• 2
  • 3
2008-01-27, 15:29
Medlem
Skiva mjölig potatis, hacka lök, en halvliter mjölk, 3 dl grädde, pressa i vitlök, en del vitpeppar och rikligt med salt. Alltsammans i en kastrull och låt det koka 10-15 min. Sen häll över allt i en gratängform, in i ugnen 225 c...grädda typ 10-15 min eller tills ytan blivit brun och fin. Klart!

Sjukt gott.
Citera
2023-10-01, 12:16
Medlem
Sladdarens avatar
https://thepennywisemama.com/best-lo...own-casserole/

1 20 oz paket Simply Potatoes® Shredded Hash Browns (Om du använder ett annat märke, se till att de tinas först.) Bara riven potatis istället
1 kopp kokt bacon (ca 6 skivor), hackad i smulor
2 koppar strimlad cheddarost (jag använde cheddar jack)
1 burk grädde kyckling eller grädde av svampsoppa
3/4 kopp gräddfil
4 msk smör, smält
1/2 dl salladslök, hackad
svampstuvning
Citera
2023-10-09, 07:59
Bannlyst
Recept ifrån en av Sveriges bästa kockar borde duga

Toms perfekta potatisgratäng
Av: Tom Sjöstedt

Potatisgratäng
1 kg fast potatis, stor, skalad (800 g)
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
50 g smör
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk
100 g lagrad prästost
Garnering
1 kvist rosmarin

Potatisgratäng
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatis och lök.
Svetta löken mjuk i en kastrull med smöret. Pressa ner vitlöken. Häll på grädde och mjölk. Tillsätt potatisen. Låt koka ca 10 minuter tills potatisen är någorlunda mjuk. Salta ordentligt och häll över i en gratängform. Strö på osten och tillaga ca 30 minuter i ugnen.

Blev serverad den i helgen av en bekant. Fantastiskt gott
Citera
2023-10-10, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violhug
Recept ifrån en av Sveriges bästa kockar borde duga

Toms perfekta potatisgratäng
Av: Tom Sjöstedt

Potatisgratäng
1 kg fast potatis, stor, skalad (800 g)
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
50 g smör
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk
100 g lagrad prästost
Garnering
1 kvist rosmarin

Potatisgratäng
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatis och lök.
Svetta löken mjuk i en kastrull med smöret. Pressa ner vitlöken. Häll på grädde och mjölk. Tillsätt potatisen. Låt koka ca 10 minuter tills potatisen är någorlunda mjuk. Salta ordentligt och häll över i en gratängform. Strö på osten och tillaga ca 30 minuter i ugnen.

Blev serverad den i helgen av en bekant. Fantastiskt gott

Den var säkert god, men ibland förstår jag inte vad dessa så kallade mästerkockar håller på med. Osten på en potatisgratäng har en tendens att skära sig, vilket tyvärr är mer regel än undantag. Det märks genom att gratängen får en oljig yta då fettet från osten har separerat. Osten kan också bli grynig beroende på dess smältegenskaper.

Att ha två vitlöksklyftor till 1kg potatis!? Då kan man lika gärna hoppa över vitlök helt då två klyftor inte kommer göra något för smaken. Vill man ha vitlökssmak bör man ha 6 klyftor vitlök till 1kg potatis, och då kommer det ändå vara en ganska mild vitlökssmak förutsatt att vitlöken har stekts vilken den absolut ska ha gjorts.

Att använda rosmarin till en potatisgratäng är inte nödvändigtvis fel, men då rosmarin är väldigt dominant bör man ha det i åtanke.
Citera
2023-10-10, 04:57
Medlem
GretaKnullbergs avatar
En mild mögelost som kvibille eller gorgonzola. Fast då är det knappast en hemlighet.

Nåt som du kan lura dom med... Hmm.. Vad är dehär lite syrliga... De... De e...
Fundus fiskgratäng
Citera
2023-10-10, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Den var säkert god, men ibland förstår jag inte vad dessa så kallade mästerkockar håller på med. Osten på en potatisgratäng har en tendens att skära sig, vilket tyvärr är mer regel än undantag. Det märks genom att gratängen får en oljig yta då fettet från osten har separerat. Osten kan också bli grynig beroende på dess smältegenskaper.

Att ha två vitlöksklyftor till 1kg potatis!? Då kan man lika gärna hoppa över vitlök helt då två klyftor inte kommer göra något för smaken. Vill man ha vitlökssmak bör man ha 6 klyftor vitlök till 1kg potatis, och då kommer det ändå vara en ganska mild vitlökssmak förutsatt att vitlöken har stekts vilken den absolut ska ha gjorts.

Att använda rosmarin till en potatisgratäng är inte nödvändigtvis fel, men då rosmarin är väldigt dominant bör man ha det i åtanke.

Jag kan inte äta potatisgratäng utan ost och vitlök.
Man får hitta en bra smakande gratängost att blanda med någon som har lite mer smak även.
Då blir det perfekt. Jag har två olika ostar jag river och blandar för att få perfekt smak och konsistens.

Vitlök har jag 4st i den här.
Jag gav ju bara Grundrecept. Och dom är välkända för är att vara till känsliga Svensson fegisar med barn även.
Dom där, aj så¨starkt, men gud så mkt peppar, men gud vad mycket vitlök, ja känsliga svenssons.
Man måste oftast tillsätta mer kryddor såklart på ett Grundrecept.
Det görs efter eget smak och tycke utöver vad recepten säger.

Det här borde alla veta väl? Känsliga går efter grundrecept.

Vi som älskar vitlök har mer såklart Ingen kommer hugga dina fingrar för du har mer vitlök i
Citera
2023-10-10, 09:35
Medlem
Kallebollans avatar
Potatisgratäng, 6-8 portioner
  • 1½ kilo potatis
  • 5 dl vatten
  • 1 buljongtärning eller en lagom skvimp fond (grönsaks-)
  • 1 burk creme fraiche (naturell eller franska örter)
  • 1-2 burkar dessertost med vitlökssmak
  • 3-4 vitlöksklyftor eller efter smak
  • 1 skivad gul lök eller purjolök
  • en skvätt rödvin
  • salt och peppar
  • Riven ost

Koka upp vattnet med buljongtärning/fond, tillsätt creme fraiche, vitlöksost och pressa i vitlöksklyftorna (under tiden har förhoppningsvis nån annan skalat och skivat potatis och lök, annars får man dessvärre göra det själv...) Låt det hela puttra lite under stillsam omrörning tills dessertosten har smält.

Red av med lite maizena eller liknande om det känns som om det behövs, låt koka ihop så det blir krämigt, och häll i ett halvt till ett glas rödvin, smaka av med salt och peppar.
Varva den skivade potatisen och löken i en gratängform, häll över såsen, täck med riven ost.
In i 200 graders ugn, i ca 1½ timme, kolla över ytan lite då och då och täck med folie om det behövs
Citera
2023-10-10, 21:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Här följer det bästa receptet jag vet på potatisgratäng, av husguden Heston Blumenthal.

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/da...es_80466.shtml

Har bara gjort receptet två gånger, men det är den bästa gratängen jag någonsin ätit.

Han använder grädde, lagerblad, timjan, vitlök, cayenne, smör och muskot. Och tilllagar gratängen i 4 timmar på 110 grader i ugnen. Smälter i munnen men blir ändå inte mos...

Perfekt när man vill göra något extra. Enjoy!

Slurp ....!

Jag har precis satt igång och testat olika recept på pot.gratäng. Enligt min mening så SKA absolut följande vara med

1. Timjan
2. Några klyftor (4-5 stora på 1kg potatis) smörfräst vitlök. OBS - Det ska fräsas i 15 sekunder inte stekas i minuter. Vitlökssmaken ska bara komma och krypa ur. Steker/fräser man för länge så går aromen helt förlorat. Man eldar upp den eteriska oljan och går miste om det läckra vitlöksstinget i den färdiga maten
3. Riven muskot
4. Riva en deciliter lagrad prästost,fast smälta det i grädden inte läggas på toppen för då får man en hård topp
5. Purjolök som får snabbfräsa med vitlöken

Förutom då det självklara : 40% grädde . Fast smör skulle jag välja bort. Det blir kanonmycket kalorier som det redan är med all grädde

Ska testa den här låggradiga och långa gräddningen någon gång, typ en lat söndag
Senast redigerad av Upplyften 2023-10-10 kl. 22:06.
Citera
2023-10-10, 21:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko

Tips att det inte kommer att skära sig :

Smälta osten i grädden innan man häller på i formen.
Koka potatisen i grädden 10 minuter (svag värme) (Det frigör stärkelse till grädden som blir krämig när formen ska in i ugnen)
Citera
2023-10-11, 04:32
Medlem
Ha i tunt strimlad färsk fänkål, det blir galet gott
Citera
2023-10-11, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tips att det inte kommer att skära sig :

Smälta osten i grädden innan man häller på i formen.
Koka potatisen i grädden 10 minuter (svag värme) (Det frigör stärkelse till grädden som blir krämig när formen ska in i ugnen)

Ja det där är ett utmärkt tips. Brukar alltid göra så istället för att lägga osten ovanpå. Viktigt att man inte kokar osten, utan enbart smälter den.
Citera
2023-10-12, 13:35
Medlem
VITLÖK är viktigt!!!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem