Det var underligt, för visst är det ju otur att få röta i huset? Har alltid antagit att ordet kommer just därifrån, och använder det därför alltid i betydelsen otur. Kommer från Östergötland förresten.
Jag har aldrig funderat på att den röta man kan få i virke eller röt från rötmånad skulle vara samma röta som man har när man vinner någonting. Snarare ett ord som har olika betydelse beroende på hur det används.
Såg du? En såg!
Virket klarade sig från röta, vilken röta!
Däremot har jag aldrig hört någon använda ordet röta som en synonym till otur. Är som sagt från Stockholm, men umgås med och har familj och vänner i Värmland, Dalarna och Närke.
Jag är iofs också stockholmare, men att det skulle vara något negativt "att ha en jävla röta" ens om man inte kom från Hufvudstaden har jag aldrig hört.
"En redig mylla" (sicken mylla, en jävla mylla, osv) har därtill samma betydelse som NE ger till "röta" - gynnsamma omständigheter som enbart beror på slumpen.
Uppvuxen runt Trollhättan och där har det alltid betytt att ha tur, ofta extrem tur till och med, exempelvis precis klara sig från att krocka eller liknande.
Att det skulle kunna stå för nåt negativt är givetsvis logiskt med tanke på husröta-scenariot, men så är det icke.