2007-12-24, 01:35
Medlem
Superganjas avatar
Ja, vad skulle egentligen ske om man redan från början och hela tiden körde med 12 timmar ljus och 12 timmar mörker?
Om man t.ex. har plantan ståendes helt öppet i rummet under LE-lampa som är släkta på natten när man sover så att det blir ungefär 12/12 med ljuset.

Provar just nu detta med en planta industrihampa, den sattes igår kväll från att legat och groddat och har fram tills nu växt ca 5cm! Och man börjar se det andra bladparet bildas. (Först har den ju sina vanliga runda blad som den från på en gång, sen har det kommit första bladparet av de riktiga och taggiga bladen, dessa är ca 8-9mm och sen har det kommit ett andra bladpar av taggiga blad som är ca 2mm.) Så den växer ju i alla fall, och riktigt mycket tycker jag.

Men hur tror ni att detta kommer att utveklas i längden? Kommer den att fucka upp sig eller? Kommer den på något sätt vänja sig vid att det är 12/12 som gäller eller?

mvh.
Citera
2007-12-24, 02:48
Medlem
Nejtack sittners avatar
hade det vart sticklingar vi pratade hade det ju blivit blom. dock om du börjar så vet jag faktiskt inte alls
Citera
2007-12-24, 02:53
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtack sittner
hade det vart sticklingar vi pratade hade det ju blivit blom. dock om du börjar så vet jag faktiskt inte alls

Nej det är ju just det att jag ladrig hörttalas om något sånt här förut så jag tycker detska bli spännande att se vad et blir av det :P
Om det liksom går in i blom så fort den kan eller om den kanske på något sätt måste få en ny tids cykel för att kunna gå in i blom. Om den växer upp med 12/12 så kanske den lär sig att det är det normala som man annars brukar ha 16/8 och då kanske vill ha ännu mindre för att gå i blomm.
Dock så om det våre så här så lär ju "skörden" bara påverkas mycket negativt då den får mindre ljustimmar så lär den ju bli mindre.

Men men, vi får väl se :P
Citera
2007-12-24, 04:28
Medlem
cannabis_corpses avatar
Jag tror att jag har läst häromkring någonstans att plantan helt enkelt går i blom när den är redo(långt nog in i vegg). Om det stämmer eller ej vet jag dock inte.
Citera
2007-12-24, 10:01
Medlem
12/12 fran fro / stickling ar populart i Amsterdam bl.a.
Plantan gar i blom nastan direkt och ger snabbare skord samt tar mindre plats. Att tanka pa ar att skorden blir givetvis mycket mindre...
Citera
2007-12-24, 10:37
Medlem
professor_knass avatar
En seedling är inte könsmogen, den måste gå in i vegg-fasen först (vilket den gör automatiskt). Dock blir ju vegg-fasen då närmast obefintlig. En stickling är dock som Nejtack Sittner redan påpekat redan könsmogen, eftersom mamman den togs av antagligen är några månader gammal.
Citera
2007-12-24, 10:46
Bannlyst
Det är vanligt att köra 12/12 från start, inga problem alls, t ex sog´s mer eller mindre kräver ju små plantor och en snabb växtcykel är att föredra. Beroende på strain tar det olika lång tid innan de kommer i blom men oftast så fort det är möjligt, t ex Lowryder är ju en strain som "blommar från frö" oberoende av hur ljuscykeln ser ut och de visar kön efter ca 2-3 veckor.. Sen är väl frågan om när man räknar att en planta börjat blomma, från det att den visar kön eller bildar blomställningar..
Citera
2007-12-26, 23:10
Medlem
kingschmoes avatar
jag har testat att köra 12-12 från frö och det funkar aldeles utmärkt om man jämför med vegga en månad innan. ingen större skilnad på mina iaf. dom blir lite mindre kan jag tänka mej. men stammen var hur stabil som helst också och behövde inte ens stödpinne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in