Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Låter som de har syrebrist pga skitigt vatten.
Jag tror ju snarare att det är soppan av ammonium och nitrit de simmar i som får dem att stå och kippa vid ytan, men visst kan det vara syrebrist också, om det nu inte finns någon pump som åstadkommer en viss ytrörelse.
Så här är det; guldfiskar hör inte hemma i små vattenvolymer. Visst kan man hålla dem i skål, men då får man se till att ha en på minst 150L med ett bra filter för biologisk vattenrening.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Man ska låta vattnet stå över natten för att eventuellt klor ska försvinna och att det ska bli rumstempererat. Man ska hälla upp endast kallvatten. Inte byta mer än max 1/3 av vattnet. Länge sen jag lärde mig detta och kanske gör man annorlunda nu.
Ja, idag är det "annorlunda", såtillvida att klor luftas av ganska direkt om man har bra snurr på vattnet. Det gjorde det naturligtvis förr också, men man kanske inte kände till det då.
Idag har vi istället problem med att vissa vattenverk tillsätter kloraminer istället för klor, och dessa vädras inte av över huvud taget. Om man har ett vatten som innehåller kloraminer så måsta man använda ett vattenberedningsmedel som neutraliserar dessa. Annars kan det hända att nivåerna ackumuleras p.g.a. avdunstning.
Måste man använda kallvatten?
Det korta svaret är; NEJ det måste man inte. Faktum är att kallvatten fäller ut mer koppar ur en ledning än vad varmvatten gör, men om man har en nyligen utbytt varmvattenberedare/varmvattenledning av koppar så skall man vara väldigt försiktig med att använda varmvatten åtminstone det första året. Sedan bildas beläggningar som hindrar utfällning av koppar i vattnet.
Slutligen då; skall man byta max 30% av akvarievattnet åt gången?
Det finns egentligen inget bra svar på den frågan. Visst är det så att vattenlevande organismer stressas av en snabbt förändrad vattenkemi, och vårt kranvatten är många gånger svagt alkaliskt samtidigt som det är väldigt mjukt. Sådant vatten står ej att finna ute i naturen och byter vi då ett moget akvarievatten (där pH-värdet antagligen sjunkit en del p.g.a. låg buffringsförmåga) så kommer vi se en ganska så hastig stegring av pH-värdet.
Detta behöver visserligen inte vara skadligt för djuren, men har man en dålig bakterieflora i sitt akvarium, med måttliga till höga ammoniumnivåer som följd, så finns faktiskt risken att ammonium övergår i ammoniak och det är ju som bekant mycket giftigt.
Själv bytte jag varje vecka uppemot 90% av vattnet i växtakvariet jag körde, men enda anledningen till det var att jag ville hålla en nära nog exakt nivå av vissa näringsämnen, och då krävdes att "nollställa" nivåerna en gång i veckan.
Hur som helst så överlevde mina räkor den behandlingen, och räkor är generellt sett känsligare än vad fisk är!