2007-12-17, 03:25
Awaiting Email Confirmation
Chifens avatar
Hej! Är inget snille på datorer så jag ber om er hjälp

Mitt explorer stänger av sig helt plötsligt utan anledning så jag blir tvungen att starta upp det igen via en ny process. Någon som vet vad detta kan bero på? Och vad jag kan göra åt saken? Har jag något virus kanske?
Citera
2007-12-17, 12:24
Medlem
Daunies avatar
Ja definitivt virus...
Citera
2007-12-17, 13:41
Medlem
Skulle inte påstå att det definitivt är virus då jag många gånger upplevt liknande problem där det löst ser om man ex tar bort IE7 och installerar det igen eller möjligen patchar maskinen om det finns några patcher.
Citera
2007-12-17, 16:47
Awaiting Email Confirmation
Chifens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimat.
Skulle inte påstå att det definitivt är virus då jag många gånger upplevt liknande problem där det löst ser om man ex tar bort IE7 och installerar det igen eller möjligen patchar maskinen om det finns några patcher.

Jag förstår inte riktigt vad du säger.?

Vi kanske missförstod varandra, jag menar inte internet explorer om det är det du syftar på utan själva explorer.exe i aktivitetshanteraren --> Processer stänger av sig altså jag kan inte göra någonting utan att det är igång. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig då jag aldrig varit med om det här tidigare. Så när det nu stänger av sig måste jag trycka Ctrl, Alt, Delete och starta upp ny process som då är explorer.
Citera
2007-12-18, 12:18
Medlem
Bastardos avatar
Jag hakar på denna tråd eftersom jag tror att jag har ett liknande problem som TS. Explorer (inte IE, alltså) lägger av varje gång jag markerar en mediafil. Det räcker altså med att bara trycka en gång på en mediafil så lägger explorer av. Det gå att öppna mediafilerna genom att söka sig fram i mediaspelarna, men inte genom att dubbelklicka på dem. Har haft liknande problem med äldre datorer och har då "löst det" genom att ominstallera windows. Finns det något enklare sätt?
Citera
2007-12-18, 12:26
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Jag hakar på denna tråd eftersom jag tror att jag har ett liknande problem som TS. Explorer (inte IE, alltså) lägger av varje gång jag markerar en mediafil. Det räcker altså med att bara trycka en gång på en mediafil så lägger explorer av. Det gå att öppna mediafilerna genom att söka sig fram i mediaspelarna, men inte genom att dubbelklicka på dem. Har haft liknande problem med äldre datorer och har då "löst det" genom att ominstallera windows. Finns det något enklare sätt?
Förmodligen shmedia.dll som bråkar, explorers preview av filmer (eller misslyckade försök att ladda metadata)...
Copypaste från annat forum:

Öppna Notepad (Anteckningar) och klistra in allt från kodrutan nedanför.
Spara filen som XP-AVIFIX.inf på valfri plats. (Viktigt med filändelsen inf)
Högerklicka på XP-AVIFIX.inf och välj Install/Installera.
Starta om datorn och se efter om problemet har försvunnit.

Kod:
; Windows XP explorer movie fix.
;
; WARNING - Use this file at your own risk.
;
; Executing this file will remove a registry key which makes explorer load shmedia.dll.
; Simply put, this removes the annoying "permission denied" errors when trying to
; move/copy/delete AVI files.
;
; To use this fix, right-click on the file and select install. Done.
;
; Information about the registry key from multiple sources.
; Inf-file compiled by Moo (2002-03-22).
; Idea by Duxus. Thanks to the kind people of "[BBB] Sweden #01", you know who you are! :-)
;

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32" 
Citera
2007-12-18, 12:56
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Förmodligen shmedia.dll som bråkar, explorers preview av filmer (eller misslyckade försök att ladda metadata)...

Öppna Notepad (Anteckningar) och klistra in allt från kodrutan nedanför.
Spara filen som XP-AVIFIX.inf på valfri plats. (Viktigt med filändelsen inf)
Högerklicka på XP-AVIFIX.inf och välj Install/Installera.
Starta om datorn och se efter om problemet har försvunnit.

Kod:
; Windows XP explorer movie fix.
;
; WARNING - Use this file at your own risk.
;
; Executing this file will remove a registry key which makes explorer load shmedia.dll.
; Simply put, this removes the annoying "permission denied" errors when trying to
; move/copy/delete AVI files.
;
; To use this fix, right-click on the file and select install. Done.
;
; Information about the registry key from multiple sources.
; Inf-file compiled by Moo (2002-03-22).
; Idea by Duxus. Thanks to the kind people of "[BBB] Sweden #01", you know who you are! :-)
;

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32" 

Tackar! Ska prova detta lite senare idag. Jag skulle bli riktigt lycklig om det funkar.
Citera
2007-12-19, 09:36
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox

Fungerade tyvärr inte, explorer lägger fortfarande av. Då är det väl bara ominstallation av windows som gäller, antar jag? Tack för hjälpen i alla fall.
Citera
2007-12-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Fungerade tyvärr inte, explorer lägger fortfarande av. Då är det väl bara ominstallation av windows som gäller, antar jag? Tack för hjälpen i alla fall.

Prova macintosh, det brukar hjälpa alla problem. iMac rekomenderas
Citera
2007-12-19, 11:06
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homan85
Prova macintosh, det brukar hjälpa alla problem. iMac rekomenderas

Jag körde Mac tidigare, innan jag gick över till "the dark side". Skit-PC-Windows-Dynga!
Citera
2007-12-19, 11:49
Medlem
min dator startas utan explorer öppet och jag måste öppna det 2 gånger för att få igång det. jag vet att jag har virus men mitt Comodo klarar det inte.. har inte råd med ett riktigt antivirus.
Citera
2007-12-19, 12:20
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protoman
min dator startas utan explorer öppet och jag måste öppna det 2 gånger för att få igång det. jag vet att jag har virus men mitt Comodo klarar det inte.. har inte råd med ett riktigt antivirus.
Scanna med något från dessa: http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.78271
Sluta surfa porr och installera No Script till Firefox så slipper du det mesta av malware mot webbläsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in