2007-12-17, 20:13
Medlem
memrixs avatar
Hejsan, sålde precis min dator för X antal kronor och skickade då med en windows media center kod (som är äkta). Jag berättade för honom att jag inget kvitto hade då jag också hade köpt den begangnad.

Han och jag kom överens om att jag skulle försöka få tag i kvittot av killen jag köpte den av. Tyvärr hade inte killen jag köpte den av kvittot kvar. Så jag sade det till honom (efter cirka 3 dagar efter köpet). Nu ringde han igen och sade att han hade formaterat om datorn med windows home edition och då funkade inte media center koden (SÅKLART) Han ringde då till supporten för Packard Bell och frågade efter en ny skiva. De behövde såklart nummret på kvittot för att skicka en skiva.

Då ringer gubben till mig och säger att om jag inte hittar kvittot så ska jag betala honom 900 kr för en ny skiva. Kan han kräva det då det är mellan privat personer handeln gick och då han inte fick något kvitto vid köpet bara ett löfte om att jag skulle kolla med killen som hade den innan om han hade kvar det (som jag gjort).

Och om han inte kan vilka paragrafer och förordningar kan jag hanvisa honom till ?

Tack på förhand flashback !
Citera
2007-12-17, 21:40
Medlem
slabadans avatar
Du kan ju börja med ett studium av köplagen:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM
Citera
2007-12-17, 21:47
Medlem
yeahgrrs avatar
konsumentköplagen gäller väl inte för köp mellan privatpersoner.... har du inte ljugit om nått så borde han inte kunna göra så mycket... han hade möjligheten att INTE köpa datorn då du inte hade kvittot men han valde att ändå genomföra köpet.... fast en del gnälliga telefonsamtal kan du ju bli tvungen att stå ut med....
Citera
2007-12-17, 21:54
Medlem
memrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
konsumentköplagen gäller väl inte för köp mellan privatpersoner.... har du inte ljugit om nått så borde han inte kunna göra så mycket... han hade möjligheten att INTE köpa datorn då du inte hade kvittot men han valde att ändå genomföra köpet.... fast en del gnälliga telefonsamtal kan du ju bli tvungen att stå ut med....

Enda jag gned lite med var att jag köpt den av en kompis, han är ingen direkt polare men det ska väl inte göra någon skillnad ?
Citera
2007-12-17, 22:16
Medlem
slabadans avatar
Nej, konsumentköplagen gäller inte, men väl köplagen.
Citera
2007-12-18, 05:16
Bannlyst
Han kan inte kräva att du ska betala något.
Säg till han att ladda ner och bränna ut en egen skiva och använda koden till den eller köpa en ny skiva själv då det är hans problem och inte ditt.
Du sålde ju datorn utan skiva och utan något kvitto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in