2007-12-19, 17:33
Medlem
w84funs avatar
Har fått presentkort från jobbet. Ett av alternativen är Najadlax. Själv har jag aldrig hört talas om det. Kan någon berätta mer om denna spännande fisk som är både gravad och rökt? Blir lite fundersam om jag ska välja den eftersom jag älskar lax, men det verkar inte vara en hit varken i butiker eller på restauranger.
Citera
2007-12-19, 17:48
Medlem
Seamus Costellos avatar
Undvek den... ta Margareteskålarna eller den franska gratängformen. Aldrig hört talas om Najadlax.
Citera
2007-12-19, 18:03
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Undvek den... ta Margareteskålarna eller den franska gratängformen. Aldrig hört talas om Najadlax.

Najad larre är det inte något fel på. Har både ätit och gjort najadlax själv. kanske inget man vill köpa i stora mängder till sig själv om man inte ska ha en bjudning. Fast nu är ju jag inte den största lax älskare i världen men
Citera
2007-12-19, 19:27
Medlem
Adrian von Butts avatar
Stötte på Najadlax för första gången i Fredags på ett julbord med jobbet. Mycket gott!
Citera
2007-12-20, 01:07
Medlem
En utsökt produkt ! Vi har den på julbordet på resturangen där jag jobbar , tycker det är den godaste lax jag ätit.

Men jag tror den heter Najal och inte Najad.
Citera
2007-12-20, 10:41
Medlem
w84funs avatar
Tack för era svar. Funderar fortfarande på att beställa den. Men hur äter jag den då? Vilka tillbehör blir bäst? Jag äter t.ex. gärna gravad lax med hovmästarsås, eller som en måltid med potatis. Rökt lax med rom, citron, creme fraiche och rödlök. Ibland lite matigare med avocado och sallad till. Men den rökta gravade varianten får det att bli tomt i huvudet.
Citera
2007-12-20, 11:19
Medlem
wilt99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Tack för era svar. Funderar fortfarande på att beställa den. Men hur äter jag den då? Vilka tillbehör blir bäst? Jag äter t.ex. gärna gravad lax med hovmästarsås, eller som en måltid med potatis. Rökt lax med rom, citron, creme fraiche och rödlök. Ibland lite matigare med avocado och sallad till. Men den rökta gravade varianten får det att bli tomt i huvudet.

Jag åt najadlax igår. Åt den med gaffel och kniv samt potatis och hovmästarsås. Det kanske inte var korrekt men det smakade bra. Till det drack jag öl och sprit, det var behagligt.
Citera
2007-12-20, 13:32
Medlem
daniellondons avatar
Gillar du gravad lax kommer du gilla najadlax. Typ samma sak.

Blanda med någon god färsk pasta, avocado, olivolja och lite kryddor till en ljummen pastasallad. Utsökt.
Citera
2007-12-20, 17:12
Medlem
korvgobbens avatar
Jag kan vara helt ute å cykla, men om inte jag minns fel så är Najadlax helt enkelt laxsom först gravats och sedan rökts....!!! Men som sagt var jag kan vara ute å cykla...!!
Citera
2007-12-20, 19:17
Medlem
Xius avatar
Nix, du har alldeles rätt. Först gravas Najadlax, sedan röks den med enris och alved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in