2007-12-20, 21:37
Medlem
Katarsiss avatar
Eftersom hela släkten kommer till mig som vanligt på nyår, så vill jag göra något nytt. Istället för den obligatoriska steken vore det kul med en buffé.
Lite kött, lite fisk, lite fågel - och inget julinspirerat, utan bara väldigt gott.

De som kommer är allt ifrån fem till sextiofem år, så min målsättning är inte att alla ska tycka om allt, men att alla ska tycka om något.
Ingen förrätt men gärna efterrätt.

Goda, lite lyxiga recept varav ett flertal är lättlagade eller kan göras i ordning i förväg är bra.
Någon som har något förslag?
Kanske på en hel buffé?
Citera
2007-12-20, 21:52
Medlem
Snövits avatar
Min mamma gjorde buffé när min bror gifte sig och hade också tanken på att det skulle vara lyxigt men att alla skulle gilla något. Jag ska försöka komma ihåg en del av rätterna. Vi var inte så många så då är det lättare att ösa på.

Vi hade i alla fall:

Hummerhalvor
Löjrom, gräddfil och hackad lök grillade baugettskivor att lägga det på
Potatiskaka som var utskuren i fyrkanter så alla bara kunde ta en
En laxcarpaccio med citron och pinjenötter tror jag borde gå att googla på recept
Kall kyckling uppskuren marinerad med en oljedressen och soltorkade tomater och oliver på (kykling är alltid bra det brukar gå hem)
Grillade kalla grönsaker, typ zuccini och squach och paprika

Jag tror vi hade något mer men kommer inte ihåg mer.

Vi hade också olika oster och tapernade sen en glasstårta med citronmarinerade frukter till dessert.

Jag älskar bufféer och tycker det är så bra mat att göra. Man kan alltid göra någon god paj på en buffé också.

På nyhår hade nog gravd oxfile varit en succé.

Såser tycker jag man också ska ha med kalla tex yougurt med vitlök och örter, kan vara gott att blanda i lite färskost. Eller om man har skaldjur aioli som jag tycker blir bäst om man blandar upp med lite cremefraiche och sambal för chilismak.
Citera
2007-12-20, 21:55
Medlem
Katarsiss avatar
Allt utom potatiskaka låter underbart gott. Kommer garanterat att ta några av de rätterna. Hummerhalvor.... Mmmm.

(Vad är potatiskaka?)
Citera
2007-12-20, 21:58
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
(Vad är potatiskaka?)

Det var faktist väldigt gott lite som en kall potatisgratäng, vet inte riktigt hur den lagades.
Citera
2007-12-20, 22:45
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis

(Vad är potatiskaka?)

Om du har tid innan så kan du göra en grym potatiskaka! du behöver 2 likadana former!

Du skivar potatis, morot och palsternacka tunt.

I en smord form lägger du först 2 lager potatis i rader. sen ett lager palsternacka, parmesan, morot. Varva så du har iaf 3-4lager potatis. avsluta med parmesan.

Under tiden har du värmt på en 50/50 grädde mjölk med vitlök, smör salt och peppar. Den häller du sedan på gratängen.

In i ungen med skiten i 160 grader tills den är klar.
Nu till kakan. Du ställer bara den andra formen på gratängen och sen ställer du något tungt på den. typ 5-10kg. Nu kommer vätskan att rinna bort så passa så det inte blir geggigt! Och gratängen blir en kaka.
Den kan stå så i ett par timmar dygn om du vill. Innan gästerna kommer så välter du ut kakan och delar upp den i bitar enligt eget bevåg och serverar lätt uppvärmda. Det kan du även göra ett dygn innan och ha i kylen.

bon bon
Citera
2007-12-20, 23:19
Medlem
w84funs avatar
För att tänka på de små kan du göra några minipizzor med skinka och ost, paj med köttfärs (utan svamp och lök) osv. Barn och lyxiga måltider går inte alltid hand i hand, och hungriga barn är inte roliga att ha med på en Nyårsfest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in