Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Alltså va? Försöker du använda fancy ord som du inte riktigt begriper eller är det något magiskt med alveoler? Jag har då aldrig hört talas om att något skulle implodera till följd av övertryck.
Det som kan hända vid lungsprängning är att luft trycks in i blodomloppet eller bukhålan, vilket är långt farligare än vanlig tryckfallssjuka.
Haha jaja fancy ord var det ja... magiska? inte vad jag vet
Fel ordval kan vi skylla det på då. Det som kan hända är att alveolen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alveol kan ta skada av stora tryckförändringar och kollapsa men det är säkert en kombination av många faktorer som uppstår vid sådana händelser (tex blodproppar pga bubbelbildning ).
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag nämnt gasemboli tidigare och skulle säkert kunna ha nämnt det tillsammans med lungsprängning för att förtydliga mitt argument.
Min poäng var väl att försöka förklara att det inte själva lungan exploderar och att det gör att man dör, utan gasemboli och skador på alveolen är det som gör att man avlider.
Jag såg inte nånstans att jag jämförde farligheten med tryckfalssjuka och gasemboli? Tryckfallssjuka kan utvecklas på sådant sätt att man dör på någon sekund på samma sätt som gasemboli kan göra. Samtidigt kan du få gasemboli som knappt påverkar dig, samma med tryckfalssjuka. så dom är nog lika farliga som ofarliga.
Men eftersom jag inte är någon forumräv här på flashback och tyckte att ämnet var intressant och hoppades att jag kunde tillföra något eller kanske bara dela med mig lite av den kunskapen som jag har så ber jag om ursäkt för min extremt illa formulerade rad om denna lungdetalj. Jag inbillar mig inte en för en sekund att "använda fancy ord som du inte riktigt begriper" skulle få mig att stiga i graderna till en accepterad människa i ögonen hos personer som dig . Jag kan lova dig att det inte var min avsikt.