Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Kan man snacka med chefen på firman man blir outsourcad till om att bli anställd direkt utav företaget och hoppa av bemanningsfirman eller är det någon hederscodex som den vanlige inte ser mellan företag och bemanningsbranschen?
Beror på mycket.
Har du jobbat länge i företaget du blir uthyrd till och dom känner behov av personal så varför inte.
Vet inte hur ditt bemanningsföretag ser på dig men det finns ju olika typer:
* Person som vill och kommer blir rekryterad skickas på inhyrningar med avsikt för rekrytering
* Arbetsperson som tar tillfälliga jobb kort tid och långtid
* Drägg som fyller upp platserna.
Ibland vill bemanningsföretaget ha en ersättning för att du bytar till företaget du kommer till ibland är dom bara glada att hjälpa till. (är ju positiv pr för bemanningsföretaget) Och är du öppen med att du inte vill vara inhyrd och ha fast anställning direkt på en arbetsplats så kan ibland bemanningsföretaget hjälpa dig.
Egen erfarenhet:
Hatade att vara inhyrd så jag snackade med mina chefer på bemanningsföretaget och dom skickade mig då till rekryteringsplatser istället för bemanningsplatser dvs företag som öppet ville testa personal innan dom anstälde.
Ett tillfälle då jag hade bra arbetsplats funktion på ett bra företag men var inhyrd och hatade den skiten. Kände av läget på företaget och fick starka indikationer på att dom skulle anställa mig privat om jag hoppade av (ef ca 2 år som inhyrd kunde jag jobbet lika bra som alla mina kollegor)
Sa upp mig från bemanningsföretaget och sa till chefen på min arbetsplats att jag ville jobba för dom direkt eller så försvinner jag när min uppsägningstid tar slut. Det funkade. (hade annat jobb som garanti om allt skulle skita sig)