Ni har missförstått det hela om att man borde kunna hålla andan och på så sätt vara medveten längre.
För att göra det lätt för mig själv så tar jag flygplan som exempel.
Låt oss säga att jag stiger upp till 40 000ft och helt plötsligt försvinner trycket. nu har jag ca 15-20 sekunder på mig att få på mig min syrgasmask annars är det kört. Det är något vi i flyget kallar för TOC (time of useful consciousness)
Men på 40 000ft finns det fortfarande 21% syrgas precis som vid marken och om ni nu säger ja, men det finns mycket mindre syre så borde man lätt kunna överkomma det utan problem genom att helt enkelt ta fler andetag och på så sätt få i sig mer syre.
Vi vet att det inte funkar så.
Det beror på hur lungorna fungerar. Luft åker in i lungorna och med hjälp av trycket så trycks syret genom lungorna in i blodet. (väldigt förenklat, jag är pilot inte läkare(star trek referens om ni fattade

))
Ifall trycket blir för lågt så kommer inte den här diffusion att fungera.
Hur gör man då?
Jo man kan öka mängden syre, i normala fall räcker det med 100% syrgas i trafikflygplan. då diffunderar tillräckligt med syre för att du ska hålla dig vaken.
Om du stiger ännu högre så kan du fuska lite genom att andas syrgas under tryck. Känns lite som om du hade andats in och ut ur en ballong.
För att sammanfatta
Det finns tillräckligt med syre (inte i rymden men i troposfären) för att du ska överleva.
Tyvärr kan du inte tillgodogöra dig syret och om trycket blir på tok för lågt går syret åt fel håll till och med.
Därav
tryckkabin.