2007-12-25, 21:36
Medlem
DaVajjs avatar
Är det vist att med Linuxkärnans mjukvaruraid köra följande konfiguration:

2x500 i RAID0 -> /dev/mapper/md0
/dev/mapper/md0 + 1x1000 i RAID0 -> /dev/mapper/md1

Sedan använder man /dev/mapper/md1.

Alla diskar körs med SATA. Anledningen till att jag inte vill köra de separat är för att jag mycket hellre har en stor partion än två mindre. Jag är väl medveten om att om en disk försvinner så förlorar jag allt.

Är det någon av er som kör liknande konfigurationer? Hur belastas processorn?

Jag har inga stora tidigare erfarenheter av RAID, och undrar således om man brukar avråda ifrån en sådan här konfiguration.
Citera
2007-12-25, 21:39
Medlem
blueCommands avatar
Du har inte kikat på JBOD då? Eller LVM?
Vad är ditt mål med RAID:en? Hastighet? Utrymme? Lite CPU-belastning?
Citera
2007-12-25, 22:42
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Du har inte kikat på JBOD då? Eller LVM?
Vad är ditt mål med RAID:en? Hastighet? Utrymme? Lite CPU-belastning?

Utrymme för generell ickevital lagring.

Absolut minimum på hastigheten är att jag bör kunna strömma en film i standardkvalité á la warez. Kan inga bithastighetssiffror för det 1080p-material jag har men att klara även sådant skulle vara behagligt.

CPU-belastningen får gå i topp om det är i kombination med dm-crypt krypteringen jag kommer använda. Dvs, detta är på en server som har som högsta prioritet att fungera som min filserver.

JBOD ger dock ingen prestandavinst såsom raid0, men den kanske är lättare på processorn? För flaskhalsen kanske ändå blir CPUn i och med AES-256 krypteringen som ska på sen. Processorn är en Pentium 4 @ 1.8Ghz.

Jag kör idag en mjukvaru raid0 beståendes av 2x250Gb med krypteringen på, och på mitt gigabitnätverk så får jag ut 20MiB/s överföringshastighet. Dock kan det vara min desktopdator som sätter gränsen, osäker.

LVM har jag ingen kunskap om, så får läsa på om det.

EDIT: Att jag vill ha allt som en logisk enhet är just endast av bekvämlighetsskäl om det inte redan framgått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in