2007-12-18, 20:06
Medlem
illicits avatar
Hej!

Jag har på senare tid blivit fruktansvärt less på Windows XP av olika anledningar. Problemet är att jag behöver Adobe CS (illustrator och photoshop). Jag har provat på diverse gratisalternativ och inget duger (nej gimp eller gimpshop kommer inte i närheten av photoshop i arbetsflöde. även om du kan skapa samma saker i gimp som i photoshop känns gimp mer som PS7 eller dylikt).

Jag har därför kollat runt efter diverse lösningar på detta problem och skulle gärna vilja ha lite hjälp.

CS2 ska tydligen gå att få igång via WINE med lite krångel, även om gränssnittet fungerar sämre. Då jag helst vill köra CS3 tittade jag vidare (ja, jag är så kräsen).

CrossOver bygger på WINE så det var ingen vidare lycka där heller.

Jag har även rotat runt i WINEs bugtracker och det verkar inte som om problemen med CS3 är särskilt högprioriterade vilket är väldigt synd.

Har också rotat runt på diverse adobebloggar och forum och det verkar ju inte vara aktuellt med någon linuxversion på ett ganska bra tag (bastards!).

Dualboot är inget riktigt alternativ eftersom jag är ute efter att optimera mitt arbetsflöde det heller och då skulle jag hamna i samma situation som i dagsläget.

Det jag nu är lite inne på är att köra en VM (virtual machine för er som inte är down med akronymer ) och köra CS3paketet på det viset. Då en stor anledning till att byta till linux skulle vara att optimera mitt arbetsflöde så har jag ett par frågor kring detta.

Jag är väl medveten om att prestandan inte kommer vara lika bra som om jag kunde köra det på vanligt vis (och nej, WINE är ingen VM utan ett API för er som tänker dumförklara mig pga det). Hur stor är denna skillnad? Beror det endast på hur kraftfull man konfar sin VM (dvs hur mycket av datorns prestanda man tillägnar den)?

Hur fungerar arbetsflödet mellan min VM och mitt vanliga OS? Kommer jag enkelt kunna att spara filer från min VM till mitt vanliga OS? Eftersom Windows inte läser ext3 eller dylika filformat och det känns dumt att köra NTFS på en linuxburk (går det ens att köra OSet under NTFS?) så kan ju detta bli ett problem. Hur väl fungerar detta om ens alls? Kan det vara ett alternativ att köra OSX i VMen istället eftersom det bygger på BSD? Kommer jag då kunna mounta min vanliga hårddisk därifrån?

Vad tror ni? Vet ni några andra alternativa sätt att köra CS3 i en linuxmiljö? Opensoucealternativ som innehåller GIMP i sitt namn undanbedes återigen. Har även testat det där vektorprogrammet som alla är så eld och lågor över och blev inte särskilt imponerad så ni behöver inte komma tjatandes om det heller

Vet någon om illustrator CS2 fungerar under WINE? Har inte hittat särskilt mycket om det.

Suck att man ska vara låst i ett OS som man ogillar såpass bara för ett enda förbannat programpaket. Och Adobe påstår att de inte vill utveckla för linux eftersom det tydligen inte finns någon marknad för det (idioti). Undrar hur många som sitter i samma båt som jag gör egentligen. Vilket moment 22
Citera
2007-12-18, 20:47
Medlem
Flärps avatar
Linux låter inte som en bra lösning för dig. Om du är så mån att kunna arbeta smärtfritt i ditt Photoshop så stanna kvar i Windows. Att emulera är bara massa extra krångel och ingen ordentlig lösning, man sopar mest saker under mattan.

Varför inte testa OS X om du nu är så trött på Windows?
Citera
2007-12-18, 21:05
Medlem
illicits avatar
Linux skulle dock vara smidigt på många andra sätt för mig. Utbildningsrelaterad programmering och enkelt kunna SSH och dylikt.

Har redan en macbook and I love it! Har tyvärr en råd med en stationär mac Annars en mycket bra lösning!
Citera
2007-12-18, 21:22
Medlem
Rizados avatar
Har bara erfarenhet av vmware så jag tar lite om det nu. Jag har gjort en fil som är ca 10gb som först är, ja hur förklarar man det... Den är lagd på /dev/loop5 med losetup och sedan använder jag mig av dmcrypt för att kryptera den och få den i /dev/mapper/vmware. Sedan kan jag (efter att ha patchat med vmgdb) använda den krypterade filen som disk för vmware. När inte windows körs så kan jag dessutom montera xp partitionen i linux och ändra, scanna efter virus och en massa saker utanför windows. Dessutom går det fort och lätt att spara den ifall man ska installera om eller byta dator eller något.

Att kryptera tar en hel del cpu men skippa det steget och använd loopback enheten som den är så kan du fortfarande montera och så men inget blir krypterat. Jag tycker att det öh går ganska långsamt att köra genom vmware men min dator är inte den allra nyaste.

Och i vmware kan man lägga till så kallade "Shared Folders" som kommer att gå att komma åt ifrån windows. Går att dela ut hela hemkatalogen eller root eller bara en mapp. Så att komma åt saker mellan de båda osen är inga problem. Men som sagt vet jag inte hur prestandan är på nyare datorer, speciellt inte de med virtualisering inbyggt i cpun. Det kanske fungerar riktigt bra?

http://vmgbd.drigon.com/

BTW: Har funderat på om det på något bra sätt går att få upp vmware på ett av skrivborden och använda compizkuben a la osx
Citera
2007-12-18, 22:01
Medlem
Marcel Pagnols avatar
Oki först får du denna Länken: http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12
Dock hört att det skall vara buggit osv.. men vet inte hur det fungerar nu för tiden. Tror det skall gå att testa programmet genom en demoversion. Antar att du är villig att betala för program eftersom att du verkar vara seriös med ditt PS:ande.

Personligen tror jag att jag har testat alla sorters versioner som finns för att kunna få PS att funka i *NIX miljöer och den bästa lösningen för mig har hitintills varit att köra Windows virtuellt och där på PS.
Rekommenderar VMwares produkter som är gratisalternativ eller qemu som är opensource och väldigt bra. Personligen kör jag dock vmware.
Att dela filer mellan operativsystemen har jag löst genom att dela ut en mapp i windows och sedan hittar man helt enkelt den utdelade mappen (i gnome) genom att gå in på Platser > Nätverk > windows nätverk
Problemet är att virtualliseringen kan seega ned datorn avsevärt i mitt fall. Därför tror jag att qemus tjänster kan vara bättre med tanke på hur det fungerar.

En fråga bara, vad för funktioner är det du använder i PS? Personligen Var jag PS frälst då jag jobbat med programmet sedan min första dator, men sedan gimp 2.4 släpptes har jag blivit helt frälst i detta program. Problemet med gimp var att de tidigare verionerna innan 2.4 hade ett helt ologiskt menysystem och att det helt sonika är en anna programvara som man får anpassa sig efter.

Citat:
Ursprungligen postat av illicit

Suck att man ska vara låst i ett OS som man ogillar såpass bara för ett enda förbannat programpaket. Och Adobe påstår att de inte vill utveckla för linux eftersom det tydligen inte finns någon marknad för det (idioti). Undrar hur många som sitter i samma båt som jag gör egentligen. Vilket moment 22

Personligen tror jag att de inte VILL utveckla för gnu/Linux pågrund av något/några stort/stora företag betalar dem att inte göra detta. Disney försökte trycka på dem att göra en version till Linux då de behövde detta till deras Linux datorer.. men icke sa nicke..... tror det finns andra fall också då företag behövt en linux version men fått kalla handen. Så visst finns behovet

/Lycka till Mvh Marcel

Edit: Som nämns ovan Kan OSX vara ett alternativ då detta också går att emulera med vmware och qemu. Ett annat alternativ kan också vara att köra ett strippat windows http://www.litepc.com/xplite.html så att det inte körs en massa onödiga processer.
Citera
2007-12-18, 22:09
Medlem
katten80s avatar
Det ända alternativen låter som virtualiserat XP med vmware (eller annat har kommit flera fria alternativ som virtualbox, Xen) .

Då slipper du dock inte XP , men jag bör varna dig för att är du trött med problem med XP så lär du bara bli tröttare av GNU/Linux . Problemen I GNU/linux är betydligt intressantare . Men det är också oftast betydligt mer komplicerat
Möjligt att du skulle kunna virtualisera OS X istället men det strider emot licensen och fungera nog inte sådär jätte bra.

När det gäller GIMP VS photoshop så skulle ja vilja höra lite mer om det.
DU tycker alltså att gimp rent tekniskt duger men att gränssnittet är helt åt helskotta?
Är det bara van vis PS eller är het enkelt PH mycket enklare? (Själv har nämligen ganska dålig koll på dessa program)
Citera
2007-12-18, 22:41
Medlem
illicits avatar
Ett stort tack för alla bra svar så långt!

Blir ganska sugen på att testa vmware. Kör redan ubuntu på min andra laptop så jag skulle kunna installera det där och se om jag kan få igång ett bra workflow. Det lät väldigt intressant att man kunde dela ut hela sin hemkatalog så att man kommer åt allt det ifrån den viritualiserade maskinen.

Marcel Pagnol jo jag har sett det alternativet förr. Tyvärr så tror jag även att det brister på de punkter där även GIMP brister för mig, åtminstonde senaste gången jag tittade. De funktionerna är blandannat men inte endast paths, lagerstilar, smartlayers och smartobjects. Då jag utvecklar en hel del användargränssnitt så jobbar jag nog på ett annat sätt i PS än många andra gör, där GIMP tyvärr inte kommit riktigt lika långt. GIMP verkar dock vara ett väldigt bra val när det gäller andra typer av grafisk formgivning, bildredigering mm.

Jo jag läste också hela den där cirkusen om Disney. Jag har för mig att Disney utvecklade CrossOver bara för att de skulle kunna använda linux på sina datorer? Dock så var det väl version 7 som var aktuell då om jag minns rätt.

När det gäller viritualisering så lät xplite väldigt intressant, tackar för den länken!

katten80 jag är relativt hemmastadd i *NIXbaserade system. Är verkligen ingen guru men med hjälp av internet tycker jag att man brukar kunna lösa det mesta. Det är helt andra saker som jag blir galen av när det gäller XP. GUIt (litestep fungerar till viss del men har många andra tillkortakommanden), att jag inte känner att jag har den kontroll över mitt OS som jag vill i vissa sammanhang, filsystem och många andra saker. Tack för varningen ändå.

Glömde även att OSX inte är tillåtet att viritualisera om man inte kör en macdator (nya licensen som kom med leopard). Synd det.

Som sagt så är det inte GUIt jag stör mig på, tycker gimpshop funkar helt okej på den punkten. Det är snarare avsaknaden av viss funktionalitet som är helt kritisk för mig. Det är tillochmed såpass illa att GIMP inte ens klarar av att öppna .psd-er som innehåller mycket av det som jag använder i mitt arbete, som paths och lagerstilar. Det antar jag dock att man får skylla på att adobe ändrar hur .psd-formatet fungerar mellan varje version av photoshop
Citera
2008-01-26, 23:29
Medlem
katten80s avatar
Vad tror ni om detta?
http://www.idg.se/2.1085/1.142256
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem