2007-12-17, 04:58
Medlem
Dharmas avatar
När 34an ska i himlen in så undrar jag om man får lov att låta kåken passera skärselden på vägen?

Dvs, om jag köper ett trähus som ett rivningsobjekt och bestämmer mig för att slänga in en tändsticka i kåken och se densamma eldas upp.
Begår jag då något brott?

Jag frågar eftersom jag blev inspirerad av följande tråd. Det är alltså inte ett projekt som jag själv hade tänkt genomföra:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=9310204
Citera
2007-12-17, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
När 34an ska i himlen in så undrar jag om man får lov att låta kåken passera skärselden på vägen?

Dvs, om jag köper ett trähus som ett rivningsobjekt och bestämmer mig för att slänga in en tändsticka i kåken och se densamma eldas upp.
Begår jag då något brott?

Jag frågar eftersom jag blev inspirerad av följande tråd. Det är alltså inte ett projekt som jag själv hade tänkt genomföra:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=9310204

Nä, däremot kan du antagligen prata med brandkåren så får dom öva på ditt hus och står för säkerheten.
Citera
2007-12-17, 07:23
Medlem
tgbgs avatar
Det kan hamna under diverse olika lagar, allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara och liknande är väl vad som närmast ligger till hands. Eftersom du aldrig kan ha sådan kontroll på förloppet att du kan vara helt säker på att elden inte sprider sig så kommer du att riskera straffansvar. Följ rådet att låta brandkåren använda huset som övningsobjekt så gör de bedömningen om det är säkert att tända på och om det är det så står de för kontrollen att det inte blir mera än huset ifråga som går åt.
Citera
2007-12-17, 09:22
Medlem
slabadans avatar
Anluter mig till vad föregående skribent anfört. Tror dock att brandkåren numer är väldigt restriktiva med att gå med på dylika förslag, men det är inget jag vet med säkerhet så det skadar ju inte att höra efter.
Citera
2007-12-17, 13:20
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Anluter mig till vad föregående skribent anfört. Tror dock att brandkåren numer är väldigt restriktiva med att gå med på dylika förslag, men det är inget jag vet med säkerhet så det skadar ju inte att höra efter.

Kan väl skjuta in en personlig erfarenhet här.
När mina föräldrar köpte en tomt med tillhörande rivningsobjekt en gång i tiden så rev vi med hjälp av nära och kära större delen av huset själva, och tände på resterna.
Föräldrarna hade då ansökt om något slags tillstånd för det, vilket blev beviljat, jag frågade just aldrig, men det verkade just inte vara några större bekymmer.

Det här var väl dock en sisådär 20 år sedan, det kanske är svårare nuförtiden.
Citera
2007-12-17, 14:05
Medlem
smhi2s avatar
Tror absolut inte det!
Citera
2007-12-17, 14:36
Medlem
Det troligaste är väl att man begår nån form av miljöbrott. Det är inte tillåtet att elda alla material som finns i ett hus. Många av dem är giftiga.

Att det skulle vara allmänfarligt m.m. tror jag inte. Iaf denna årstiden så ska man vara väldigt dåligt förberedd för att elden ska kunna sprida sig (om nu inte huset står bara några meter från grannens hus). En traktor och en rejäl vattenpump så stoppar man det mesta.

Och alla som skrivit om att låta brandkåren öva m.m. så vill jag bara upplysa om att de nästan inte eldar några hus längre just p.g.a. miljöfrågan.
Citera
2007-12-17, 21:56
Medlem
Några bekanta till mig köpte ett rivningsobjekt för ca fem år sen det var brandkåren och eldade upp. De var till och med tacksamma för uppdraget
Citera
2007-12-17, 22:01
Medlem
rogerks avatar
Beror väl på vad det är för kåk oxå.
Finns det det asbest så måste det ju tas om hand av för det auktoriserad personal.
Citera
2007-12-18, 02:58
Medlem
Skulle faktiskt kunna bli mordbrand om det är tätt mellan husen...
Citera
2007-12-18, 07:33
Medlem
Catlites avatar
När vi eldade vårat gamla båthus ansökte vi om tillstånd och fick det. Det var förra året.
Citera
2007-12-18, 22:23
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicyspicy
Skulle faktiskt kunna bli mordbrand om det är tätt mellan husen...

mordbrand handlar om värdet på huset och inte hurvida någon dör
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in