2008-09-21, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Jag är nyutexaminerad civilingenjör inom it, och har varit runt på lite intervjuer senaste tiden. Jag börjar verkligen tröttna på bemanningsföretagen, de är bara ute efter kodslavar som de kan hyra ut och tjäna pengar på. Jag vill utvecklas i mitt jobb och ta ansvar, men när jag säger det på intervjun brukar de avsluta rätt snabbt..

Nu senast var jag på intervju hos Elan IT, helt värdelöst. De övriga (lokala mindre bemanningsföretag) pratar i alla fall om förmåner och sammanhållning, men denna intervjuare gjorde inte den minsta ansträngning för att få mig intresserad. Och då var det ändå hon som kontaktat mig utifrån mitt CV på Monster.

Nu kanske jag är kräsen, men visst måste man kunna hitta jobb som nyutbildad utan att gå via bemanningsföretagen?

ja bemanningsföretagen är väl som sista utvägen, knappast något man börjar med när man söker jobb..
Citera
2008-09-21, 21:52
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Konstigt, jag hade för mig att det tillämpades någon form av bemmaningsavtal vilket i sig innebär att man får snittlönen av vad de fast anställda på företaget har. Alltså tjänar man ALDRIG mindre än den som tjänar minst på företaget man jobbar mot.

Skitsnack. Säg till exempel att du har en snittlön av vad de ordinarie på arbetsplatsen tjänar. Den baseras på deras slutlön. Har du ett snitt av deras slutlön och de tjänar in ackord/provision, men du blir utan så får du minst betalt. Likaså om de fast arbetande har skifttillägg, men att det inte ingår i din lön osv, finns många olika scenarion. Bemanningsbranschen är rutten, styr upp med nya regler och tillåt bara outsourcing av rekrytering säger jag.
Citera
2008-09-21, 22:14
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0E
Skitsnack. Säg till exempel att du har en snittlön av vad de ordinarie på arbetsplatsen tjänar. Den baseras på deras slutlön. Har du ett snitt av deras slutlön och de tjänar in ackord/provision, men du blir utan så får du minst betalt. Likaså om de fast arbetande har skifttillägg, men att det inte ingår i din lön osv, finns många olika scenarion. Bemanningsbranschen är rutten, styr upp med nya regler och tillåt bara outsourcing av rekrytering säger jag.
Lönen som inhyrd ska utgöra ett genomsnitt av grundlön + rörlig lön (ackord, skifttillägg, provision, bonus m.m.) Får du inte den lönen är det knappast reglerna det är fel på, utan kontrollen av reglerna. Ditt problem är alltså att arbetsgivaren struntar i att följa reglerna.
Citera
2008-09-21, 23:09
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Lönen som inhyrd ska utgöra ett genomsnitt av grundlön + rörlig lön (ackord, skifttillägg, provision, bonus m.m.) Får du inte den lönen är det knappast reglerna det är fel på, utan kontrollen av reglerna. Ditt problem är alltså att arbetsgivaren struntar i att följa reglerna.

Är det inte en viss frihet för bemanningsföretagen att välja om de vill kollektivansluta sig och ha en fast timlön (lågt satt) eller ha ett snitt av lönen? Så är min uppfattning. Var regleras det?
Citera
2008-09-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0E
Är det inte en viss frihet för bemanningsföretagen att välja om de vill kollektivansluta sig och ha en fast timlön (lågt satt) eller ha ett snitt av lönen? Så är min uppfattning. Var regleras det?

Bemanningsföretag som tas in hos oss måste godkännas av facket på vår arbetsplats där bla minimilönen tas upp.

Vi tar även upp att inom 4v ska alla ha drogtestats (kommer att ändras att vi kräver att deras personal drogtestas innan dom börjar hos oss pga lite väl många som åkt dit på sistone och alltså åkt runt påverkade i 4v.).

Sen kräver vi även att deras personal har rätt arbetsklädsel där man även tydligt ska se från vilket bemanningsföretag dom representerar.
Citera
2009-06-02, 20:56
Medlem
Jobzone

Någon som har någon erfarenhet av Jobzone i Norge, framförallt sektionen i Hönefoss?
Citera
2009-07-24, 01:31
Medlem
CaribbeanCruises avatar
Hur fungerar finansieringen av konsulter? Alltså, företaget hyr en konsult från ett bemaningsföretag. Bemaningsföretaget måste ju tjäna nånting på det, visst kanskekanske man ligger i snittet av vad dom flesta på företaget tjänar. Men arbetsgivaren måste väl ändå bli tvungen att punga ut större summa? Resulterar i att den som blir anställd får större press på sig.

Bemaningsföretag är skit som letar kod slavar på it området.
Citera
2009-07-24, 01:56
Medlem
DunderKs avatar
VARNING

Jag vill ge ett varningsfinger för bemmaningsföretag som ordnar jobb i Norge, närmare bestämt Studentconsulting. Blev blåst på boende, otrevligt bemötande, dålig lön jämfört med andra norska vikarier, enbart problem. Sa upp mig omedelbart.

Hörde av en stackare i Sverige, han tjänade 80kr/h och blev behandlad som skit.

Bemmaningsföretag är en sista utväg!
Citera
2009-07-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaribbeanCruise
Hur fungerar finansieringen av konsulter? Alltså, företaget hyr en konsult från ett bemaningsföretag. Bemaningsföretaget måste ju tjäna nånting på det, visst kanskekanske man ligger i snittet av vad dom flesta på företaget tjänar. Men arbetsgivaren måste väl ändå bli tvungen att punga ut större summa? Resulterar i att den som blir anställd får större press på sig.

Bemaningsföretag är skit som letar kod slavar på it området.

Bemanningsföretaget ska betala lön till sin konsult som motsvarar snittet på arbetsplatsen han jobbar på för den uppgiften han har.

Jag är lite osäker hur siffran är hos oss men snittet ligger runt 110:-/h och då betalar vi strax under 200:-/h för konsulten.

Det betyder att konsulten kostar runt 400.000:-/år. Och då slipper man allt det där som en anställd kostar utöver arbetsgivaravgifter och försäkringar. Dvs arbetskläder, sjukrehab och övrigt skit.

Visst det är lite dyrare än en anställd som med en timlön på 110:-/h landar runt 315.000:-/är med alla avgifter och liknande:
http://www.nutek.se/sb/d/978/a/5083

Vi har så att runt 1/3 är inhyrda. Dessa bollar vi med under lågsäsonger. Och istället för 6mån prövotid så kan vi här ha 1-2års "prövotid" innan vi kontaktar bemanningsföretaget och säger att vi vill anställa deras kille.
Citera
2009-12-04, 17:00
Medlem
final_cuts avatar
En fråga - kan man vara "registrerad" hos flera olika bemanningsföretag eller måste man välja ett? Samt är det nån som har nåt att säga om ActivPersonal AB?
Senast redigerad av final_cut 2009-12-04 kl. 17:14.
Citera
2009-12-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
En fråga - kan man vara "registrerad" hos flera olika bemanningsföretag eller måste man välja ett? Samt är det nån som har nåt att säga om ActivPersonal AB?

Vi har en hos oss som jobbar heltid för två olika bemanningsföretag.
Det kluriga är att hålla koll på skatten.

Sen har jag ingen aning om det här med den totala arbetstiden när man jobbar dubbelt. Vad säger facket? Finns ju en arbetstidslag med nattvila och max antal timmar osv.
Citera
2009-12-04, 21:11
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
VARNING

Jag vill ge ett varningsfinger för bemmaningsföretag som ordnar jobb i Norge, närmare bestämt Studentconsulting. Blev blåst på boende, otrevligt bemötande, dålig lön jämfört med andra norska vikarier, enbart problem. Sa upp mig omedelbart.

Hörde av en stackare i Sverige, han tjänade 80kr/h och blev behandlad som skit.

Bemmaningsföretag är en sista utväg!

Instämmer att de verkar skit, på mitt arbete hade de tidigare inhyrda undersåtar från Studentconsulting(förmodligen för att de var billigast). De hade betydligt sämre betalt, fattar inte ens hur de orka lyfta en finger för den lönen. Boende fixade de dock till kraftigt överpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in