Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-23, 12:39
Medlem
Behöver tips på julgodis som inte innehåller grädde. Det ska helst vara gott också Gärna kakaobaserat eller något åt det hållet.
Tack på förhand.
Citera
2007-12-23, 13:00
Medlem
Nikeniks avatar
Vad sägs om Brownies gjord på riktig choklad och helst smör, men får väl bli margarin för din del om du ska göra laktosfria godisar.

Gör en glasyr på kakao, massa socker, ingefära, kanel, kardemumma och nejlika. Klipp ut små julgranar från ett papper och lägg över dina brownies och strö över florsocker. Rätt juligt och riktigt gott.
Citera
2007-12-23, 13:44
Medlem
Wednesday_13s avatar
Snickerskaka!

*Dessa smältes ihop i en gryta
2 dl sirap
1 dl socker
1 burk jordnötssmör

*Sen ska detta hällas i och röras om.
1 liter K-special
1 dl kokos
1 tsk vaniljsocker

*Blanda alltsammans och bred ut till en fyrkant på en plåt med bakplåtspapper.

*Smält 1 chokladkaka och bred över kakan.

*Skär kakan i bitar när chokladen stelnat.
Citera
2007-12-23, 14:07
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Behöver tips på julgodis som inte innehåller grädde. Det ska helst vara gott också Gärna kakaobaserat eller något åt det hållet.
Tack på förhand.
Du kan göra all godis du alltid brukar göra men byt ut grädden mot OATLEYS "grädde" Och eventuellt smör byts mot Keiju mjölkfritt margarin. Du eller någon annan kommer garanterat inte känna skillnad i varken smak eller konsistens.
Citera
2007-12-24, 10:34
Bannlyst
Vad säger ni om denna Snickerskaka då ?

SNICKERSKAKA

3 ägg
4½ dl socker
225 g smält smör
4½ dl mjöl
3 tsk vanillinsocker
1½ tsk bakpulver
175 g jordnötter
1 kaka ljus blockchoklad

Vad är det för skillnad jämfört me den som en kille postade där uppe. Har aldrig gjort de men jag är ganska sugen, fast vet ej vilket alternativ blir godare ?
Citera
2007-12-24, 10:51
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Toninho skulle tippa på din kaka då den första inte har något gemensamt med snickers annat än jordnöts smak och choklad. Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en snickers som haft cocos i sig.
Citera
2007-12-24, 10:57
Bannlyst
Jag har precis lärt mig göra fudge, tokgott och enkelt..

250 gram mjölk
350 gram strösocker
1 dl kakao(inte oboy utan riktig ögonkakao)
en tsk salt
Koka upp och låt sjuda livligt, rör om lite då och då så inte för mycket skum sätter sig i väggarna på kastrullen.. Ha en relativt hög kastrull.. När det tjocknat till (efter ca 20-25 minuter på min 4a av 6 på spisen) så rör man ner 25 gram smör och en matsked vaniljsocker, försök att vispa ner det, ordentligt.. Sen hälla upp det på en tallrik med smörpapper och in i kylen.. Blir snuskigt sött och gott..
Citera
2007-12-24, 12:16
Medlem
Wednesday_13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Vad är det för skillnad jämfört me den som en kille postade där uppe. Har aldrig gjort de men jag är ganska sugen, fast vet ej vilket alternativ blir godare ?

Jag är faktiskt tjej..
Citera
2007-12-24, 15:08
Medlem
OliTs avatar
En reflänk borttagen, jag ska fundera på åtgärd i det här fallet, eftersom det är jul och allt.

/Moderator
Citera
2007-12-24, 19:10
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Toninho skulle tippa på din kaka då den första inte har något gemensamt med snickers annat än jordnöts smak och choklad. Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en snickers som haft cocos i sig.

..eller K-special!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in