2007-12-24, 15:39
Medlem
mrdominiks avatar
Har den några dolda saker som man inte får söka på eller?

Jag sökte på God Jul, ocn nä, inte en enda träff? Det finns ju tusentals god jul överallt.

Sen sökte jag på LSD, och gissa vad? INGEN träff!
Citera
2007-12-24, 19:51
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Har den några dolda saker som man inte får söka på eller?

Jag sökte på God Jul, ocn nä, inte en enda träff? Det finns ju tusentals god jul överallt.

Sen sökte jag på LSD, och gissa vad? INGEN träff!

Det är för att vi inte indexerar ord under 4 tecken. Vi ska börja göra det och därför har det inte klargjorts mer tydligt att om du söker på "god jul" så söker du på ingenting då sök kommer plocka bort både god och jul (samma sak gäller LSD som bara har 3 tecken) och du får inga resultat.
Citera
2007-12-25, 00:31
Medlem
Barbafettos avatar
Om man söker på flera ord som man vill skall ingå skall man använda OCH eller + då?
Kan man använda "" för att innesluta fraser?

3 bokstäver är väl OK att ha som minimum även om det kan vara för lite ibland men när beräknas detta fungera?

Och sluta med att tjafsa om att söka via Google!!

FB är en egen site och iom att den är så stor och bra borde den tamejfan kunna skapa en fungerande sökfunktion!!

Hade jag ägt Google så hade jag spärrat "site:flashback" för det är så jävla B att de håller på med annan skit när inte ens grunderna fungerar!!

Skärpning nu för h-e inför 2008!
Citera
2007-12-25, 16:36
Bannlyst
Lite dum fråga kanske... söker sökfunktionen igenom ALLA trådar eller finns det ett register som söks igenom?
Citera
2007-12-25, 21:02
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Om man söker på flera ord som man vill skall ingå skall man använda OCH eller + då?

Ett mellanslag blir automatiskt AND == OCH == +.

Citat:
Kan man använda "" för att innesluta fraser?

Nej. Men det är helt klart en sak som ligger på priolistan.

Citat:
3 bokstäver är väl OK att ha som minimum även om det kan vara för lite ibland men när beräknas detta fungera?

När vi har infört phrasesökning.

Citat:
FB är en egen site och iom att den är så stor och bra borde den tamejfan kunna skapa en fungerande sökfunktion!!

Saken är att den fungerar ganska bra. Det saknas endel funktionallitet som phrasesökning.

Hur ska vi kunna veta vilken tråd du letar efter när du söker efter t.ex "flashback"? Vi införde relevans som gjorde enheldel kontroller för att försöka hitta rätt. Den tog hänsyn till hurmånga inlägg det var i tråden, hur många som hade läst tråden, hur många gånger samma ord uppkom i andra poster i samma tråd osv. Jag tyckte det var bra samtidigt som många av er inte tyckte det var bra för att "trådarna kom inte i datumordning utan totalt hux flux i en stor röra". Så vi fick helt enkelt släppa den iden och sortera efter datum på senaste posten.

Ider för hur vi ska kunna göra det bättre är välkommna.

Citat:
Ursprungligen postat av Shema Yisrael
Lite dum fråga kanske... söker sökfunktionen igenom ALLA trådar eller finns det ett register som söks igenom?

Den söker igenom alla poster med vissa undantag för forum som inte är "sökbara", ett exempel är laidback.
Citera
2007-12-27, 09:30
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beng

Den söker igenom alla poster med vissa undantag för forum som inte är "sökbara", ett exempel är laidback.

Motfråga.
Varför är inte LB sökbart?
Beror det på att inte alla har tillgång dit?
Citera
2007-12-27, 12:44
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Motfråga.
Varför är inte LB sökbart?
Beror det på att inte alla har tillgång dit?

Nej. Det finns andra forum som inte alla kommer åt som är sökbara. Kontroller för rättigheter görs vid sökningen.

Det här kanske låter lite fel men att laidback inte är sökbart beror på att posterna har lite mindre värde än i övriga forum. Ett annat bra exempel är Papperskorgen.
Citera
2007-12-27, 18:20
Bannlyst
En sak jag stör mig något enormt på vad det gäller sök är att inte "Hitta fler inlägg av XXXX" fungerar.

Vi kan ta användaren Beng tex:
http://www.flashback.org/search.php?do=finduser&u=59143

Jag möts av en vit sida utan något som helst errormeddelande, och så har det varit under en längre period.

Förlåt om det kanske är lite OT, men eftersom sökfunktionen ändå är uppe på tapeten..
Citera
2007-12-27, 18:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
En sak jag stör mig något enormt på vad det gäller sök är att inte "Hitta fler inlägg av XXXX" fungerar.

Vi kan ta användaren Beng tex:

Jag möts av en vit sida utan något som helst errormeddelande, och så har det varit under en längre period.

Förlåt om det kanske är lite OT, men eftersom sökfunktionen ändå är uppe på tapeten..
Det kan vara så att du fortfarande kör 2005-temat. Temahanteringen är lite skum i vB och håller på att byggas om. Ifall du byter till 2006-temat så skall det fungera.
Citera
2007-12-28, 04:33
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Så här skall en korrekt url se ut.
http://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=59143
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera