2007-12-24, 20:25
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Då jag för en månad sedan fick hem nya Hem-PCn av modell Dell XPS m1730 har jag slitit mitt hår när det kommer till Vista. Anser det vara totalt oanvändarvänligt, och efter fem ominstallationer fortsätter problemen. Dator är tänkt som en speldator och även om GNU/Linux inte klår Windoze när det kommer till spel börjar jag nu alvarligt fundera på att byta till linux. Är gammal Ubuntuist, och har tidigare använt diverse *nix system. De flesta av mina erfarenheter från linux har varit mycket goda. Dock har jag två frågor innan Ubuntu skivan åker in i datorn.

FRÅGA 1
I datorn sitter två stycken nVidia 8700GT SLI. Detta är ett kort som ännu inte finns i några andra burkar än just denna dellmodell. Funkar detta kort BRA i linux?

FRÅGA 2
Spelen jag just nu spelar är:
Crysis
FM 2008
Supreme commander
C&C3
Hur ba funkar dessa under Wine/Cedega?
Citera
2007-12-24, 20:33
Medlem
nat0ns avatar
varför drar du inte bara in xp på den om du ska lira?
Citera
2007-12-24, 20:48
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Det känns ju helt onödigt att byta till Linux om du är "hardcore" när det kommer till spel.

Dunka in XP eller något, bara att tanka ner ifrån Piratebay eller liknande.
Citera
2007-12-24, 20:51
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hejsan!

Då jag för en månad sedan fick hem nya Hem-PCn av modell Dell XPS m1730 har jag slitit mitt hår när det kommer till Vista. Anser det vara totalt oanvändarvänligt, och efter fem ominstallationer fortsätter problemen. Dator är tänkt som en speldator och även om GNU/Linux inte klår Windoze när det kommer till spel börjar jag nu alvarligt fundera på att byta till linux. Är gammal Ubuntuist, och har tidigare använt diverse *nix system. De flesta av mina erfarenheter från linux har varit mycket goda. Dock har jag två frågor innan Ubuntu skivan åker in i datorn.

FRÅGA 1
I datorn sitter två stycken nVidia 8700GT SLI. Detta är ett kort som ännu inte finns i några andra burkar än just denna dellmodell. Funkar detta kort BRA i linux?

FRÅGA 2
Spelen jag just nu spelar är:
Crysis
FM 2008
Supreme commander
C&C3
Hur ba funkar dessa under Wine/Cedega?

Grafikkorten är inga problem med drivern: 100.14.19

Crysis: Idagsläget NEJ
FM 2008: följ guide --> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=573080
Supreme commander: NEJ
C&C3: Funkar (dock inte LAN tydligen)

Men eftersom du spelar mycket så är nog inte Ubuntu nåt för dig, du kommer bli förbannad över alla problem med spelen.
Citera
2007-12-24, 21:41
Medlem
Vrövhåls avatar
Om du inte får spelen att funka i Vista så lär de inte funka bättre i Linux
Berätta gärna vad det är för problem du stöter på i Vista, har själv haft det någon månad nu utan några problem öht.
Citera
2007-12-24, 21:42
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Grafikkorten är inga problem med drivern: 100.14.19

Crysis: Idagsläget NEJ
FM 2008: följ guide --> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=573080
Supreme commander: NEJ
C&C3: Funkar (dock inte LAN tydligen)

Men eftersom du spelar mycket så är nog inte Ubuntu nåt för dig, du kommer bli förbannad över alla problem med spelen.

Tack Bossieman, du är alltid lika hjälpsam.

Skulle nog inte påstå att jag spelar "mycket", men sålänge FM2008 funkar så kan jag överleva. Har ju trots allt en stationär dator hemma med Windows XP. Får väll hoppas att det i framtiden kommer bli lättare spela spel även under linux.
Citera
2007-12-25, 08:30
Medlem
Megaforces avatar
I ditt fall hade jag nog installerat tre partitioner, en game-xp, en vista och en linux och kört det som passar bäst för stunden..
Citera
2007-12-25, 09:29
Medlem
entrapments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I ditt fall hade jag nog installerat tre partitioner, en game-xp, en vista och en linux och kört det som passar bäst för stunden..
Det räcker väl med 2?
Citera
2007-12-25, 13:08
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entrapment
Det räcker väl med 2?
agree

XP- för de där stunderna när spelsuget kommer
Valfri Linuxdist (förslagsvis ubuntu då tidigare erfarenhet fanns) - för vanlig användning utöver spelande och även ett exeptionellt tillfälle att lära sig ännu mer om detta trevliga operativsystem

Det ända problemet jag kan se är om Dell har vart onda och vart sparsamma med drivrutiner för din datormodell till XP, har stött på fall där det varit så.(känns som något sätt att försöka tvinga folk till vista)
Citera
2007-12-25, 13:09
Medlem
Linux är roligt fast det går inte att göra något därför jag jag 2 part xp en som jag instalerar alt på, och en jag spelar och ja vista suger.

Xp.) Bra för spel och alt fungerar... nästan
Vista.) Det fins en bra sak tror jag... och det är att den är nu fast... ja...
Linux.) När spel börgar koma till linux INSTALERA! fast anars ta det lungt
Citera
2007-12-25, 14:03
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WZebraFFS
Linux är roligt fast det går inte att göra något

Nu förstår jag dig inte riktigt...? Det är ju i GNU/Linux det verkligen går att arbeta på ett smidigt och stabilt sätt? Windows däremot, det är bara en leksak i betautförande.

Sorry om det är lite OS-warstuk på det här inlägget; men jag tyckte faktiskt att WZebraFFS uttalande var dumt och ogenomtänkt.

Jag tycker att du borde gå om grundskolan och hänga med på svensklektionerna imho.
Citera
2007-12-25, 14:10
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WZebraFFS
Linux är roligt fast det går inte att göra något därför jag jag 2 part xp en som jag instalerar alt på, och en jag spelar och ja vista suger.

Xp.) Bra för spel och alt fungerar... nästan
Vista.) Det fins en bra sak tror jag... och det är att den är nu fast... ja...
Linux.) När spel börgar koma till linux INSTALERA! fast anars ta det lungt

Inte precis oväntat att det en högstadieelev prioriterar absolut högst är spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in