2007-12-17, 04:26
Medlem
Dharmas avatar
Filmen Jurassic Park har de flesta sett.

Min fundering är om det går att göra något liknande i verkligheten?

Det behöver nödvändigtvis inte handla om arter som levde för så länge sedan.
Det finns djur och människor med intakta vävnader från vilka jag har förstått det går att utvinna en DNA kod.

Så nu är frågan.
Går det att skapa en klon av Bockstensmannen eller Ötzi och på så sätt kunna lära sig mer om människors utveckling?

Eller går det att återskapa exempelvis mammutar?
Förslagsvis genom att förändra DNA hos en elefant med DNA från en mammut (det har hittats nedfrysta mammutar)
Citera
2007-12-17, 14:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma

Min fundering är om det går att göra något liknande i verkligheten?

Det behöver nödvändigtvis inte handla om arter som levde för så länge sedan.
Det finns djur och människor med intakta vävnader från vilka jag har förstått det går att utvinna en DNA kod.

Så nu är frågan.
Går det att skapa en klon av Bockstensmannen eller Ötzi och på så sätt kunna lära sig mer om människors utveckling?

Eller går det att återskapa exempelvis mammutar?
Förslagsvis genom att förändra DNA hos en elefant med DNA från en mammut (det har hittats nedfrysta mammutar)

Rätt svårt om man inte hittar oskadat DNA vilket är i stort sett omöjligt efter bara ett antal år(beroende på olika faktorer som skadar DNA)Göra en klon av t ex Bockstensmannen skulle bara (om man lyckas) resultera i ett vanligt barn, man skulle inte lära sig något om människans utveckling möjligen vilka som är hans släktingar i så fall. Om man hittar gensekvenser i Mammutar som är oskadade så skulle man kunna inplantera det i en elefanthona men som sagt svårt att hitta oskadat DNA. Kanske i framtiden ja med nya tekniker!
Citera
2007-12-17, 15:36
Medlem
Bajsfacistens avatar
Faktum är att idén om att återskapa mammutar inte är så orealistisk om vissa tror. Tekniken blir bättre. Forskare tror att de kan återskapa mammutar med kloning och sedan fortplantning som har 88% av mammutens DNA.
Men om det är möjligt vet forskarna inte än. Dessa mammutar ska då leva fritt på Wrangelön (ön påstås vara lik den miljö som fanns under Weichsel-istiden)norr som ligger norr om den Ryska Federationens fastland där det levde mindre mammutar så sent som för bara 4700 år sedan.

Det blir mer o mer en fråga om etik än om teknik. Själv så är jag förtjust i tanken, gärna den ullhåriga noshörningen och jättehjorten också.
Citera
2007-12-17, 15:40
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Faktum är att idén om att återskapa mammutar inte är så orealistisk om vissa tror. Tekniken blir bättre. Forskare tror att de kan återskapa mammutar med kloning och sedan fortplantning som har 80% av mammutens DNA. Dessa mammutar ska då leva fritt på Wrangelön (ön påstås vara lik den miljö som fanns under Weichsel-istiden)norr som ligger norr om den Ryska Federationens fastland där det levde mindre mammutar så sent som för bara 4700 år sedan.

Det blir mer o mer en fråga om etik än om teknik. Själv så är jag förtjust i tanken, gärna den ullhåriga noshörningen och jättehjorten också.

Ja det är väl närmast med mammuten som man skulle kunna göra det inom rimlig tid. Ullhårig noshörning vet jag man letar efter på den sibiriska tundran men verkar varit en sällsynt art redan på den tiden.
Citera
2007-12-17, 16:06
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja det är väl närmast med mammuten som man skulle kunna göra det inom rimlig tid. Ullhårig noshörning vet jag man letar efter på den sibiriska tundran men verkar varit en sällsynt art redan på den tiden.

Kanske det.

Om de skulle lyckas med att återskapa mammutar så ska de inte leva på Wrangelön (som jag skrev ovan) utan i ett hägn i Sibirien. DNA hittar man, men det svåra är att hitta tillräckligt bra DNA.

Det hade ju varit kul att hitta Jesus DNA (om han funnits) och klona honom, be honom om göra lite mirakel.
Citera
2007-12-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det hade ju varit kul att hitta Jesus DNA (om han funnits) och klona honom, be honom om göra lite mirakel.
Men Jesus återuppstod ju och flög upp till himlen. Där sitter han än idag och bidrar till växthuseffekten!
Citera
2007-12-17, 16:23
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Men Jesus återuppstod ju och flög upp till himlen. Där sitter han än idag och bidrar till växthuseffekten!

Nej, det är en feluppfattning bland vidskepliga och korkade människor, det finns inga bevis för himlens existens eller något liv efter döden.
Citera
2007-12-18, 23:28
Medlem
Dharmas avatar
För att återgå till topic. jag tror att klona mammutar genom elefanter skulle vara ett intressant projekt.

Vilket djur skulle ni vilja se "brought back to life"?.

Ett djur som helt klart skulle vara en markering i historien är ju dronten som blev utrotad för några hundra år sedan.

Grundproblemet är ju att man måste hitta ett djur med ett snarlikt DNA så att man kan föda fram det nya djuret.
sedan borde man väl kunna ge djuret fler och fler av generna för varje generation.
Citera
2007-12-19, 00:08
Medlem
Redan efter 5 dagar måste dna tas ut från det döda djuret då det därefter snabbt blir intakt. Det enda alternativet är snabb nedfrysning så det skulle väl i sånnafall kunna tänkas att det går att återskapa en något mongoloid mammut. Dinosaurierna dog väl av alla tänkbara slag förutom snabb köld, eller?
Citera
2007-12-19, 03:12
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jramone
Redan efter 5 dagar måste dna tas ut från det döda djuret då det därefter snabbt blir intakt. Det enda alternativet är snabb nedfrysning så det skulle väl i sånnafall kunna tänkas att det går att återskapa en något mongoloid mammut. Dinosaurierna dog väl av alla tänkbara slag förutom snabb köld, eller?

Enligt din teori är med andra ord teorierna som jurassic park visar helt omöjliga att göra i realiteten?
Men för att återgå till mammutar som är lite trovärdigare, naturligtvis så skulle det vara svårt även om mammuten blev nerfryst när den fortfarande levde?
Citera
2007-12-19, 03:45
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Filmen tar inte de moraliska frågorna i lika stor aspekt som i boken, där Michael Keaton riktar stark kritik mot DNA-forskning och -manipulering. Är det moraliskt och etiskt okej att dra fram utdöda arter och djur i dagens värld?
Citera
2007-12-19, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Filmen tar inte de moraliska frågorna i lika stor aspekt som i boken, där Michael Keaton riktar stark kritik mot DNA-forskning och -manipulering. Är det moraliskt och etiskt okej att dra fram utdöda arter och djur i dagens värld?

JA! jag skulle vilja se nån dinosarie springandes omkring.

Ett gäng sådana där "raptors" eller vad dom heter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in