Det är intressant det här. Dom flesta som har testat Vista säger att det fungerar alldeles perfekt medans de som berättar hur trögt och dåligt Vista är är de som inte ens har testat och dessutom har en massa förutfattade meningar baserade på felaktiga fakta och myter, t.ex. som vännen här nere:
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
XP pro SP2. Ska mycket till för att jag ska gå över till vista. Verkar bara vara smörja, DRM, aero som suger alla minnesresurser, segt, slött och kasst. Enda orsaken att jag fortfarande kör windows är faktiskt photoshop, samt en del spel... Kör vanligtvis kubuntu 7.10.
DRM: Vista applicerar inget DRM själv, Vista stödjer möjligheten för de mediaproducenter som vill kleta ner sin produkt med DRM att göra det, annars hade man inte kunnat se t.ex. en original bluray-film på sin dator med Vista. Kort sagt, har inte mediat (filmen, musiken, bilderna) DRM pålagt så bryr inte Vista sig om det och spelar glatt upp det. Att man inte ska kunna se nerladdat piratmaterial i Vista är rent skitsnack!
Vista/Aero suger minnesresurser: Inte så där mycket som man kan tro och har man inte råd med mer minne kan man slå av Aero. Vista nyttjar dock det mesta RAM-minnet man har i burken till en funktion som heter superfetch som enkelt förklarat för statistik på program och filer som används ofta och laddar in dessa i RAM-minnet vid uppstart vilket gör att Vista efter 1-2 veckor är betydligt snabbare än XP vid normal daglig surf och meck. Varför ha massor med minne i burken om inte operativet får lov att använda det?
Givetvis släpps minne som superfetch använder när det behövs till annat, t.ex. spel.
Själv kör jag Vista om det var någon som inte förstod det.