2007-12-17, 14:15
Medlem
Fjolssons avatar
När jag startar datorn varje morgon låter det jäkligt mysko ifrån processorfläkten, men det går över rätt fort men ändå lite ororlig börjar jag bli. nån spm har en ide?
Citera
2007-12-17, 14:16
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
När jag startar datorn varje morgon låter det jäkligt mysko ifrån processorfläkten, men det går över rätt fort men ändå lite ororlig börjar jag bli. nån spm har en ide?

Kanske damm i fläkten.
Citera
2007-12-17, 14:45
Medlem
Fjolssons avatar
tvivlar på damm, har redan blåst rent med spray,
Citera
2007-12-17, 15:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Det är med största sannolikhet fläkten som börjar ge sig.
Har bytt ett antal genom åren och det börjar nästan alltid på samma sätt: småtjutande, kvittrande som när den kommer upp i varv försvinner tills det med tiden börjar förvärras.
Kan även gå så långt att man får hjälpa fläkten igång med fingret och då är det verkligen dags att byta!

Kolla helt enkelt om du kan byta ut endast själva fläkten, isåfall rekommenderar jag att du läser lite recensioner på tysta fläktar som ändå kyler bra runtom på nätet.
Citera
2007-12-17, 16:10
Medlem
jingizus avatar
Är man ännu snålare kan man pilla bort etiketten på fläkten och ha i lite symaskinsolja
Citera
2007-12-17, 16:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jingizu
Är man ännu snålare kan man pilla bort etiketten på fläkten och ha i lite symaskinsolja

Been there, done that!
Men det är knappt lönt, för det blir aldrig riktigt bra.
Och med tanke på att en sån fläkt jag tänker på kostar en hundring så är det inte värt att snåla.
Citera
2007-12-17, 18:50
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Been there, done that!
Men det är knappt lönt, för det blir aldrig riktigt bra.
Och med tanke på att en sån fläkt jag tänker på kostar en hundring så är det inte värt att snåla.
Precis, bättre att köpa en ny ordentlig fläkt när den gamla håller på att dö x)
Så att den inte lägger av när man sitter o spelar ngt spel och inte märker det x)
Citera
2007-12-17, 18:55
Medlem
notNs avatar
det som låter mest i en dator är kylnings fläkten & hårddisken.

Hårddiskar låter dock inte mycket förrens dom är nära o pajja vilket inte ska hända något (3)år efter man köpt den om du inte gillar o rycka strömkabeln varje gång du släcker datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in