Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Min bild baseras på fakta som framkommit under rättegången i Stockholms Tingsrätt.
Vad gäller kidnappningen av barnen så skedde den 10 mars 2025 när Ciara meddelade att hon ville fullfölja deras överenskommelse om att hon och barnen skulle återvända till GB om MånsPetter fortsatte knarka.
Att MånsPetter lurade Ciara vid flytten till Sverige framkommer också tydligt. Han framställde flytten som tillfällig och på prov men hade hela tiden en baktanke att lyckas få barnens hemvist till Sverige inför skilsmässan. Han drev fram det slutliga sammanbrottet med sitt missbruk.
Ja, ur juridisk synvinkel – och retroaktivt sett – är det nog så. Juridiskt sett borde han ha låtit barnen få åka, det vet vi och han vet det mycket väl sedan domen den 9 maj.
Men jag har redan skrivit om detta. Med tanke på att barnen var folkbokförda i Sverige, var inskrivna i skolan och befann sig mitt i skolåret. Som icke-jurist kan man väl ändå hysa vissa tvivel om det verkligen var lagligt vid den tidpunkten?
Och du verkar på mig som en regelryttare utan någon verklig anknytning till verkligheten, du har väl inte riktigt följt utvecklingen mellan de två, eller hur? Fram till domslutet var saken nämligen inte alls så klar. Om olika omständigheter inte hade varit som de var, kunde domen också ha fallit till hans fördel.
Och för att vara helt klar på en punkt. Som man kunde se i hennes stories hade hon definitivt tillgång till sina barn. Den nekades henne inte. Men om de verkligen hade förts till ett skyddat boende skulle han ha troligtvis nekats all kontakt.
Och jag vet att jag nog inte kommer att få något svar från dig, men jag ställer ändå frågan: Om det hade varit dina barn och du inte hade varit säker på om din partner verkligen hade rätt till det – skulle du ha låtit ta dina barn ifrån dig utan att göra minsta motstånd?