2007-12-17, 21:47
Medlem
Man måste visa sin vapenlicens om man skall få köpa ammunition. Hur är det med komponenter och laddutrustning? Kan jag köpa upp pryttlarna och gå hem och börja handladda min egen ammo till min icke registrerade bössa som jag gjort på svarven hemma i verkstan utan att samhället lägger näsan i blöt?
Citera
2007-12-17, 21:55
Medlem
Sven Ps avatar
Är nästan säker på att tomhylsor samt laddutrustning är licensfri. Tändhattar, krut och andra explosiva varor är däremot licenspliktiga d.v.s. det krävs en redan befintlig vapenlicens för att få inhandla dessa attiraljer.

Återkommer med lagstöd.

Edit, det verkar stämma, krut och tändhattar är licenspliktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Vapenlagen 1 kap.
5 § Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

Citat:
Ursprungligen postat av Vapenlagen 2 kap.
8 § Den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning får utan särskilt tillstånd inneha ammunition till vapnet, om ammunitionen är avsedd för samma ändamål som tillståndet eller rätten till innehav av vapnet avser.
Tillstånd att i andra fall inneha ammunition får meddelas enskilda personer samt sådana sammanslutningar och huvudmän för museer som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, om det skäligen kan antas att ammunitionen inte kommer att missbrukas. Lag (2000:147).

9 § Skjutvapen eller ammunition får överlåtas endast till den som har tillstånd eller rätt att inneha vapnet eller ammunitionen. Om ammunition överlåts genom ombud skall ombudet ha eget vapentillstånd.
Citera
2007-12-17, 22:06
Medlem
Står licensplikten på krutet i vapenlagen eller annorstädes? Det där med kulorna innebär i praktiken att plockar jag upp en utskjuten projektil som jag hittar på skjutbanan så begår jag vapenbrott.
Citera
2007-12-17, 22:27
Medlem
scoremaxs avatar
Nej..jag tycker det framgår ganska klart att kulorna är licensfria.
Läs texten.

Du har förövrigt PM.
Citera
2007-12-17, 22:44
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej..jag tycker det framgår ganska klart att kulorna är licensfria.
Läs texten.

Är du verkligen säker, läser du ordagrant i lagtexten i 5 §, så står det faktiskt :

"Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på"

och det innebär väl ändå kulan, som isf räknas som ammunition, och är således licenspliktig. Konstigt nog !!!

Eller är jag helt ute och reser här?
Citera
2007-12-18, 00:11
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Eller är jag helt ute och reser här?

Japp, det är du. Kulor är inte tillståndspliktiga.
Citera
2007-12-18, 00:43
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Japp, det är du. Kulor är inte tillståndspliktiga.
Vad menas isf med "projektiler" i lagtexten?
Citera
2007-12-18, 01:21
Medlem
Sven Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Vad menas isf med "projektiler" i lagtexten?
Eftersom Azrael har helt rätt är projektiler något helt annat än vanliga solida kulor enligt lagtextens mening. Troligtvis avses bland annat kulor för militärt bruk som har sprängämnen i kärnan. Exempelvis kulan till 12,7 mm m/45 BRSPRJ som används till AG90 eller tksp. Scrolla ned till mitten av den länkade sidan för exempel. http://www.amkat.se/eframe3.html

Edit, gick inte att direktlänka klicka på 12,7x99 ute till vänster för att komma till rätt sida.
Citera
2007-12-18, 10:00
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven P
Eftersom Azrael har helt rätt är projektiler något helt annat än vanliga solida kulor enligt lagtextens mening. Troligtvis avses bland annat kulor för militärt bruk som har sprängämnen i kärnan. Exempelvis kulan till 12,7 mm m/45 BRSPRJ som används till AG90 eller tksp. Scrolla ned till mitten av den länkade sidan för exempel. http://www.amkat.se/eframe3.html

Edit, gick inte att direktlänka klicka på 12,7x99 ute till vänster för att komma till rätt sida.
Okay, då förstår jag, men jag tycker iaf att lagtext skall vara skriven så att det finns minimalt utrymme för misstolkning (hårklyverier här kanske !!!).

Wikipedia's (?) tolkning av vad en projektil är för någet : "Projektil är en kropp som skjuts ut från ett vapen eller som kastas med ett vapen"

För övrigt hade det inte varit klokt om det faktiskt varit licens på sk solida kulor.
Citera
2007-12-18, 18:53
Medlem
Om någon kan ge en förklaring till varför solida kulor inte är projektiler enl 1 kap 5 § vapenlagen så tager jag tacksamt emot den.

Om jag skall tro den info som kommit mig till del via vissa källor här på forumet (hmhmhm) så tillämpas de där paragraferna i praktiken lite så där.

Med andra ord: Handladda om du skall svarva kpistar och starta hemlig privatmilis.

Det finns en massa skumma grejor generellt i vapenlagstiftningen: Förbud mot fällkolvar och ljuddämpare, vapnet får inte se militärt ut, magasinsbegränsningar. Vafan: Jag har full förståelse för att grabbarna i blått inte vill stå och titta in i en bösspipa när de är ute på sina tjänsteförrättningar. Tyvärr begriper jag inte vad ovanstående byråkratiska krumbukter tillför arbetsmiljömässigt.

Likadant med licenstvånget på ammunition. Om KnarkarKalle är så full i fan att han kan ordna med en pang är han väl också kapabel att ordna med några plugg till den ringa skytteverksamhet han torde bedriva. Eller är det vanligen förekommande med magnifika skottväxlingar där KnarkarKalle rapar ut magasin efter magasin när Pekka har synpunkter på hans lilla affärsverksamhet med uppiggande hälsopreparat?

Så jävla kul är det ju knappast att skjuta. Personligen tyckte jag att i alla fall pistolskytte förlorade nyhetens behag redan innan jag tryckt iväg en hel karta med 39/b med Kamrat 40.
Citera
2007-12-18, 18:58
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Det finns en massa skumma grejor generellt i vapenlagstiftningen: Förbud mot fällkolvar och ljuddämpare, vapnet får inte se militärt ut, magasinsbegränsningar.

Nu har du nog snurrat till det lite. Fällkolvar, magasinsbegränsningar och militära utseenden gäller bara halvautomatiska vapen och pumpvapen för jakt. Ljuddämpare är inte förbjudet.
Citera
2007-12-18, 19:32
Medlem
Så du menar att jag får ha hur stort magasin jag vill till min hagelbock?

Känns genast mindre snurrigt efter den upplysningen. Tar även tacksamt emot konsumentupplysning om flintlåsmusköter med fällkolvar och ett häftigt militärt utseende.

Hörrödu: Jag föreslår lite grundläggande studier i ämnet för din del. Som en liten upplysning kan jag nämna att man under inga omständigheter skall hålla den smala delen av skjutvapnet riktad mot kroppen när man skall skjuta. Det kan medföra fatala konsekvenser.

Så slipper du göra den erfarenheten den hårda vägen menar jag. På den här sidan kan du få veta mera: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gev%C3%A4r

Betr. ljuddämpare:

Vapenlag (1973:1176)"

Inledande bestämmelser

1 § Med skjutvapen förstås i denna lag ett vapen med vilket kulor,
hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av
krutladdning, kolsyreladdning, komprimerad luft eller något annat
liknande utskjutningsmedel.

Vad som sägs om skjutvapen gäller även

6. slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor till
skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
Citera
  • 1