2017-12-24, 00:09
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
1. Du smugglar inte sprit, det är fullt lagligt att föra sprit över gränsen.
2. Du har således inte begått något brott, att inneha alkohol som 19-åring är inte brottsligt.
3. Det värsta som kan hända är att de tar flaskorna.
Va? De räknas som alkoholsmuggling, vilket är olagligt.
Källa:http://lawline.se/answers/3032
Citera
2017-12-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Va? De räknas som alkoholsmuggling, vilket är olagligt.
Källa:http://lawline.se/answers/3032

Där ser man!

Maken till luddigt svar på lawline, var bättre på tiden då jag knegade där (hade ju kunnat referera till rätt stycke i varje fall)
Måste erkänna att jag helt missat detta, pinsamt som det må vara. Då faller det sannolikt på att det finns särskilda villkor för införsel av alkohol (dvs ålder).

Då står jag tyvärr handfallen.

Tillägg: Svaret var visst från 2007, då hade jag inte tagit studenten än... Nåja, bättre runt 2015 i varje fall!
Senast redigerad av Nulb 2017-12-24 kl. 00:22. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av må bra
Åkte från castrup till halmstad igår med tåg, polaren (under 20) hade hade en 75:a i sin resväska, ingen kollade, inte ens på flygplanet från ungern

Hade dom inga skannrar ???
Citera
2018-01-11, 16:49
Medlem
må bras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatorofmypage
Hade dom inga skannrar ???
Kommer inte ihåg, detta var 14 år sedan
Citera
2018-03-21, 17:12
Medlem
Funderar på att dra ner till Tyskland, med några polare. Som det ser ut nu är vi 18, 19 och 20. Så om vi vill föra in kanske 8 liter vodka och några flak öl, skulle han som är 20 kunna ta det genom tullen helt lagligt? Tack på förhand.
Citera
2018-04-14, 12:13
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Funderar på att dra ner till Tyskland, med några polare. Som det ser ut nu är vi 18, 19 och 20. Så om vi vill föra in kanske 8 liter vodka och några flak öl, skulle han som är 20 kunna ta det genom tullen helt lagligt? Tack på förhand.

Det borde gå utan problem oftast prioriterar tullen knark men det är en chansning har inte exakta mängden i huvudet på hur mycket man får ta in. Men jag själv har hämtat betydligt mycket mer alkohol en det ni vill hämta.
Citera
2018-08-17, 23:24
Medlem
Är 18 år gammal och köpte med mig en liter Absolut vodka på taxfree i Barcelona. Landade igår kväll 23.30 på Skavsta och tullen var där. Men det var bara att gå förbi dem. Så länge man inte har alkoholen i en separat påse som klirrar högt så är det inga problem.
Citera
2018-09-08, 16:09
Medlem
Trenger ikke å smugle sprit. Bare ta med til eget forbruk. Du kan faktisk ta med flere hundre liter sprit inn til Sverige. Bare se på en video om spritsmugling fra Tyskland til Sverige som gjør akkurat det
Citera
2018-09-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Ja den volymen får han ta med sig lagligt.
Sen tror jag inte att tullarna tar det hårt p mindre spritsmuggling.
Har själv smugglat sprit och blivit stoppad av tullen men klarar mig. Med detta var på 80talet.
Blev stoppad på Arlanda och hade min liter sprit 2 liter vin och 2 liter öl, men de missade att jag inte fyllt 20.
Citera
2018-12-04, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja den volymen får han ta med sig lagligt.
Sen tror jag inte att tullarna tar det hårt p mindre spritsmuggling.
Har själv smugglat sprit och blivit stoppad av tullen men klarar mig. Med detta var på 80talet.
Blev stoppad på Arlanda och hade min liter sprit 2 liter vin och 2 liter öl, men de missade att jag inte fyllt 20.
det är ju den som är 20 år som får handla. finns inga gränser
så länge det är för eget bruk.

åker ni bil blir det inte mycket räkna på maxlasten. i min bil får
jag plats med 232 kg inklusive mig. tänk på att 60 l sprit är ju
knappt en flaska per vecka och upp till 5 flaskor i veckan är inte
onormalt i mina kretsar.

en svensk wiskey räcker nätt och jämt till två glas. =)

åkt spritbuss +10 ggr
själv +10 ggr med bil till tyskland och danmark.
de har bara kollat leg i sverige 1/10 ggr danmark 5/10 ggr
tyskland aldrig.

där i mot så kräver tyskarna pass eller nationellt id kort,
detta framgår även av färjelinjernas faq. dock från sverige
räcker det med körkort.

då polisen sköter immigratons-korten så var väntetiden
för svenskar 3-4 månader så två gånger åkte jag med
utgånget pass. visade först körkort men polisen ville se
passet tog fram det han tittade och gick vidare.

den som tycker min last är mycket har aldrig varit och
sett hur de flesta "normala" inköpen är 500-800 kg av
typ standard för 2 personer över 20 år.
Citera
2018-12-04, 06:15
Medlem
Jag är långt över 18-20 (40 plus) men åker ofta färja mellan Stockholm och Tallinn pga familjeskäl. Om man bara beter sig vuxet och packar ner spriten i väskor finns det inget intresse från tullen/polisen gällande alkohol. De bryr sig bara om knark och icke-EU-medborgare typ ukrainare som ska jobba svart.

Säg en civilpolis plocka en ”ryss” i den långa kön av från båten och de frågade om hans jobbplaner etc. medans alla vi nervösa svennar med en liter taxfree-sprit för mycket kunde knata förbi i lugn och ro.
Citera
2018-12-18, 01:32
Medlem
Ta med alkohol på kielfärjan. Under 20.

Hej, jag och en kompis (båda 18) kommer åka kiel till göteborg och vill såklart ha med oss några flaskor sprit. Problemet är ju såklart eventuell tull så undrar vad som är den bästa strategin. Vi kommer ha med oss bil. Så är de bästa alternativet att gömma det i bilen eller bör en någon gå av via gångvägen med mindre väska. Kan man i förväg se om tullen är där? Vad händer om man ser att tullen är på plats, kan man gå tillbaka och lämna spriten på färjan eller är det en bättre ide att kasta den från bilfönstret. Går det att gömma flaskorna i bilen eller söker de mycket noga vid kontroll? Vet att ämnet har varit uppe förut men andras erfarenheter skulle uppskatta. Vad kan man ha för plan b om man är rädd för att åka fast. Att inte ta med sig är inget giltligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in