2007-12-25, 18:57
Medlem
Celerons avatar
Lite info på den här länken.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75087&lid=En_spricka_i_kristallen& from=menu

Drama-serien bygger ju på en bok med samma namn av Cecilia von Krusenstjerna.

Men hon är född Cecilia GYLLENHAMMAR. Därför slog det mig att boken och därmed tv-serien kanske är på sätt och vis självbiografisk och att finansmannen Silverkrona som är en av huvudpersonerna i serien är baserad på en verklig person. Nämligen P-G Gyllenhammar.

Här är några saker som fick mig att misstänka detta efteråt:

Serien utspelar sig i Göteborg med omnejd.

Familjen i serien har ett stort sommarhus precis vid havet.
(En lumparkompis från Göteborg som jag hade berättade vid ett tillfälle att P-G Gyllenhammar hade ett hus väldigt nära havet i Göteborgs skärgård.)

Serien gör tillbakablickar till sjuttiotalet när tjejen (Suss) är liten.
Fadern (finansmannen) blir bortröstad från sin styrelsepost el något likn. i seriens sista avsnitt efter diverse turer. För inte detta tankarna till P-G Gyllenhammar också ?.

Alltså: Har boken / serien verklighetsbakgrund ?.
Citera
2007-12-26, 00:21
Medlem
Cineastens avatar
Enligt författarinnan bygger boken/serien inte på hennes liv. Däremot har karaktärer i boken/serien lånat drag av verkliga personer och vissa händelser är inspirerade av verkliga dito.

Citat:
Nu måste vi dra andan, påminna oss om att detta är en skönlitterär roman. Visst finns likheter mellan Cecilia och bokens Suss, annat är påhittat, förändrat och förvrängt. Instängda i ett sammanträdesrum, försedda med kaffe och ostördhet av uppvaktande förlagsfolk, betonar hon vilket hårt arbete som hon lagt ner på sitt romanbygge.
– Därför känns det lite respektlöst om boken uppfattas som dagboksterapi.
Var sanningsgränsen går ser hon ingen anledning att berätta. Det räcker att hon själv och hennes familj vet.
Citera
2007-12-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Lite info på den här länken.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75087&lid=En_spricka_i_kristallen& from=menu

Drama-serien bygger ju på en bok med samma namn av Cecilia von Krusenstjerna.

Men hon är född Cecilia GYLLENHAMMAR. Därför slog det mig att boken och därmed tv-serien kanske är på sätt och vis självbiografisk och att finansmannen Silverkrona som är en av huvudpersonerna i serien är baserad på en verklig person. Nämligen P-G Gyllenhammar.

Här är några saker som fick mig att misstänka detta efteråt:

Serien utspelar sig i Göteborg med omnejd.

Familjen i serien har ett stort sommarhus precis vid havet.
(En lumparkompis från Göteborg som jag hade berättade vid ett tillfälle att P-G Gyllenhammar hade ett hus väldigt nära havet i Göteborgs skärgård.)

Serien gör tillbakablickar till sjuttiotalet när tjejen (Suss) är liten.
Fadern (finansmannen) blir bortröstad från sin styrelsepost el något likn. i seriens sista avsnitt efter diverse turer. För inte detta tankarna till P-G Gyllenhammar också ?.

Alltså: Har boken / serien verklighetsbakgrund ?.
Välkommen upp från under stenen du rimligen bott under de senaste månaderna.

Lås tråden!

/D
Citera
2007-12-26, 01:26
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Enligt författarinnan bygger boken/serien inte på hennes liv. Däremot har karaktärer i boken/serien lånat drag av verkliga personer och vissa händelser är inspirerade av verkliga dito.

Tack för infot. Då var jag inte helt "ute och cyklade".
Citera
2010-03-12, 22:07
Medlem
burfogels avatar
Såg den precis, hyfsat underhållande men inte mer. Kändes rådeppig rakt igenom trots att den slutade lyckligt. Men vad hände med hennes först man, han bars försvann efter att morsan slängde ut honom. Hur blev relationen mellan honom och sonen? De nämnde vid middagen att Simon var hos sin pappa, men det var också allt.

Som sagt, hyfsad serie, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in