Citat:
Jag skulle väl vilja påstå att deprimerade människor är deprimerade för att dem hela tiden gör samma misstag om och om igen, att ha förväntningar överhuvudtaget alltså.. Annars har dem bara, i normalas ögon, en dyster världsbild.. Skulle man helt plötsligt applicera hela min världfilosofi i en superglad livsnjutare som aldrig bekrymrar sig över något, skulle det säkert resultera i självmord. Min världsbild är extremt likgiltig, men det är så jag tror världen är. Att det inte plågar mig är just för att jag inte förväntar mig, önskar, eller hoppas på något annat.. En deprimerad gör det, hoppas, önskar, och därför blir deprimerad då det hela tiden visas att dennes önskan, hopp inte uppfylls.
Självklart är det ju högst individuellt till varför människor är deprimerade, men att upprepade nedslag/motgångar gör en människa deprimerad kan ju helt klart vara en orsak.
Men tror i vilket fall att det handlar om hur personen te,x ser på sig själv, hur han eller hon tar åt sig och tacklar olika problem utifrån. Alltså att deprisionen i grund och botten uppkommer på grund av bristande/negativa tankemönster.
Du menar alltså att förväntningar i sig är roten till problem för deprimerade?
Förväntningar, så som hopp, och önskan, är ju många gånger nyckeln till framgång både på andligt och materiellt plan.
Exakt hur menar du med att du inte har förväntningar,hopp eller önskan på världen då du ser den likgiltig?
När jag läser som hastigast så får jag intrycket av att du med andra ord är rätt tom på insidan, hur förhåller du dig isåfall till något framtida mål, som till exempel ett drömyrke eller andra saker som är värda att se fram emot?
..Och en superglad livsnjutare som
aldrig bekymrar sig över något låter ju rätt likgiltigt ändå.