• 1
  • 2
2007-12-23, 20:36
Medlem
Psychopatricks avatar
Nu är det så att jag köpt en laptop med vista installerat och det börjar gå mig på nerverna. Så då tänkte jag installera XP. Men det jag undrar är över hur jag får in drivrutinerna till hårddisken på xp-skivan och hur jag gör för att lägga in rätt drivrutiner på skivan.

Vista tar för mycket minne och den går alldeles för segt. Mycket tacksam för hjälp.

Vad är det för drivrutiner jag ska söka efter om det ser ut såhär:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/whatt.jpg
Citera
2007-12-23, 21:09
Bannlyst
hmm gjorde det för länge sen men kommer inte ihåg programmet jag använde för att lägga in drivisarna på en XPskiva vid installation
Citera
2007-12-23, 21:59
Medlem
Sigrids avatar
Kan du inte gå in på tillverkarens sida och kolla? Det brukar finnas drivisar att ladda ner för olika OS, de flesta tillverkare har det i alla fall HP.
Citera
2007-12-23, 23:51
Medlem
Psychopatricks avatar
Ja men jag har nån himla Advent, kan ingen hjälpa mig hur jag fixar det?
Citera
2007-12-24, 00:09
Medlem
Knatteantes avatar
Kan du posta lite mera information om din dator?
Citera
2007-12-24, 01:32
Medlem
Psychopatricks avatar
Tillverkare: Advent
Processor: Intel(R) Celeron(R) M CPU 520 @ 1.60GHz
Minne (RAM): 1014Mb
Systemtyp: 32-bitars operativsystem
Bildskärmskort: Mobile Intel(R) 945GM/GU Express Chipset Family
Citera
2007-12-25, 10:25
Medlem
Psychopatricks avatar
Please need help!
Citera
2007-12-25, 10:30
Medlem
ja lägg drivrutinerna på ett usb minne bara och installera om, sätt i usb minnet och kör.
Kolla i enhetshanteraren vad det är för nätverkskort, det är den viktigaste drivern eftersom du annars inte kommer ut på internet o kan ladda ner resten
Citera
2007-12-25, 10:37
Medlem
Hagfjälls avatar
http://www.nliteos.com/ , där kan du lägga in egna drivrutiner direkt på XP skivan så den hittar det utan problem. Som sagt, nätverket är de viktigaste, resten kan du ta hem när du har fått igång XP.
[SIZE=2]Jag önskar dig lycka till, jag har suttit lite över 10 timmar med en laptop som kom som vista men skulle ha XP. Mycket slit och pill för att hitta rätt drivrutiner, vilket jag inte gjorde, ljudkortet va 7.1 men fick bara igång 2.0 eftersom den datorntillverkaren inte gör drivrutiner till XP. [/SIZE]
Citera
2007-12-25, 11:17
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanAmex
ja lägg drivrutinerna på ett usb minne bara och installera om, sätt i usb minnet och kör.
Kolla i enhetshanteraren vad det är för nätverkskort, det är den viktigaste drivern eftersom du annars inte kommer ut på internet o kan ladda ner resten

Det går ju som sagt inte att formatera om och installera XP om man inte har drivrutiner till hårddisken på XP skivan eller något. När man formaterar så hittar inte datorn hårddiskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagfjäll
http://www.nliteos.com/ , där kan du lägga in egna drivrutiner direkt på XP skivan så den hittar det utan problem. Som sagt, nätverket är de viktigaste, resten kan du ta hem när du har fått igång XP.
[SIZE=2]Jag önskar dig lycka till, jag har suttit lite över 10 timmar med en laptop som kom som vista men skulle ha XP. Mycket slit och pill för att hitta rätt drivrutiner, vilket jag inte gjorde, ljudkortet va 7.1 men fick bara igång 2.0 eftersom den datorntillverkaren inte gör drivrutiner till XP. [/SIZE]

Jo men bör man lägga in alla drivrutiner på skivan när man lägger in bla drivrutinerna till hårddisken?
Citera
2007-12-25, 14:17
Medlem
datajesuss avatar
nlite är bra om man vet vad man gör..

annars är det väl bara lägga skiten på ett usbminne och köra när installationen är klar? om du behöver speciella sata drivare för att diskarna ska hittas så kan det vara floppy eller nlite som är dom enda alternativen
Citera
2007-12-25, 19:32
Medlem
Problemet med Vista är att den ändrar i BIOS. Formatera om och gå in i BIOS och ändra enhanced mode till off. Då kan du installera XP på hårddisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in