2008-01-05, 21:39
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Det finns ett kollektivt egoistisk intresse av den goda människans handlanden och det är utrifrån den kollektiva egoismens grundstenar som detta är möjligt.
Det är alltid individer som utgör ett kollektiv och visst kan det finnas individer som handlar i kollektivets intresse. Men då tror jag att vi får se det i växelverkan mellan altruisten och egoisten. Då skulle nog kollektivets egoistiska intresse hamna i fokus för båda. Annars har jag svårt att se att kollektivet skulle ha något intresse av enbart goda människors handlande. Annat än som utgångspunkt för kollektivets människosyn...
Citat:
Språket är ett tydligt sådant exempel. Det kan gynna den egna egoismen att andra egoister lär sig att egoismen utvecklas i nivåer från individ till grupperspektiv, hur skulle annars egoister kunna ha ett språk?
Samma sak med den givmilda människan, den ger för att denne känner sig god av det, känner sig som en bättre människa, det finns alltså ett centralt egoistiskt incitament i givandet. Varför skulle det inte finnas det?
Samma sak med den givmilda människan, den ger för att denne känner sig god av det, känner sig som en bättre människa, det finns alltså ett centralt egoistiskt incitament i givandet. Varför skulle det inte finnas det?
Jag håller med dig helt och fullt! Det är en egositisk handling att vilja leva, om vi skall hårddra det. Jag menar att vi har både egoisten och altruisten i oss samtidigt. Ibland tar den ena över och ibland den andra...
Man kan dock hjälpa människor som ber om hjälp, utan att man känner sig det minsta god, enbart för att man vill hjälpa. Att hjälpa någon som inte bett om hjälp kallar inte jag godhet, det är ofta en form av högmod att hjälpa folk som inte bett om hjälp. Där kan man snacka egoism...
Citat:
Förenklat skulle man kunna säga att det inte är riktigt egoistiskt att inte ta hänsyn till egoismen som gruppdynamik dvs andra egoister, detta för att den tydliga egoisten inte får större utbyte av sin egoism av andra egoister om denne inte lär sig egoismens gruppdynamik.
Men för att allas behov i den egoistiska gruppen skall tillfredställas, så behövs ett mått av altruism. Visst kan man säga att det enbart är den egna egoismen som är drivkraften i alla fall, men då riskerar gruppen att hamna i status quo.
Citat:
Kom gärna med exempel på altruism.
Jag tycker fortfarande att mannen som gav mig 500 kr är ett bra exempl på en altruist. Vi talade inte samma språk, han visste att jag kom från ett annat land. Då har vi genast utvidgat "kollektivet" till hela jordens befolkning, och det var väl knappast det du menade?