2007-12-20, 13:12
Medlem
Goddagens alla på flashback!
Det är som så att jag har hittat ett väldigt bra domännamn som jag bara var tvungen att registrera.
Domännamnet vill jag inte publicera än, hoppas ni respekterar detta.

Nu är det så här att jag är på jakt efter ett script där den som vill pinga sin blogg ska ha möjlighet till det och den ska registreras på min egen sajt eller på dem större officiella pingbloggsajterna.

Om någon kan hjälpa mig att komma igång med något så vore det guld värt.
Om man inte får göra sådana här request's så ber jag om ursäkt
Citera
2007-12-20, 13:22
Medlem
xobs avatar
varför vill man pinga sin blogg?
Citera
2007-12-20, 13:32
Medlem
sillybillys avatar
Ehh va? varför ska du pinga din egen blogg?

jag fattar inte.. ska du lägga upp en sida där andra folk ska posta sina bloggar?
Citera
2007-12-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
Ehh va? varför ska du pinga din egen blogg?

jag fattar inte.. ska du lägga upp en sida där andra folk ska posta sina bloggar?
Precis där andra ska pinga sin blogg.
Precis som alla andra sajter som http://www.twingly.se/ping.aspx och http://www.twingly.se/ping.aspx
Citera
2007-12-20, 13:52
Medlem
xobs avatar
ahaa.. vi tänkte nog på ett annat ping.

Citat:
Vad är ping?

Ping är ett sätt för dig att berätta för Twingly att din blogg uppdaterats. Twingly kilar ut på webben och hämtar ner det nya materialet. Det blir sökbart på twingly.se och om du länkat till någon nyhetssajt som visar blogglänkar från Twingly kommer din blogg med där.
Citera
2007-12-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xob
ahaa.. vi tänkte nog på ett annat ping.
Det tror jag nog.
Citera
2007-12-20, 20:17
Medlem
Cisco9s avatar
Behöver ju inte vara så avancerat. När någon 'pingar' sin blogg så kan man la lägga till något i databasen, sen köra ett cronjob efter X antal minuter och hämta den nya datan.
Citera
2007-12-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cisco9
Behöver ju inte vara så avancerat. När någon 'pingar' sin blogg så kan man la lägga till något i databasen, sen köra ett cronjob efter X antal minuter och hämta den nya datan.
Det jag är ute efter om någon har någon grund på detta i ett php script
Citera
2007-12-20, 21:46
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Precis där andra ska pinga sin blogg.
Precis som alla andra sajter som http://www.twingly.se/ping.aspx och http://www.twingly.se/ping.aspx
Bara en liten semantisk fråga - det är möjligtvis inte så att de skall pinga dig från sin blogg?

Plugga på pingback-specifikationen och kolla upp rss-parsers, sätt upp ett script för att ta emot pingback-requests (xmlrpc). När du får en pingrequest så verifierar du att pingen kommer från en giltig källa (dvs att inlägget som pingas existerar på den URL som skickades med i pingen, samt kanske några andra av dig definierade kriterier).
Sedan parsear du bara deras rss-feed (antingen direkt eller via ett cronjobb som Cisco9 föreslog). There's your data, sir. Bara att spara i DB och presentera på din site.
Citera
2007-12-29, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Bara en liten semantisk fråga - det är möjligtvis inte så att de skall pinga dig från sin blogg?

Plugga på pingback-specifikationen och kolla upp rss-parsers, sätt upp ett script för att ta emot pingback-requests (xmlrpc). När du får en pingrequest så verifierar du att pingen kommer från en giltig källa (dvs att inlägget som pingas existerar på den URL som skickades med i pingen, samt kanske några andra av dig definierade kriterier).
Sedan parsear du bara deras rss-feed (antingen direkt eller via ett cronjobb som Cisco9 föreslog). There's your data, sir. Bara att spara i DB och presentera på din site.

Jo det är det, konstigt formulerat av mig, men allting är löst nu
Mod kan låsa om ingen vill låna tråden
Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in