2008-07-06, 18:18
Medlem
miklons avatar
Jag har jobbat på Adecco, det är ju världens största bemanningsföretag (var då i alla fall), så det är ju ingen oseriös källarfirma direkt, men visst var det lite snabbt in och snabbt ut över det hela, det är ju stor personalomsättning.

Såvitt jag kunde bedöma följde de avtal osv som de skulle och en stor fördel är ju att det är ett lätt sätt att få in en fot på marknaden, men det är ju inget ställe där man vill jobba hela livet.
Citera
2008-07-06, 18:32
Medlem
talip_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Kan man snacka med chefen på firman man blir outsourcad till om att bli anställd direkt utav företaget och hoppa av bemanningsfirman eller är det någon hederscodex som den vanlige inte ser mellan företag och bemanningsbranschen?

Nää tror inte det. Om företaget vill ha kvar dig så brukar det vara ok med bemanningsbolaget men jag har varit med om att när en kompis var i den sitsen så ville de ha 30-40k vilket företaget inte gick med på.
Citera
2008-09-20, 01:24
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Kan man snacka med chefen på firman man blir outsourcad till om att bli anställd direkt utav företaget och hoppa av bemanningsfirman eller är det någon hederscodex som den vanlige inte ser mellan företag och bemanningsbranschen?

Jag har jobbat för ett bemanningsföretag i Norge och här gäller regeln att du som anställd av ett BF inte får gå till företaget där du arbetar inom X månader från att du sagt upp dig hos BF. Ren överlevnadsfunktion. Med andra ord BF tillgodogör ("köper") sig en plats hos sin kund (arbetsplatsen), och där är du bara en utbytbar bricka.
Bemanningsföretag är värdelösa, och personligen tycker jag att det är trist att de finns över huvud taget. Deras framgång är endast en effekt av anställningsskyddet, problemet för ett företag att göra sig av med överflödig arbetskraft.
Citera
2008-09-20, 08:54
Medlem
sasos avatar
väldig dåliga löner
Citera
2008-09-20, 09:34
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
väldig dåliga löner

Det beror ju på vad man jämför med. Bemanningsavtalet säger ju att man ska ha ett genomsnitt av vad anställda på arbetsplatsen har, så man ligger ju i mitten hela tiden.
Citera
2008-09-20, 11:13
Medlem
Nadss avatar
Citat:

Beror på mycket.
Har du jobbat länge i företaget du blir uthyrd till och dom känner behov av personal så varför inte.

Vet inte hur ditt bemanningsföretag ser på dig men det finns ju olika typer:
* Person som vill och kommer blir rekryterad skickas på inhyrningar med avsikt för rekrytering
* Arbetsperson som tar tillfälliga jobb kort tid och långtid
* Drägg som fyller upp platserna.

Ibland vill bemanningsföretaget ha en ersättning för att du bytar till företaget du kommer till ibland är dom bara glada att hjälpa till. (är ju positiv pr för bemanningsföretaget) Och är du öppen med att du inte vill vara inhyrd och ha fast anställning direkt på en arbetsplats så kan ibland bemanningsföretaget hjälpa dig.

Egen erfarenhet:
Hatade att vara inhyrd så jag snackade med mina chefer på bemanningsföretaget och dom skickade mig då till rekryteringsplatser istället för bemanningsplatser dvs företag som öppet ville testa personal innan dom anstälde.
Ett tillfälle då jag hade bra arbetsplats funktion på ett bra företag men var inhyrd och hatade den skiten. Kände av läget på företaget och fick starka indikationer på att dom skulle anställa mig privat om jag hoppade av (ef ca 2 år som inhyrd kunde jag jobbet lika bra som alla mina kollegor)
Sa upp mig från bemanningsföretaget och sa till chefen på min arbetsplats att jag ville jobba för dom direkt eller så försvinner jag när min uppsägningstid tar slut. Det funkade. (hade annat jobb som garanti om allt skulle skita sig)
Citera
2008-09-20, 17:09
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Jag är nyutexaminerad civilingenjör inom it, och har varit runt på lite intervjuer senaste tiden. Jag börjar verkligen tröttna på bemanningsföretagen, de är bara ute efter kodslavar som de kan hyra ut och tjäna pengar på. Jag vill utvecklas i mitt jobb och ta ansvar, men när jag säger det på intervjun brukar de avsluta rätt snabbt..

Nu senast var jag på intervju hos Elan IT, helt värdelöst. De övriga (lokala mindre bemanningsföretag) pratar i alla fall om förmåner och sammanhållning, men denna intervjuare gjorde inte den minsta ansträngning för att få mig intresserad. Och då var det ändå hon som kontaktat mig utifrån mitt CV på Monster.

Nu kanske jag är kräsen, men visst måste man kunna hitta jobb som nyutbildad utan att gå via bemanningsföretagen?
Citera
2008-09-20, 18:54
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det beror ju på vad man jämför med. Bemanningsavtalet säger ju att man ska ha ett genomsnitt av vad anställda på arbetsplatsen har, så man ligger ju i mitten hela tiden.

Ja tack vare dem blir de oftast inga löneökningar för vanliga anställda
Citera
2008-09-21, 16:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Ja tack vare dem blir de oftast inga löneökningar för vanliga anställda

Hur menar du?
Citera
2008-09-21, 17:02
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur menar du?
Om vi tänker oss en vanlig lagerarbetsplats. Höjning av utgående lön enligt kollektivavtal skall ske generellt (alltså lika till alla) med 4 kr/tim. Därutöver ska också det lokala löneutrymmet fördelas om 4 kr/tim. Utrymmet beräknas på antalet arbetade timmar av anställda i företaget.

Problemet uppstår med inhyrd personal, då deras arbetade timmar inte får ingå i beräkningsunderlaget eftersom de är anställda av ett annat företag. Det betyder att det lokala löneutrymmet blir mindre för den reguljära personalen ju fler inhyrda som anlitas. Och eftersom den inhyrda personalens lön beräknas på ett genomsnitt av vad ordinarie personal tjänar, kommer naturligtvis även deras löneökningar att bromsas på sikt.
Citera
2008-09-21, 17:12
Medlem
Socialdemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Bemanningsföretag är något som man ska sky som pesten. Mitt företag har äntligen slutat att nyttja dem vilket jag är glad över. Tidigare så hade vi inhyrd personal från div bemanningsföretag och de tjänade alltid mycket sämre än oss som är fast anställda på företaget, trots att de hade exakt samma arbetsuppgifter och jobbade lika hårt.

Konstigt, jag hade för mig att det tillämpades någon form av bemmaningsavtal vilket i sig innebär att man får snittlönen av vad de fast anställda på företaget har. Alltså tjänar man ALDRIG mindre än den som tjänar minst på företaget man jobbar mot.
Citera
2008-09-21, 18:15
Medlem
re

Tyvärr så verkar det som 75% av alla IT jobb för nyexade går via dessa skitföretag. Dålig lön och inte fan får man någon utbildning av dom och det får man inte på det företag man jobbar på heller för du är ju där som konsult.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Jag är nyutexaminerad civilingenjör inom it, och har varit runt på lite intervjuer senaste tiden. Jag börjar verkligen tröttna på bemanningsföretagen, de är bara ute efter kodslavar som de kan hyra ut och tjäna pengar på. Jag vill utvecklas i mitt jobb och ta ansvar, men när jag säger det på intervjun brukar de avsluta rätt snabbt..

Nu senast var jag på intervju hos Elan IT, helt värdelöst. De övriga (lokala mindre bemanningsföretag) pratar i alla fall om förmåner och sammanhållning, men denna intervjuare gjorde inte den minsta ansträngning för att få mig intresserad. Och då var det ändå hon som kontaktat mig utifrån mitt CV på Monster.

Nu kanske jag är kräsen, men visst måste man kunna hitta jobb som nyutbildad utan att gå via bemanningsföretagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in