Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-21, 19:59
Medlem
staggy25s avatar
Min ganska nya dator krånglar mycket just nu..den startar om helt utan anledning..och i en blå ruta kommer det upp meddelande som bl.a säger: driver irql not less or equal
???
kör med XP proffesional
har provat installera om op flera ggr
kör NOD32 och agnitum firewall, så virus i skit kan inte vara problemet..men vad vet jag.

när datorn dör helt tvärt (ca 3 ggr per timmen) så hör man hårddisken stängas av och varva ner..medans allting annat är på, och sen startas datorn om igen.

så vad kan problemet vara???
ska snart få tag på Vista (orkar inte ladda ner), tror ni att den är stabilare?

skulle fan ha köpt en Mac istället!!
Citera
2007-12-21, 22:04
Medlem
DennisOlofs avatar
Vista löser inga problem.

Om datorn är ny, varför inte gå tillbaka med den till butiken och fråga dem vad felet är, då tar dom säkert in den för testning, dom lär kunna hitta vad som är problemet.

Låter som hårdvarustrul. Det går även att ta med burken till en del butiker även om du inte köpt den där och få den "servad" mot en slant, värt pengarna för man måste ju ha en datorn som funkar.
Citera
2007-12-22, 19:34
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Vista löser inga problem.

Om datorn är ny, varför inte gå tillbaka med den till butiken och fråga dem vad felet är, då tar dom säkert in den för testning, dom lär kunna hitta vad som är problemet.

Låter som hårdvarustrul. Det går även att ta med burken till en del butiker även om du inte köpt den där och få den "servad" mot en slant, värt pengarna för man måste ju ha en datorn som funkar.

tjena
kan inte ta med datorn till butiken eftersom de finns ej i närheten...långt bort.
det är datorbutiken.com jag köpte av..och de är så pass fittiga att de vägrar ge mig bra service och hjälpa mig med datorn...

de säger bara att jag själv får ta ansvaret och testa mina hårdvaror med hjälp av olika support program av tillverkarna...trots att de här jävla grisarna tjänat en hacka på mig när jag betalade massor med pengar för datorn.

nee, förmodligen kommer inte vista hjälpa heller..det är ju fortfarande windows = peace of shit!!

för att testa hårddisken måste jag köra ett program som kräver Net framework 2.0....vilket inte går att installera på min XP kopia. är det så??
Citera
2007-12-22, 19:51
Medlem
Citat:
trots att de här jävla grisarna tjänat en hacka på mig när jag betalade massor med pengar för datorn.
Dem har ju köpt in dessa datorprylar själva så dem har nog inte tjänat så oerhört mycket på ditt köp.

Men för att återgå till ämnet:
Kollat så att fläktarna till grafikkort och processor fungerar som dem ska?

Och du måste ju inte ta datorn till samma ställe som du köpte den, ta den till närmaste datorbutik och så betalar du en liten slant så kommer den nog fungera eller så får du åtminstone reda på vad som orsakar problemet.

Och för den delen, tror inte att det är windows som orsakar problemet, utan hårdvaran som inte har något med windows att göra så att säga att windows är skit... Visst krånglar det till och från, ibland mer än sällan men det gör även OS X och andra operativsystem.
Och för att inte skapa en mac/pc debatt: Båda fungerar ungefär lika bra, men på olika saker oftast. Jag föredrar mac då jag håller på med olika typer av media men sitter på en PC med windows för att det är vad jag jobbar snabbast i.
Citera
2007-12-22, 20:31
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Dem har ju köpt in dessa datorprylar själva så dem har nog inte tjänat så oerhört mycket på ditt köp.

Men för att återgå till ämnet:
Kollat så att fläktarna till grafikkort och processor fungerar som dem ska?

Och du måste ju inte ta datorn till samma ställe som du köpte den, ta den till närmaste datorbutik och så betalar du en liten slant så kommer den nog fungera eller så får du åtminstone reda på vad som orsakar problemet.

Och för den delen, tror inte att det är windows som orsakar problemet, utan hårdvaran som inte har något med windows att göra så att säga att windows är skit... Visst krånglar det till och från, ibland mer än sällan men det gör även OS X och andra operativsystem.
Och för att inte skapa en mac/pc debatt: Båda fungerar ungefär lika bra, men på olika saker oftast. Jag föredrar mac då jag håller på med olika typer av media men sitter på en PC med windows för att det är vad jag jobbar snabbast i.

hej!
jag tror inte att det är fläktarna som orsakar nåt problem...det låter som at tdet är HDn som bara dör, och man hör det där ljudet när HD stängs av och varvar ner...precis när den dör så startas datorn om igen.

hursom helst..kanske värt att besöka nån datorbutik som kan serva den..även om den där slanten egentligen kan sluta på en 1000lapp heheh

men en fråga återstår: varför går det inte att installera Net framework 2.0 eller högre?

tack för eran svar hittlls guys
Citera
2007-12-22, 20:47
Medlem
Sääbääs avatar
Testa ställa datorn precis vid ditt fönster eller vid något kyligt ställe så vet du om det är värmeproblem eller inte.
Annars så låter det som ett klassiskt hddproblem, så du behöver nog en ny hdd.
Citera
2007-12-22, 21:04
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sääbää
Testa ställa datorn precis vid ditt fönster eller vid något kyligt ställe så vet du om det är värmeproblem eller inte.
Annars så låter det som ett klassiskt hddproblem, så du behöver nog en ny hdd.

eller så installerar jag ett program som kan kolla tempen? heheh

en rolig grej : när jag öppnar mitt fönster och rummet blir kallt..så låter nätaggregaten som gräsklippare! haaaah

borde fan skicka några dudes till datorbutiken med lite hand-granater...just maby.

hittade den här tråden som jag ska läsa noggrann och prova de tipsen som står där...för det gäller ju: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

http://www.flashback.org/showthread.php?t=274714

nån mer här inne som vet om IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
felmeddelande??
Citera
2007-12-22, 22:29
Medlem
Spikeys avatar
Har du köpt datorn av DB och det är garanti på den tycker jag du ska skicka in den dit. Den enda anledningen de kan neka dig den tjänsten är om du köpt komponenterna separat och monterat ihop dem fel.
Citera
2007-12-22, 23:37
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Har du köpt datorn av DB och det är garanti på den tycker jag du ska skicka in den dit. Den enda anledningen de kan neka dig den tjänsten är om du köpt komponenterna separat och monterat ihop dem fel.

yes det är jag som monterat ihop den...men jag är ganska säker på att jag inte gjort nått fel gällande komponenterna, för datorn har fungerat bra i ett halvår nu...det är de senaste veckorna som detta problem dykt upp.

jag skulle installera ett spel med hjälp av daemon tools...och därefter blev windows helt waaako! det var då som den haka upp sig och blåruta med felmeddelande dök upp.

så jag installerade om XP och rensat C: helt, men problemet har inte försvunnit.
hoppas bara på att inga permanenta defekter har uppstått på hårdvara....vore pengar rakt ner i toan!
Citera
2007-12-23, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staggy25
yes det är jag som monterat ihop den...men jag är ganska säker på att jag inte gjort nått fel gällande komponenterna, för datorn har fungerat bra i ett halvår nu...det är de senaste veckorna som detta problem dykt upp.

jag skulle installera ett spel med hjälp av daemon tools...och därefter blev windows helt waaako! det var då som den haka upp sig och blåruta med felmeddelande dök upp.

så jag installerade om XP och rensat C: helt, men problemet har inte försvunnit.
hoppas bara på att inga permanenta defekter har uppstått på hårdvara....vore pengar rakt ner i toan!

Är det en hårddisk du köpte i samband med de andra datordelarna? Eller har du den sedan tidigare? Det är ju inte så oerhört ofta en hdd slutar fungera efter 6 månader redan.
Jag minns när jag hade liknande problem som dig, då var det min grafikkortsfläkt som givit upp. Och eftersom hårddiskarna ofta jobbar när datorn dog så fick jag samma ljud som du beskriver, att hårddiskarna "varvar ned". Bara för säkerhetsskull så kan du ju testa att trycka till alla kort och minnen och sådär så inget sitter löst...
Citera
2007-12-23, 22:55
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Är det en hårddisk du köpte i samband med de andra datordelarna? Eller har du den sedan tidigare? Det är ju inte så oerhört ofta en hdd slutar fungera efter 6 månader redan.
Jag minns när jag hade liknande problem som dig, då var det min grafikkortsfläkt som givit upp. Och eftersom hårddiskarna ofta jobbar när datorn dog så fick jag samma ljud som du beskriver, att hårddiskarna "varvar ned". Bara för säkerhetsskull så kan du ju testa att trycka till alla kort och minnen och sådär så inget sitter löst...

köpte alla komponenter tillsammans.
jag har tagot bort de driver filerna(3 st .sys filer) som nämndes i felmeddelande rutan och dessutom ändrat i bios att datorn inte ska "halt on errors"...än så länge har jag inte fått samma problem...men lite konstigt beter den sig när jag håller på med olika program och jobbar med windows...

hursomhelst, när jag fått vista ska jag göra grundlig undersökning av komponenterna och sedan köra vista och se om det blir förbättring.

tack alla för eran svar o tips

mvh staggy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in