2007-12-23, 22:11
Medlem
Har Nod32 som antivirus. Minns inte riktigt va som hände, men Nod32 va iaf inte uppdaterat eller något liknande. Fick då in en trojan. Installerade om Nod32 och uppdaterade det. Körde deep scan och den hittade så klart trojanen. Tog bort den tyckte både jag och programmet.
Nu till problemet. Varje gång jag öppnar explorer/webläsaren så verkar trojanen ha tagit commandot över den så det poppar upp en massa skit. Går inte ändra startsida heller.
Normalt använder jag inte IE utan FireFox, tycker bara det är irriterande att något fortfarande tydligen ligger kvar som inte Nod32 fixar!
Söker tips på vad jag kan göra...
Citera
2007-12-23, 22:14
Medlem
sommarlovs avatar
Installera och kör Adaware och/eller Spybot.
Citera
2007-12-23, 22:17
Medlem
Stones avatar
Sitter med både Ad-aware SE och SpyBot men men dator sölar och jobbar sig hela tiden. Kör nu en test med Webroot.

hehe sommarlov, grattis till lika många inlägg som jag.
Citera
2007-12-23, 22:51
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Sitter med både Ad-aware SE och SpyBot men men dator sölar och jobbar sig hela tiden. Kör nu en test med Webroot.

hehe sommarlov, grattis till lika många inlägg som jag.

Webroot körde jag i ett år tills jag uppdaterade till version 5. Nog hittar den, men den förstör mer för datorn. Vid varje installation av något program hamnade CPU till 0 eller 1 och hängde sig tillslut. Kul. Satt förra julen med brorsan och felsökte till kl 2 på natten för att stänga av varenda process som var igång tills vi fann felet.
Googla på bug spy sweeper och ni ska finna. Men vem vet, möjligtvis att de uppdaterat den sedan förra året.
Citera
2007-12-24, 00:03
Medlem
927s avatar
kolla om det är slumvis namngivna dll filer som är problemet, isf lär det vara ett problem som heter vundo. det kan va svårt att få bort alla dll filerna om du har detta problem
Citera
2007-12-24, 00:14
Medlem
zpaxens avatar
När jag brukar få sån här skit på datorn brukar jag gå in på http://www.symantec.com

Om du vet vad trojanen heter söker du på det uppe i högra hörnet på symantecs hemsida. Där brukar stå massvis med tips om hur du just får bort "din" trojan.

God jul btw
Citera
2007-12-24, 01:28
Medlem
Det vore smart att inaktivera Systemåterställning så skiten inte, ja.. återställer sig själv.
Citera
2007-12-24, 02:03
Medlem
DaVajjs avatar
Datasäkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera
2007-12-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpaxen
När jag brukar få sån här skit på datorn brukar jag gå in på http://www.symantec.com

Om du vet vad trojanen heter söker du på det uppe i högra hörnet på symantecs hemsida. Där brukar stå massvis med tips om hur du just får bort "din" trojan.

God jul btw

bra tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in