Citat:
Ursprungligen postat av
EAGLEofGOLD
Hur fan känns det att leva i fullständig förnekelse? Jag kan inget annat än skratta 😂, nu är det den 30 dec och Måns Petter Albert har inte en enda bokning 2026! (Men det är ju "tydligen branschstandard" att artister inte har något inbokat vid nyår så det är väl m.a o lugnt då, herregud detta var fan det roligaste inlägget jag läst i Mumstråden 😂!)
Jag undrar det omvända?
Här får du lite matnyttigt att läsa. Då kanske du slutar att vara så hånfull, fallet kan ju bli onödigt hårt annars.
Kollade lite med AI eftersom du inte litar på någon annan.
Våren är högsäsong för tillkännagivanden: De flesta svenska artister presenterar sina sommarturnéer under mars, april och maj. Det är då publiken börjar planera sina semestrar och festivalerna släpper sina fullständiga program.
Biljettsläpp styrs av marknadsföring:
Man vill inte konkurrera med julhandeln om folks pengar. Därför väntar man ofta till efter januari (då folk har lite pengar) med att rulla ut stora biljettsläpp.
Bokningar sker långt innan de blir offentliga: Stora artister bokar sina scener och festivalspelningar 6–12 månader i förväg. Bara för att det inte står på hemsidan i december 2025 betyder det inte att kalendern för 2026 är tom; det betyder bara att man väntar på rätt marknadsföringsfönster för att gå ut med det.
Och artister med mer slutna evenemang som företagsspelningar o.d. visar dem inte alls i sina kalendrar.