• 4
  • 5
2008-01-05, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Det finns ett kollektivt egoistisk intresse av den goda människans handlanden och det är utrifrån den kollektiva egoismens grundstenar som detta är möjligt.

Det är alltid individer som utgör ett kollektiv och visst kan det finnas individer som handlar i kollektivets intresse. Men då tror jag att vi får se det i växelverkan mellan altruisten och egoisten. Då skulle nog kollektivets egoistiska intresse hamna i fokus för båda. Annars har jag svårt att se att kollektivet skulle ha något intresse av enbart goda människors handlande. Annat än som utgångspunkt för kollektivets människosyn...

Citat:
Språket är ett tydligt sådant exempel. Det kan gynna den egna egoismen att andra egoister lär sig att egoismen utvecklas i nivåer från individ till grupperspektiv, hur skulle annars egoister kunna ha ett språk?
Samma sak med den givmilda människan, den ger för att denne känner sig god av det, känner sig som en bättre människa, det finns alltså ett centralt egoistiskt incitament i givandet. Varför skulle det inte finnas det?

Jag håller med dig helt och fullt! Det är en egositisk handling att vilja leva, om vi skall hårddra det. Jag menar att vi har både egoisten och altruisten i oss samtidigt. Ibland tar den ena över och ibland den andra...

Man kan dock hjälpa människor som ber om hjälp, utan att man känner sig det minsta god, enbart för att man vill hjälpa. Att hjälpa någon som inte bett om hjälp kallar inte jag godhet, det är ofta en form av högmod att hjälpa folk som inte bett om hjälp. Där kan man snacka egoism...

Citat:
Förenklat skulle man kunna säga att det inte är riktigt egoistiskt att inte ta hänsyn till egoismen som gruppdynamik dvs andra egoister, detta för att den tydliga egoisten inte får större utbyte av sin egoism av andra egoister om denne inte lär sig egoismens gruppdynamik.

Men för att allas behov i den egoistiska gruppen skall tillfredställas, så behövs ett mått av altruism. Visst kan man säga att det enbart är den egna egoismen som är drivkraften i alla fall, men då riskerar gruppen att hamna i status quo.

Citat:
Kom gärna med exempel på altruism.

Jag tycker fortfarande att mannen som gav mig 500 kr är ett bra exempl på en altruist. Vi talade inte samma språk, han visste att jag kom från ett annat land. Då har vi genast utvidgat "kollektivet" till hela jordens befolkning, och det var väl knappast det du menade?
Citera
2008-01-06, 02:06
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jasså har viljan ingenting med egoismen att göra, hepp. Vart kommer då motivationen till att göra det du saknar intesse av?

Jag menade att viljan inte har betydelse för om handlingen är egoistisk eller altruistisk. I båda fallen måste man naturligtvis använda viljan. Endera vill man gynna sina intressen eller så vill man offra sig.
Citera
2008-01-06, 02:15
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Egoism = egenintresse.

Ja, just precis.

Citat:
SÅ klart vi har gemensamma egenitressen och att ett jägarfolk oavsett hur egoistiska de är kan tjäna oerhört på att samarbeta - alltså den kollektiva egoismen för att synergistiskt gynna de enskilda egoisterna i populationen, - 1+1=3 - vilket inte alls har med altruism att göra.

Varje individs egenintresse gynnas eller missgynnas av att samarbeta (oftast gynnas man), men det blir inte ett kollektivt intresse (eller kollektiv egoism) för det.

Citat:
Nja, du kanske har en anledning till att utveckla ett eget språk? i så fall kan det knappast anses som altruistiskt med ett autistisk alfapet? Språkutveckling kan tillskrivas fenomenologin ovan om man så vill.

Suck. Att tala samma språk som människor i sin omgivning är fortfarande egoistiskt (förutsatt att man gynnas av att kunna komunicera med dem). Ja, man kan säkert hitta på skojiga undantag från detta också om man vill. Endera förstår man principen eller så förstår man den inte.
Citera
2008-01-06, 10:50
Medlem
Fan ockss avatar
Citat:
För att det ligger i ens intresse att må bättre till exempel, varför inte?
De flesta som ger pengar känner sig bättre av att göra det, tror du verkligen inte det?
Ja, jag tror att de flesta som ger pengar känner sig bättre av att göra det. Men i exemplet jag gav definierade jag omständigheterna precis så att det inte ligger i personens intresse att agera så, då det skulle innebära en uppoffring. Detta är oberoende av den handlande personens känslor för tillfället (precis som möbelklister nämner ovan); En handling är egoistisk eller altruistisk beroende på varför man genomför den, inte beroende av känslorna inblandade.

Citat:
Det är alltså fundamental svårt att helt gå emot sina egna intressen om det ens är möjligt. Jag söker klarlägganden på att det ens är möjligt. Det är som att gå emot sin egna vilja och det känns lite avlägset, eller har jag förstått något fel?

Jag skulle vilja veta hur man kan handa helt utan egenintresse. OM jag till exempel hjälper till i ett krig som fredsförmedlare gör jag det för att jag vill ha fred och därvidlag gagnar det mina intressen, eller hur?

Samma sak om jag ger pengar till de svältande barnen, så gör jag det antagligen för att jag vill känna att jag bryr mig om andra - där har vi alltså definierat egenintresset i den påstådda altruismen. Därför önskar jag fortfarande exempel på en genuint ren altruistisk handling utan egenintressen.
Det du påstår är att, vad man än gör, om det så motiveras med den vaga känslan att "ha tjänat ett högre syfte" eller "känna sig bättre", innebär det att man har agerat i sitt intresse - att ingen uppoffring kan ha förekomit; Allt du gör, vad du än gör, är själviskt (enligt dig). Detta är fel. Du förutsätter att man kan välja vilka värden och mål som helst, gärna slumpmässigt, att detta ligger i människans intresse, trots att dessa kanske är förödande för personen ifråga.

Citat:
Du har en utmärkt pedagogisk chans genom att gå emot dina egna intressen just nu! - erkänna att jag har rätt så gör du det, eller hur?
Jag vet inte om du är seriös, men att jag skulle kunna uppnå mina själviska mål genom att agera altruistiskt är självemotsägande.
Citera
2008-01-07, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Jag vet inte om du är seriös, men att jag skulle kunna uppnå mina själviska mål genom att agera altruistiskt är självemotsägande.

Jo, det är bra att du sa det. Det är också kärnan i det jag säger dig.

Altruismen (som den presenterats här) är en självmotsägelse och inget annat än renodlat pseudoaltruism. Vilken det iofs finns flertalet egoistiska skäl till att marknadsföra för den som har det intresset, frågan är vad det bevisar.

http://www.flashback.org/showthread...=599735&page=3
Är alla människor egoister? - är också en intressant tråd. Ni som är osjälviska nog, kanske vill lägga ett inlägg där för den goda sakens skull? Eller bara skriva något som går emot era egna intressen?
Citera
2008-01-08, 21:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Intressanta...

...synpunkter som framförs. Hittills i debatten lutar jag mest åt att mäönniskan faktiskt i vissa situationer kan utföra genuint altruistiska handlingar, även när de uppenbart går emot det egna intresset, t ex offra livet för att rädda någon som håller på att drunkna eller sina kamrater i strid. Frågan är om även mer vardagliga händelser kan motivera tydligt altruistiska handlingar. Är det till exempel troligt att väljare i politiska val röstar på det parti som de tror är bäst för landet, även om de värderar ett annat parti hägre ur den personliga nyttans perspektiv?
Citera
2008-01-10, 19:00
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Hittills i debatten lutar jag mest åt att mäönniskan faktiskt i vissa situationer kan utföra genuint altruistiska handlingar, även när de uppenbart går emot det egna intresset, t ex offra livet för att rädda någon som håller på att drunkna eller sina kamrater i strid.

Ja, det vore ju konstigt om det var möjligt utföra handlingar som gynnar egenintresset, men omöjligt att genomföra handlingar som missgynnar samma intressen. Det skulle betyda att människan var ofelbar (om man försråkar egoism), eller att man aldrig kan göra rätt (om man förespråkar altruism).

Människan är inte ofelbar, och kan välja mellan egoistiska handlingar och motsatsen. Bevisligen är är vi ofta egoistiska. Annars hade vi varit utdöda.
Citera
2008-01-13, 19:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi är...

Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Ja, det vore ju konstigt om det var möjligt utföra handlingar som gynnar egenintresset, men omöjligt att genomföra handlingar som missgynnar samma intressen. Det skulle betyda att människan var ofelbar (om man försråkar egoism), eller att man aldrig kan göra rätt (om man förespråkar altruism).

Människan är inte ofelbar, och kan välja mellan egoistiska handlingar och motsatsen. Bevisligen är är vi ofta egoistiska. Annars hade vi varit utdöda.

...även felbara i den meningen att vi, trots gott beslutsunderlag, kan fatta fel beslut, vilket kan innebära helt andra följder än de vi förväntat oss. Det innebär att vad som är egoism - altruism kan vara väldigt olika före och efter.
Citera
2008-02-21, 16:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu...

...skall Fredrik Lindström göra TV på temat.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_889285.svd
Citera
2008-02-21, 17:19
Bannlyst
Jag tror att altruism och godhet är en fundamental förutsättning för liv och chanserna för att hitta liv som inte visar tecken på godhet är väldigt små.

Den här debatten är i sin natur matematisk. Evolutionen har utvecklat fram drag som behövs för arters fortlevnad och således tycks altruism inte bara vara något gynnsamt utan även något nödvändigt. Ta myror som exempel. Tänk er att alla myror i en myrstack helt plötsligt skulle få för sig att sluta hjälpas åt och enbart roffa åt sig. Myrornas krig skulle helt plötsligt inte vara ett tv-fenomen längre.

Det finns mer bra exempel. Ta människan och psykopater. En oproportionerligt stor andel av psykopater är i fängelse eller har andra svårigheter. Det och det faktum att vi alla inte är psykopater tyder på att känslolöshet är något evolutionärt negativt.

I sin renaste form kan det beskrivas som 2>1. Grupper är alltid större och starkare än individer. Grupper bildas genom att individer kan tillföra något som är attraktivt för de andra parterna. Kan vara en gåva eller en tjänst. Därför finns en evolutionär "push" för att få fram individer som vill dela med sig och vara altruistiska helt enkelt för att godhet skapar sociala band.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in