2007-12-19, 20:39
Medlem
$100s avatar
Hejsan, har det senaste op-systemet, men har nu några fågor, lite nybörjare på mac kan man säga!

1. Hur får man maximerat fönster, lyckas inte på någon av dom runda i det vänstra hörnet att få maximerat fönster...

2. Tycker den här dockan längst ner är suspekt. Kan man låsa vissa ikoner så man alltid har dom där?

3. När jag startar ex. MSN så dyker en ikon upp på skrivbordet som heter "microsoft messinger", en ikon med en cd-enhet typ, dyker även upp vid limewire etc.

4. Finns det något sätt att ändra ikonbilderna?

Jaa, det var vad jag kom på nu, hjälp önskas
Citera
2007-12-19, 20:46
Medlem
siarens avatar
Hej! Det är väldigt vanliga nybörjarfrågor, och har redan besvarats ett flertal gånger på forumet under min korta period här.

1: Nej, vissa program har maximerat fönster-läge, andra inte. Vanligtvis så är det jävligt dumt att ha en mapp med 2 filer i i maximerat läge på din 30"-skärm. Det kommer bara att hindra dig från att pyssla med flera saker samtidigt. Därför tycker mac-användare generellt att macens system med optimerade fönster är bättre. Fönster tar upp så mycket plats som det behöver, inte mer. Proffsprogrammen med många parametrar får därför maximerat läge där det är svårt att flytta fönstret (fönstret sitter fast på skärmen som i windows), och småprogrammen får ett optimerat läge, som visar precis så mycket det behöver. Vissa program kan du komma åt det maximerade läget i genom att trycka alt + den gröna optimeringsknappen i vänstra hörnet. Testa t.ex. på iTunes.

2: Dockan kan låsas via tredjepartsprogram, men jag skulle rekommendera att du lär dig att jobba med den som den är. Det kommer inte ta många dagar innan du har vant dig, och det komemr du att vinna på i längden. Du känner till att du kan dra programmen till dockan igen från din programmapp? Tryck på den glada blåa gubben längst till vänster i dockan och sedan trycker du på "program" i vänsterspalten eller knappar in haxx-kommandot kommando+shift+A. (kommando är samma sak som äpplet och kringla, kärt barn...)

mer svar kommer!
Citera
2007-12-19, 20:55
Medlem
siarens avatar
3: När du "startar" MSN misstänker jag att du klickar på en så kallad .dmg-fil. Det är en "skivavbild", och du har egentligen inte installerat programmet när du öppnar programmet från den skivavbilden. För att installera det på datorn så du slipper skivavbilden går du in i programmappen (liksom tidigare genom att t.ex. trycka på finder-gubben i dockan, och, om det inte kommer upp något nytt fönster, trycka kommando+N och bläddra dig vidare till programmappen eller helt enkelt trycka shift+kommando+A). När du har både skivavbilden med MSN öppet och programmmappen öppna så drar du bara MSN-programmet från skivavbilden till programmappen. Därefter kan du kasta .dmg-filen i papperskorgen. Programmet är installerat. Därefter kan det vara vettigt att dra MSN-ikonen från programmappen till dockan, så du kommer åt programmet snabbt.

Och därigenom behöver nog inte 4an besvaras.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=460683 får nog gälla i fortsättningen, annars hade forumet svämmats över med trådar.
Citera
2007-12-19, 20:59
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
Hejsan, har det senaste op-systemet, men har nu några fågor, lite nybörjare på mac kan man säga!

1. Hur får man maximerat fönster, lyckas inte på någon av dom runda i det vänstra hörnet att få maximerat fönster...

2. Tycker den här dockan längst ner är suspekt. Kan man låsa vissa ikoner så man alltid har dom där?

3. När jag startar ex. MSN så dyker en ikon upp på skrivbordet som heter "microsoft messinger", en ikon med en cd-enhet typ, dyker även upp vid limewire etc.

4. Finns det något sätt att ändra ikonbilderna?

Jaa, det var vad jag kom på nu, hjälp önskas

Ang fråga 3, är det inte så att det är dmg-filerna du öppnar och sedan kör programmet därifrån? Ett typiskt nybörjarfel.

Ang 4. Markera det program eller dokument eller annan fil du vill hämta ikon från, klicka kringla-I, markera ikonen i det info-fönster som dyker upp, kringla-C för att kopiera ikonen, klicka bort info-fönstret, markera den fil du vill byta ikon på, kringla-I, markera ikonen i info-fönstret, kringla-V för att klistra över den ikon du vill från till den ikon du vill byta till. Kristallklart? Därutöver finns det tredjepartsprogram som man kan använda för att byta alla ikoner av en viss typ eller för en viss funkttion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in