat:
Man kan frsvara sig med slag och sparkar uran att bryta mot ndvrnslagen.

Och du kommer med.

Citat:
jag kan ndvrnslagen Rb24:1 jkag kan ven lagen om hjlpa annan, lagen om Pl10, lagen om laga befogenet, lagen om handfngsel och knivskydslagen om anvndandet av batong...... (fr attinte glmma envargripande som ppnar upp fr rttigheterna ovan)

du vet mitt jobb lever och tjna pengar p okunniga svenssons som inte kan sina rttigheter och d mste man ju sjlv ha koll p dem

fr at bryta mot ndvrn s mste du ha gjort dig skyldig till uppenbart ofrsvarligt vld, vilket du uppenbart och ofrsvarligt gr nr du str och sparkar ner folk......

det jag gr nr jag har brottats frdigt r vl att vnta p polis och ev stta handfngsel om perosnen vill fightas mer.................

tnk p vart minimumgrnsen fr vld r ngonstans, den r s fort du blockerar ngon frn att g, eller s fort du ara nuddar en person. Att d motta sparkar och slag mot en person rofrsvarligt, samt att det r helt ineffektivt. Nu hittar jag inte ngra klipp p snubbar som str och sparkar judoutvare, men hittar man s ser man klart vad som hnder med den som sparkar, benen frsvinner upp i luften och du dunsar ner...

procrastinator sa att man kan frsvara sig med slag och sparkar om ngon angriper an, han sa vall and inte att man kan g fram och sl ner ngon hur man vill fr det, i dom lagar du jusst skrev s fr man anvanda slag och sparkar som frsvar om ngon kommer fram och brjar sl och sparka mot dig.
Citera
2008-01-02, 19:33
Bannlyst
fel..

Det finns bara EN lag som jag rabblade upp dr det str ttdu fr avnda uppenbart frsvarligt vld, allts fr du inte anvnda uppenbart Ofrsvarligt vld. och det r ndvrn.

De andra lagarna ger DIG rtten att anvnda det lilla FRSVARLIGA vld som krvs fr att DU skall kunna hlla, eller envarsgripa personen som har begtt ett brott som ger fnesle och har ett uppst till.

att st och mtta sparkar och slag mot en gripen person r EJ frsvarligt vld. det r heller inte okej att st och mala snder ngon med farliga sparkar om han/hon atackerar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in