Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-22, 23:28
Medlem
Kaerlekens avatar
Hej!

Jag köpte mig en MacBook igår, som julklapp för ett bra år. Den funkar redan fint, men jag har lite småtrubbel. Jag köpte den begagnad av en snubbe som la upp en Windows XP partition. Jag vill få bort den så jag har hela hårddisken samlad i samma partition och att XP försvinner. Har aldrig haft en Mac innan och kan därför i princip inget alls.

Dessutom så har jag ett litet problem till. När jag laddar ner program hänger sig nedladdningen ofta. T.ex när jag skulle ta ner VLC från deras hemsida så hängde det sig. Jag provade igen, gick lite längre den andra gången, och sen tredje gången gick det bara jätte lite innan det tog stop. Har provat i både Safari och Firefox, samma problem med bägge två, vad göra?

God Jul förresten
Citera
2007-12-23, 01:06
Medlem
Kakdegs avatar
Citat:
Dessutom så har jag ett litet problem till. När jag laddar ner program hänger sig nedladdningen ofta. T.ex när jag skulle ta ner VLC från deras hemsida så hängde det sig. Jag provade igen, gick lite längre den andra gången, och sen tredje gången gick det bara jätte lite innan det tog stop. Har provat i både Safari och Firefox, samma problem med bägge två, vad göra?

God Jul förresten
Goder julen. Jag hade samma problem med min macbook i början, dock gick det över efter en ganska kort tid så om ingen annan smart nisse här på forumet kommer med en smart lösning (Vilken någon oftast gör) så är det bara att hoppas på att det går över.
Citera
2007-12-23, 01:20
Medlem
Kaerlekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakdeg
Goder julen. Jag hade samma problem med min macbook i början, dock gick det över efter en ganska kort tid så om ingen annan smart nisse här på forumet kommer med en smart lösning (Vilken någon oftast gör) så är det bara att hoppas på att det går över.

Känns bra att höra att någon haft samma problem, även om ju inget uppenbart svar kom fram. Jag får vl ha lite tålamod då.
Citera
2007-12-23, 01:47
Medlem
SparTyres avatar
Tror jag också hade nerladdningsproblemet i början, kommer tyvärr inte ihåg hur det försvann.

Angående att du har en windowspartition som ska bort, borde lösas med Boot Camp Assistant. Om OS'et är Leopard så finns det på datorn, om det mot förmodan skulle saknas på datorn (då han troligtvis använde det för att installera windows till att börja med)

I Boot Camp så tryck continue och välj "Create or Remove a Windows Partition."
Citera
2007-12-23, 01:51
Medlem
Kakdegs avatar
Har du testat att starta om burken? Det är det enda jag kan tänka på i dagsläget. Kanske en lite dum fråga men man vet aldrig.
Citera
2007-12-23, 01:57
Medlem
Kaerlekens avatar
Okej, jag tror inte det ligger på datorn, men jag fick med en CD som det stod bootcamp på, ifall den är vad den utger sig för att vara så får jag nog bort min partition. Är det svårt att fixa eller går det lika lätt som allt annat gjort hitils?

Ska prova att starta om burken, har inte gjort det än sen jag fick upp nätverket.

Kommer med info om hur det gick om en stund
Citera
2007-12-23, 02:21
Medlem
SparTyres avatar
Troligtvis är datorn från då man använde boot camp för att bränna ut windows-drivrutinerna på en skiva (ligger på Leopard-skivan nuförtiden). Det ska finnas ett program på datorn som heter Boot Camp, kolla runt i Applications-mappen samt skriv även in det i spotlight och kolla om du hittar det där. Själv ompartionering görs med några enkla knapptryck väl inne i programmet.
Citera
2007-12-23, 02:31
Medlem
Kaerlekens avatar
Du hade rätt där, skivan var drivrutiner. Jag ska kolla om jag hittar bootcamp på datorn, om jag inte har det vart går det att få tag på? Nedladdnings problemet är inte heller borta än, trots rebooten.

Tack för all hjälp så här mitt i natten, hade jag nästan inte räknat med.
Citera
2007-12-23, 02:35
Medlem
Kaerlekens avatar
Jag hittade en bootcamp test version med utgånget datum, antar att det är den som man först skapade partitionen med. Hittade även installations paketet, men måste nog ta bort det gamla först innan jag försöker instakera om det.
Citera
2007-12-23, 02:48
Medlem
SparTyres avatar
Det verkar vara så att i och med att Lepoard har kommit och Boot Camp gått ur beta så har Apple strypt Tigeranvändarnas tillgång till programmet.
Mitt tips är att du uppgrader till Leopard innan du börjar använda datorn seriöst ändå, blir bara tråkigare senare när man måste göra backup på allt som ligger på datorn.

Om du fortfarande har programmet på datorn så ska det gå att köra dock.

Vem är uppe på dagen ändå?
Citera
2007-12-23, 14:34
Medlem
iquits avatar
Först och främst tycker jag att du ska installera om hela datorn om du har köpt den begagnad! (då kan du via skivverktyg på installationsskivan partionera hela hårddisken till mac ox x) Fördelarna är att du slipper all skit han/hon har haft för sig innan dig.

Annars hittar du programmet skivverktyg i verktygsprogram-mappen. via det kan du sätta ihop båda partionerna till en. (iaf i leopard)

Alternativt kan du behöva göra det från installationsskivan. Stoppa i skiva, starta om och håll inne "c" innan booing-ljudet låter, så startar du från skivan. I menyraden kan du sedan välja skivverktyg och kanske pilla ihop dina partioner. (se upp så du inte raderar allt bara)
Citera
2007-12-23, 21:31
Medlem
Kaerlekens avatar
Jag installerade om OS X, lyckades nu få bort windows partitionen, men mitt nedladdnings problem kvartstår. Ingen som vet en lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in