2007-12-18, 10:59
  #1
Medlem
Tjo FB, Nyligen investerat i BRIC och Kina genom två obligationer. Jag tänker på längresikt 3-4år, Hur tror nir det kommer se ut? BRIC känns som ett bra val, däremot är ju kina en jävla risk, Nästan lite skeptisk om man kanske skulle satsat på miljö och avfall istället, Har ju fort.f chans att sälja och köpa direkt efter att produkten är lanserad..

något att observera är ju att kina redan har gått ner innan obligationen har gått igenom vilken kan ses som positivt, Men som sagt, kan det bli uppåtgångar inom X år? Miljöavtalen lär väl sabba lite för dom där nere också.
Citera
2007-12-18, 11:02
  #2
Medlem
Minderbinders avatar
Vilket bolag? Penser?
Citera
2007-12-18, 11:19
  #3
Medlem
Vilka obligtioner är det som du har köpt?
Citera
2007-12-18, 11:46
  #4
Medlem
Ah nu har jag dem inte i huvudet, Men rörde sig om de obligationer som fanns tillgängliga i november månad.

Hursomhelst kan man ju ändå spekulera lite över hur det kommer gå för länderna överlag?. BRIC är ju brasilien, Ryssland, Indien & någon mer.. sen som sagt kina.

går det bra för kina går det väl bra för de flesta företagen menar jag

EDIT: Penser låter bekant, Kan nog vara så, men inte 110%. Förklara lite hur du tror Penser kommer att utvecklas.
Citera
2007-12-18, 21:09
  #5
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twiggan9
Hursomhelst kan man ju ändå spekulera lite över hur det kommer gå för länderna överlag?. BRIC är ju brasilien, Ryssland, Indien & någon mer.. sen som sagt kina.

BRIC är Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Jag tror att de kommer gå bra. Tillväxtländerna har ungefär 50 % av världens samlade BNP idag. I börsvärden har de mindre än 10 %. Över tiden kommer inte den skillnaden gå att motivera, så det är klart att de ska upp. Sedan kommer det bli skakigt på resan, men det är väl därför du har köpte kapitalskyddade produker?

Dock spelar det ENORMT stor roll vilka produkter det handlar om. Är det bankernas eller t ex EFG:s är risken stor att produkterna kan gå dåligt även om marknaderna går bra. Har du köpte Penser är det bara att gratulera. De är jävligt vassa, för att inte säga vassast, på strukt på tillväxtmarknader. Sedan kan jag tycka att det är lite smalt att sätta alla pengarna i fyra länderna aktiermarknader, men det är en annan diskussion.

Vem köpte du dem av?
Citera
2007-12-18, 21:30
  #6
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
BRIC är Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Jag tror att de kommer gå bra. Tillväxtländerna har ungefär 50 % av världens samlade BNP idag. I börsvärden har de mindre än 10 %. Över tiden kommer inte den skillnaden gå att motivera, så det är klart att de ska upp. Sedan kommer det bli skakigt på resan, men det är väl därför du har köpte kapitalskyddade produker?

Dock spelar det ENORMT stor roll vilka produkter det handlar om. Är det bankernas eller t ex EFG:s är risken stor att produkterna kan gå dåligt även om marknaderna går bra. Har du köpte Penser är det bara att gratulera. De är jävligt vassa, för att inte säga vassast, på strukt på tillväxtmarknader. Sedan kan jag tycka att det är lite smalt att sätta alla pengarna i fyra länderna aktiermarknader, men det är en annan diskussion.

Vem köpte du dem av?


Vad är det för speciellt med dessa produkter? Penser har iaf ingen bra stat på vanliga fonder vad jag kan se.
Citera
2007-12-18, 23:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
BRIC är Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Jag tror att de kommer gå bra. Tillväxtländerna har ungefär 50 % av världens samlade BNP idag. I börsvärden har de mindre än 10 %. Över tiden kommer inte den skillnaden gå att motivera, så det är klart att de ska upp. Sedan kommer det bli skakigt på resan, men det är väl därför du har köpte kapitalskyddade produker?

Dock spelar det ENORMT stor roll vilka produkter det handlar om. Är det bankernas eller t ex EFG:s är risken stor att produkterna kan gå dåligt även om marknaderna går bra. Har du köpte Penser är det bara att gratulera. De är jävligt vassa, för att inte säga vassast, på strukt på tillväxtmarknader. Sedan kan jag tycka att det är lite smalt att sätta alla pengarna i fyra länderna aktiermarknader, men det är en annan diskussion.

Vem köpte du dem av?

Dumm nog så köpte jag av Handelsbanken... Kanske ska ta och slå en signal till penser imorgon eller vad tros?

Just make me richer goddamnit!
Citera
2007-12-18, 23:39
  #8
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Vad är det för speciellt med dessa produkter? Penser har iaf ingen bra stat på vanliga fonder vad jag kan se.

Nej, men det behöver inte betyda något. Deras verksamhet för strukturerade produkter är fristående från fondbolaget.

Det som är bra med Pensers strukturerade produkter är att de är raka och har tydliga villkor, så att man vet vad man får. Finns många utgivare av strukturerade produkter som sätter ihop så konstiga saker att det på förhand är omöjligt att förstå vad det egentligen är man har köpt. Till dem hör ofta bankernas produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av twiggan
Dumm nog så köpte jag av Handelsbanken... Kanske ska ta och slå en signal till penser imorgon eller vad tros?

Just make me richer goddamnit

Hur mycket pengar handlar det om? Är det mindre summor är nog banken enda alternativet. I andra fall är det bättre att använda dig av t ex Penser (det finns andra som är bra också). Banken använder sin egen option och sin egen obligation. Andra förhandlar med flera emittenter, kanske 30-40 stycken, för att få fram bästa möjliga villkor för kunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in