• 1
  • 2
2007-12-18, 12:54
Medlem
De Miros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Jag kan tillägga att jag sett fyrpack av Guinness 3.5 % säljas för 40 kr/fyrpack för någon månad sedan på Netto.

Det billigaste jag har hittat låg på 60kr/fyrpack, det är nog bara riktiga lågprisaffärer som kan sälja de så billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cassiiie
tack å lov dricker man inte öl :P blä *hehe*

Guinness är inte en bara en öl, Guinness är en gudasänd dryck från ovan.
Citera
2007-12-18, 21:58
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Att de drivs utan vinstsyfte är egentligen bara en vinkling. SB är trots allt statligt ägt till 100% och från högre ort beslutades att införa världens högsta alkoholskatt. Så om bolaget tjänar "halvtaskigt" på låga marginaler tjänar staten bra mycket mer tack vare den skatten!

Men det är inte alkoholskatten som betalar lokalhyrorna eller de anställdas löner. Systemet drivs som ett självförsörjande företag ägt av staten och bekostas inte av skattepengar.
Citera
2007-12-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckham
Knappast världens högsta alkoholskatt... Köp alkohol i Dubai t.ex. ska du få se på priser!
Fel att jämföra med Dubai, en stat där man inte får ha sex innan förhållande, eller kyssas offentligt. Anledningen att skatten är hög, är att folk inte ska köpa och supa sig fulla helt enkelt, då det också är olagligt att vara berusad på allmän plats.
Citera
2007-12-18, 22:26
Medlem
Absinthias avatar
...
Citera
2007-12-18, 22:52
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
källa?

Systembolagets prissättning är lika på alla produkter de säljer, vare sig det är vin, sprit eller öl. De lägger på en procentsats (19%) på sitt inköpspris (inköpspris är alltid inklusive alkoholskatt) samt en fast avgift (baserad på produkttyp, för öl är den för närvarande 0,85 kr per burk).
Alkoholskatten i sin tur beräknas tas ut som följer: 1,47 kronor/liter för varje volymprocent alkohol om alkoholhalten är högre än 2,8 volymprocent.
Citera
2007-12-19, 09:33
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Det billigaste jag har hittat låg på 60kr/fyrpack, det är nog bara riktiga lågprisaffärer som kan sälja de så billigt.

Tyckte jag såg 4-pack på Lidl för 39.90.
Men jag betalar hellre Systembolagets överpris. Guinness 3,5 smakar inget vidare, tycker jag. Ska jag köpa något i vanliga butiker så blir det Murphys på burk eller Carnegie Porter lättöl på flaska.
Citera
2008-02-22, 20:00
Medlem
JemyMs avatar
Guinness är gott, så man får extra mycket betalt.
Citera
2008-03-02, 21:33
Medlem
i.b.ms avatar
Har själv funderat varför Guinness är dyrt, kan det bero på varumärkets "kultstatus", dvs att man tar mer för att kunderna är beredda att betala mer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in