• 4
  • 5
2015-09-07, 21:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Hej! Hoppas på snabba svar!

Var hos en kompis och märkte att han hade två guldfiskar i en liten skål!.. Men det var inte det värsta.. han hade inte bytt ut vattnet så det såg helt förskräckligt grumligt ut, och det flöt avföring från fiskarna överallt.

Sen så skapdes bubblor på vattenytan som fiskarna simmade mot och "åt" eller åtminstone stötte till. De simmar mot ytan ibland med vidöppna munnar som om de sökte syre eller något liknande?

Vad fan är det som händer? Jag vill gärna ha så mycket info som möjligt.. Jag har iaf bytt ut vattnet och så vidare och röt till mot min kompis rejält, förhoppningsvis kommer han inte göra om detta.

En annan fråga, jag vet att när man ska byta vattnet så ska man helst låta vattnet från kranen stå och vänta i någon halvtimme innan man låter fiskarna simma i det, stämmer detta? I så fall, varför ska man vänta?

Glömde även nämna det värsta... fiskarna flöt ibland runt på "sidan", så när man kollade ovanifrån så var fiskens ena kroppssida riktad mot mig.. om ni förstår vad jag menar? Vad beror detta på?

Låter som de har syrebrist pga skitigt vatten.

Man ska låta vattnet stå över natten för att eventuellt klor ska försvinna och att det ska bli rumstempererat. Man ska hälla upp endast kallvatten. Inte byta mer än max 1/3 av vattnet. Länge sen jag lärde mig detta och kanske gör man annorlunda nu.
Citera
2015-09-08, 21:13
Medlem
Sereenas avatar
Du kan ju om inte annat köpa en skål på blocket eller liknande sen köpa till en firre.
Citera
2015-09-14, 18:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Eller också ger du fan i att hålla guldfisk i skål, eftersom utrymmet är alldeles för litet!

Inte för att guldfiskar behöver något enormt simutrymme men de blir ändå ganska stora och skitar ner något kopiöst, så ett 250-300L akvarium med ett rejält filter är att rekommendera!

Vad för djur kan man då med gott samvete hålla i en skål/vas?
Jo, jag skulle utan tvekan rekommendera räkor! Det finns massor av intressanta arter/odlingsformer i fina färger, och man behöver inte tänka på filter och dylikt om man sköter vattenbytena.
Boraras, rasboror eller möjligen Endlers guppy/hybrider därav skulle nog också fungera bara man kommer över säg 20-25L, men fisk pruducerar mycket mer ammonium, och håller man fisk i en så liten volym så kommer man behöva ett filter!
Citera
2015-09-14, 21:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Låter som de har syrebrist pga skitigt vatten.
Jag tror ju snarare att det är soppan av ammonium och nitrit de simmar i som får dem att stå och kippa vid ytan, men visst kan det vara syrebrist också, om det nu inte finns någon pump som åstadkommer en viss ytrörelse.

Så här är det; guldfiskar hör inte hemma i små vattenvolymer. Visst kan man hålla dem i skål, men då får man se till att ha en på minst 150L med ett bra filter för biologisk vattenrening.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man ska låta vattnet stå över natten för att eventuellt klor ska försvinna och att det ska bli rumstempererat. Man ska hälla upp endast kallvatten. Inte byta mer än max 1/3 av vattnet. Länge sen jag lärde mig detta och kanske gör man annorlunda nu.

Ja, idag är det "annorlunda", såtillvida att klor luftas av ganska direkt om man har bra snurr på vattnet. Det gjorde det naturligtvis förr också, men man kanske inte kände till det då.
Idag har vi istället problem med att vissa vattenverk tillsätter kloraminer istället för klor, och dessa vädras inte av över huvud taget. Om man har ett vatten som innehåller kloraminer så måsta man använda ett vattenberedningsmedel som neutraliserar dessa. Annars kan det hända att nivåerna ackumuleras p.g.a. avdunstning.

Måste man använda kallvatten?
Det korta svaret är; NEJ det måste man inte. Faktum är att kallvatten fäller ut mer koppar ur en ledning än vad varmvatten gör, men om man har en nyligen utbytt varmvattenberedare/varmvattenledning av koppar så skall man vara väldigt försiktig med att använda varmvatten åtminstone det första året. Sedan bildas beläggningar som hindrar utfällning av koppar i vattnet.

Slutligen då; skall man byta max 30% av akvarievattnet åt gången?
Det finns egentligen inget bra svar på den frågan. Visst är det så att vattenlevande organismer stressas av en snabbt förändrad vattenkemi, och vårt kranvatten är många gånger svagt alkaliskt samtidigt som det är väldigt mjukt. Sådant vatten står ej att finna ute i naturen och byter vi då ett moget akvarievatten (där pH-värdet antagligen sjunkit en del p.g.a. låg buffringsförmåga) så kommer vi se en ganska så hastig stegring av pH-värdet.
Detta behöver visserligen inte vara skadligt för djuren, men har man en dålig bakterieflora i sitt akvarium, med måttliga till höga ammoniumnivåer som följd, så finns faktiskt risken att ammonium övergår i ammoniak och det är ju som bekant mycket giftigt.

Själv bytte jag varje vecka uppemot 90% av vattnet i växtakvariet jag körde, men enda anledningen till det var att jag ville hålla en nära nog exakt nivå av vissa näringsämnen, och då krävdes att "nollställa" nivåerna en gång i veckan.
Hur som helst så överlevde mina räkor den behandlingen, och räkor är generellt sett känsligare än vad fisk är!
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-09-14 kl. 21:58.
Citera
2015-09-15, 14:01
Medlem
Scratchbites avatar
Det är väl ganska lätt att förklara varför guldfiskar inte trivs i skålar - bortsätt från utrymmesbehovet är de för stora för vattnets syregrad i en rund skål.

Tänk efter. I ett fyrkantigt akvarium är en stor del av vattnets yta inte täckt av något, och syret kan därför komma in i vattnet (även om det ofta också behövs en pump för det ändamålet). I en liten skål, däremot? Öppningen till luften är där mycket liten sett till mängden vatten, och syret räcker alltså inte. Ett fyrkantigt akvarium på 100 liter har mer kontakt med luften än ett klotakvarium på samma volym. Att ha ner en syrepump i en rund liten skål är desvärre rätt fult..
Citera
2015-09-15, 14:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Helt riktigt!

Och jag förstår inte varför alla som envisas med att vilja ha en "guldfiskskål" inte istället startar upp en "räkvas". En sådan kan man dessutom inreda så att den blir riktigt snygg!

Jag vill verkligen slå ett slag för räkor! De är intressanta och roliga djur att hålla och kräver dessutom minimalt med skötsel!
Mata dem korrekt och ge dem rent vatten var tredje dag så har du på några månader gått från ett tjugotal till 200+!
Citera
2025-09-16, 18:03
Apropå Guldfiskar/.
Hade några Guldfiskar i rund skål under
80-talet, de simmade motsols mest
Senast redigerad av sudderator 2025-09-16 kl. 18:23.
Citera
2025-10-20, 23:37
Medlem
AktuellaBellas avatar
Min guldfisk heter Bertil och bor i ett akvarium, skål tycker jag är för litet
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto