Jag blir galen! Till julmiddagen fick jag i uppgift att skala ägg. Det gick inte. Det var som om den förbannade äggbonden limmat fast skalet med tvåkomponentslim. Halva ägget satt kvar på skalen.
Det var 20 ägg totalt och två blev någorlunda snyggt skalade.
Jag gjorde som jag lärt mig, la genast det kokta ägget i iskallt vatten. Det hjälpte inte ett dugg.
Ett tips, som fungerar bra ( i alla fall för mig) är att när man skall skala ägget så skall man lägga det på ett bord och pressa men inte för mycket, bara tillräcklgt för att skalet skall gå sönder sedan rulla det med samma kraft så att det går sönder runt om. Sedan är det bara att ta av skalet
Jag har ständigt detta problem, men har märkt att man måste se till att ägget är ordentligt svalnat efter kokningen.. Skölj det direkt under kallt vatten kanske 20-30 sekunder, och skala det sedan under rinnande kallt vatten så ska det gå bra.
Ibland sitter skalet som berg, hur man är gör (beror på kalkhalten). Annar brukar jag köra med snabb nedkylning, låt ligga i kallt vatten plus skala under kallt rinnande vatten. Funkar bäst för mig
Panterpupp har rätt: om äggen är för färska sitter skalet som berget. Detta sagt av en som (periodvis) vuxit upp med nyvärpta ägg till frukost.
Anledningen är att ju äldre ett ägg är, desto större blir "luftbubblan" i ägget och därmed vidhäftningsförmågan vid skalet. Ett färskt ägg nedsänkt i vatten sjunker helt till botten medan ett ruttet flyter. Däremellan finns olika stadier.
Bästa sättet att skala ägg är således att välja sådana som inte är dagsfärska, koka dem 8 minuter, spola genast i kallt vatten och kyla ner dem, låta dem stå ca 30 minuter (gärna i kallt vatten), därefter knacka sönder hela äggskalet mot flat yta innan man börjar skalningen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!