2007-12-20, 23:07
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Kokpunkten blir lägre när trycket sjunker.

Jo, men det innebär väl inte att det blir varmt? Man kan ju frysa kokande vatten... så överhettas man i en lekmans mening? Eller kok-fryser man?
Citera
2007-12-20, 23:36
Medlem
Jerka^s avatar
Nej, varmt blir det inte.

Vatten kokar vid 100 grader C vid normalt atmosfärstryck. Vid 0 Pa tryck är siffran 69 grader C.

Så lågt som 37 grader blir det alltså inte. Blodet borde därför inte börja koka pga kroppsvärmen i vakuum.

Frågan är då vad astronauten egentligen kände på tungan?
Citera
2007-12-21, 00:09
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Jo, men det innebär väl inte att det blir varmt? Man kan ju frysa kokande vatten... så överhettas man i en lekmans mening? Eller kok-fryser man?
Med reservation för att säga fel eftersom jag inte riktigt förstår vad du menar skulle jag säga att man kok-fryser. Det blir alltså inte varmt, idén är att kroppsvätskorna ska börja koka vid eller under kroppstemperatur till följd av det låga trycket. Men det händer som tidigare sagts inte.
Citera
2007-12-21, 06:18
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Med reservation för att säga fel eftersom jag inte riktigt förstår vad du menar skulle jag säga att man kok-fryser. Det blir alltså inte varmt, idén är att kroppsvätskorna ska börja koka vid eller under kroppstemperatur till följd av det låga trycket. Men det händer som tidigare sagts inte.

Ah, tack, det var så jag menade. Jag kanske blandade ihop att astronauterna överhettas i sina suits då värmen endast kan avges som strålning, men det är inte den överhettningen som gör att vattnet kokar, vilket istället beror på det låga trycket.
Citera
2007-12-21, 09:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Nej, varmt blir det inte.

Vatten kokar vid 100 grader C vid normalt atmosfärstryck. Vid 0 Pa tryck är siffran 69 grader C.

Så lågt som 37 grader blir det alltså inte. Blodet borde därför inte börja koka pga kroppsvärmen i vakuum.

Frågan är då vad astronauten egentligen kände på tungan?

Nja det stämmer inte vatten kokar långt under 20 grader vid trycket noll.

Vatten börjar alltså att koka om det är kropsvarmt om trycket är tillräckligt lågt. Ligger det på tungan så utsätt det för vacuumet.

Att blodet inte börjar koka beror på att det är inneslutet i vävnaden. om det var fritt skulle dey nog också börja koka men kroppen håller ihop så att säga.
Citera
2007-12-21, 11:08
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nja det stämmer inte vatten kokar långt under 20 grader vid trycket noll.

Vatten börjar alltså att koka om det är kropsvarmt om trycket är tillräckligt lågt. Ligger det på tungan så utsätt det för vacuumet.

Att blodet inte börjar koka beror på att det är inneslutet i vävnaden. om det var fritt skulle dey nog också börja koka men kroppen håller ihop så att säga.
Det är möjligt att du har rätt, men hur räknar man ut det?

Enligt http://www.csgnetwork.com/prescorh2oboilcalc.html ska vatten koka vid 69 grader vid 0 millibar men den kanske inte stämmer.
Citera
2007-12-21, 11:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Det är möjligt att du har rätt, men hur räknar man ut det?

Enligt http://www.csgnetwork.com/prescorh2oboilcalc.html ska vatten koka vid 69 grader vid 0 millibar men den kanske inte stämmer.

Här är en graf som beskriver ångtrycket som funktion av temperatur.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/kinetic/watvap.html#c2

skrolla ner en bit på sidan..
Citera
2007-12-21, 13:07
Medlem
Citat:
Alltså va? Försöker du använda fancy ord som du inte riktigt begriper eller är det något magiskt med alveoler? Jag har då aldrig hört talas om att något skulle implodera till följd av övertryck.

Det som kan hända vid lungsprängning är att luft trycks in i blodomloppet eller bukhålan, vilket är långt farligare än vanlig tryckfallssjuka.

Haha jaja fancy ord var det ja... magiska? inte vad jag vet

Fel ordval kan vi skylla det på då. Det som kan hända är att alveolen http://sv.wikipedia.org/wiki/Alveol kan ta skada av stora tryckförändringar och kollapsa men det är säkert en kombination av många faktorer som uppstår vid sådana händelser (tex blodproppar pga bubbelbildning ).
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag nämnt gasemboli tidigare och skulle säkert kunna ha nämnt det tillsammans med lungsprängning för att förtydliga mitt argument.
Min poäng var väl att försöka förklara att det inte själva lungan exploderar och att det gör att man dör, utan gasemboli och skador på alveolen är det som gör att man avlider.
Jag såg inte nånstans att jag jämförde farligheten med tryckfalssjuka och gasemboli? Tryckfallssjuka kan utvecklas på sådant sätt att man dör på någon sekund på samma sätt som gasemboli kan göra. Samtidigt kan du få gasemboli som knappt påverkar dig, samma med tryckfalssjuka. så dom är nog lika farliga som ofarliga.
Men eftersom jag inte är någon forumräv här på flashback och tyckte att ämnet var intressant och hoppades att jag kunde tillföra något eller kanske bara dela med mig lite av den kunskapen som jag har så ber jag om ursäkt för min extremt illa formulerade rad om denna lungdetalj. Jag inbillar mig inte en för en sekund att "använda fancy ord som du inte riktigt begriper" skulle få mig att stiga i graderna till en accepterad människa i ögonen hos personer som dig . Jag kan lova dig att det inte var min avsikt.
Citera
2007-12-24, 07:12
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Enligt Douglas Adams så är det i 30 sekunder som man kan överleva ute i rymden.

Ja och hans litteratur ska man se som vetenskap då eller?
Citera
2007-12-24, 09:59
Medlem
OrangeSunsets avatar
Citat:
Att skador oftast uppstår på grunda djup beror helt enkelt på att luftens volym ökar mycket mer under de sista metrarna upp mot ytan.

Stämmer verkligen det, nu var det längesen jag gick dykutbildningarna men har för mig att det ökar lika mycket som djupet minskar. Alltså oavsett vilket djup man befinnner sig på.

Får kolla upp detta efter julfirandet
Citera
2007-12-24, 23:25
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Intressant länk, det verkar ju onekligen som om scenen i 2001 är helt korrekt, då man överlever omkring 2 minuter i rymden. Enda problemet är att man tappar medvetandet efter 10-15 sekunder då syret i kroppens vävnader är förbrukat.

Det går inte att flyga ett flygplan på 40.000 fot utan tryckkabin eller tryckdräkt, kroppen klarar inte att tillgodogöra sig syret ens om man andas 100% syrgas om trycket är för lågt. Rymddräkter är därför trycksatta, om än med ett lägre tryck än på markytan (om de var trycksatta till en atmosfär skulle astronauten inte kunna böja lederna mot övertrycket). Nasa experimenterar dock med dräkter som använder elastiskt material för att ge motsvarande tryck utan att man behöver trycksätta hela dräkten, det räcker med bröst och huvud, resten kan vara ett slags trikå. Vet inte exakt var jag sett den informationen, men det finns en sida någonstans med information om gamla, nya och framtida rymddräkter.
Citera
2007-12-25, 17:00
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeSunset
Stämmer verkligen det, nu var det längesen jag gick dykutbildningarna men har för mig att det ökar lika mycket som djupet minskar. Alltså oavsett vilket djup man befinnner sig på.

Får kolla upp detta efter julfirandet
Jag kanske uttryckte mig luddigt. Densiteten på luft är, iaf enligt PADI*, proportionell mot trycket. Det innebär att på 10 m djup, där trycket är ungefär två gånger det vid ytan är densiteten dubbelt så stor. På 20 m djup är den tre gånger så stor. på 30 m djup fyra gånger så stor, osv.

Det får som följd att volymen på luften i lungorna ökar med 50 % om du går upp från 20 m djup till 10 m djup. Medan den ökar med 100 % från 10 m djup till ytan.

*Man kan tänka sig att det därför endast gäller inom vissa ramar och därför kanske inte är applicerbart på mycket höga eller låga tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in