Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-15, 18:12
  #1
Avstängd
yonnys avatar
Hej alla cannabisrökare och icke-rökare!

Jag tänkte dela med mig av en text, ett resonemang och en insikt som jag hoppas skall hjälpa er i ert bruk av drogen cannabis. Diskussionen jag vill ha kring denna text är huruvida ni känner igen er i situationen, ifall ni tagit ett uppehåll och hur det kändes samt andra reflektioner kring ansvarsfullt bruk och missbruk av cannabis.

Jag fick detta meddelande av en god vän som bor på andra sidan jordklotet:

Citat:
Gårdagen hade att erbjuda en sannerligen annorlunda kväll. Min fars bästa barndomsvän hade nämligen kommit på besök. Han är en gammal och mycket vis man som växte upp i en fattig familj och tjänade sitt levebröd utan någon högre utbildning. Saken är den att han varit med om många saker under sin livstid och blivit "utbildad" av livet självt. Han är mycket intelligent och vis man med stor erfarenhet av bl.a. cannabis.

Både min far och hans barndomskamrat har rökt cannabis i sin ungdom precis som många unga gör idag. De har lärt sig många saker den hårda vägen, dvs. genom att uppleva dem i första hand och reflektera över dem när de kunnat se tillbaka på det som hänt.

Min fars vän fick höra att även jag röker cannabis vilket resulterade i en intressant och saklig diskussion om det hela. Både han och jag har läst mycket om cannabis - båda är överens om att cannabis är en drog som ur medicinsk synvinkel har väldigt få bieffekter. Vi vet att myndigheter pumpar ut icke-vetenskaplig skräckpropaganda, vilket de alltid gjort. Vi båda vet att cannabis kan klassas som relativt ofarligt.

Det som förvånade mig var att han trots det var orolig över att jag röker cannabis. Jag var givetvis säker på att han oroade sig helt i onödan (att cannabis är nästintill ofarligt). Men genom sunda resonemang fick han mig att tänka; kanske har han rätt.

Intressant, eller hur? Tre personer med kunskap om cannabis men ändå uttrycker den idag icke-rökande sidan oro över cannabisbruk. Hur kan det komma sig? Det måste finnas någon risk eller fara med cannabis som de flesta inte hört talas om. En risk som inte nämns av myndigheter, forskningsrapporter eller drogliberaler. En risk man glömmer bort i förmån för "haschpsykosen", "inkörsporten" och alla de andra myter som sprids av droghatare. Jag talar om den komplicerade risken som ingen riktigt tycks kunna skriva ned på ett papper. Trots att det är en enda stora risken med cannabis! Den enda reella faran med drogen.

Citat:
Han berättade för mig att när han var ung så hade han samma attityd och åsikter gentemot cannabis som jag har idag. Han hade kul och njöt givetvis av livet med drogen. Men nu när han ser tillbaka på tiden då han rökte så skulle han hellre varit helt nykter istället för att bruka cannabis på det sätt han gjorde. Nu när han är äldre och med ett bättre perspektiv ser tillbaka på sitt liv så finner han det tråkigt, även om han för studen hade kul. Cannabis kan förändra ens egen uppfattning om livet.

Exakt på samma sätt kommer de som idag spelar dator sju timmar om dagen ångra sitt spelmissbruk om 20 år. Då kommer de tycka att de borde ha gjort bättre saker, även om de för stunden var lyckliga framför datorn.

Även om man känner sig lycklig när man sitter i soffan och röker cannabis femte helgen i rad så kommer man se tillbaka på tiden som bortslösad. Precis lika vettigt använd som för personen som spenderar tiden framför datorn.

Om man tycker om någonting, i det här fallet cannabis, så lurar man sig själv till att tro att ens tid spenderas bättre med aktiviteten än utan den.

Försök inte leta efter genvägar i livet som gör din nuvarande tillvaro lyckligare. Lev simpelt, ty om du tar dessa genvägar kan du hamna i en situation där du är förvirrad och olycklig. Investera din tid, visdom och styrka på viktiga saker i livet som familj, kärlek, relationer etc.


Citat:
Min fars vän berättade hur cannabisbruket ofta ser ut. Det följer ett visst mönster som jag tror att i princip alla känner igen sig i. Det stämmer åtminstone perfekt in på hur mitt cannabisbruk sett ut.

Jag har alltid tyckt att marijuana är bra för mig eftersom när jag rökte min första joint så tyckte jag om sättet den gjorde att mina känslor och tankar förändrades. Jag visste alla risker och nackdelar med drogen och var säker på att jag inte skulle bli förslavad under den. Det var bara kul att bli hög lite då och då.

Därefter gick mitt marijuanabruk till nästa nivå - musik blev bättre, mat blev MYCKET bättre, filmer kändes som om man deltog i filmen. Allt var bra. Att flumma runt med vänner och skratta, ha sex när man är hög... Man försökte alltid blanda cannabis med andra aktiviteter. Samtidigt visste man att cannabis inte är farligt eftersom man i slutet av dagen alltid var en ansvarsfull och frisk person.

Min fars bästa vän menar att problemet är att vilken person som helst, utan undantag, som tycker om någonting kommer att känna att någonting fattas i dennes liv om detta någonting försvinner. Det blir som en försvunnen pusselbit. Det är bättre att leva ett liv med mindre "underhållning" (av droger) som gör att man mår bra eftersom man inte alltid kan vara i det tillståndet. Denna känsla - detta begär efter någonting som fattas - kan få stora konsekvenser för ens liv och göra det svårare.

De flesta cannabisrökare upplever att de flesta saker kan upplevas bättre/roligare med drogen än utan den.

Eftersom man vill uppleva allting (solnedgångar, sex, mat...) i samband med cannabis kommer dessa saker tappa en del av sin charm ifall cannabis försvinner ur ekvationen. Samtidigt som man vill uppleva allting hög är man av åsikten att cannabis inte påverkar ens liv negativt. En paradox! Om man hela tiden längtar efter att vara hög så har cannabis per definition påverkan på ens liv.


Citat:
I den har delen av diskussionen började jag se hur det i själva verket är. Det min fars kompis försökte övertyga mig om. Vi är unga och det finns såååå många saker vi kan göra. Det är bäst att inte investera tiden på att lura oss själva att vi kan leva ett lyckligt liv bara för att vi har cannabis. Precis som spelmissbrukarna slösar bort all fritid på ett helt onödigt spel.

Vissa lever för stunden - en ung hjärna har svårt att reflektera över framtiden och hur man kommer se tillbaka på sig själv efter 30 år.

Man ska aldrig tro att ens situation är bättre än ifall man inte hade haft cannabis. Det är det perspektivet man kommer att få i framtiden. Man ser tillbaka på sig själv och inser hur mycket tid man slösat bort på cannabis.


Citat:
Det som gör mig orolig, eller snarare förvirrad, är exempelvis att det nu är lov och det enda jag gör är att sitta i mitt rum, lyssna på musik utan något som helst ansvar. Och jag tänker; det vore skönt att bli hög nu och njuta av tiden. Jag får dessa tankar/begär efter drogen ibland och det enda som stör mig är begäret att röka. Själva rökningen i sig är inget problem, men att jag får ett sug efter att bli hög direkt när jag har tråkigt är det som oroar mig.

Till exempel, om jag är ute med några vänner på baren, det är bra musik, sexiga kvinnor, mycket öl och cigaretter... Trots allt det känner jag att det fattas någonting. Ekvationen är inte fulländad. Pusselbiten fattas - jag behöver även en joint.

Jag har begäret att blanda drogen med andra nöjen. Drogen börjar ta kontroll över mitt liv. Utan drogen känner jag att någonting fattas. Antingen undermedvetet eller medvetet.

Jag är alltså beroende av marijuana och har kommit till slutsatsen att det är omöjligt att inte bli det ifall man tycker om drogen och accepterar den (eftersom den har väldigt få bieffekter).

Cannabis, som gör människor lyckliga, är alltså psykiskt beroendeframkallande eftersom man alltid känner att någonting fattas när man inte är "lycklig" (dvs cannabispåverkad). Samma sak gäller även alla andra psykiskt beroendeframkallande aktiviteter, exempelvis datorspel. Cannabis gör tråkiga aktiviteter roliga, och roliga aktiviteter helt underbara. Därav begäret att alltid ha roligt.
Citera
2007-12-15, 18:12
  #2
Avstängd
yonnys avatar
Fortsättning (inlägget blev för långt):

Citat:
En person med få sociala aktiviteter och lite ansvar (de flesta unga) kommer att tröttna på att bara sitta och surfa, spela, titta på film, äta... Denna dötid gör att man längtar efter drogen eftersom man fortfarande vill ha kul. Man vill inte ha tråkigt.

Det känns som om jag slits mellan två olika vägar. Å ena sidan njuter jag av att röka cannabis, men å andra sidan är jag fortfarande inte glad över situationen som jag befinner mig i - dvs. att jag accepterat cannabis som en del av mitt liv och vet att jag är beroende av det. Dock vill jag fortfarande kunna njuta av drogen.

Ska jag sluta röka eller ska jag fortsätta? Det är frågan.

Jag har funderat på att ta ett uppehåll under en månad. Det var ett tips som jag fick av en mycket mer erfaren cannabisrökare än mig själv.

Frågan är vad jag försöker åstadkomma genom att inte röka under en månad? Ska jag sedan återgå till samma rutin? Kommer begäret efter drogen fortfarande finnas kvar? Uppehållet kanske inte är så hemskt som jag tänker mig eftersom jag arbetar, studerar, älskar, är social, är frisk... Men när det inte finns någonting att göra - då VILL jag röka en joint och njuta av tiden.

Givetvis kommer ett uppehåll att vara svårt. Men det kommer att ge dig ett nytt perspektiv på cannabis. Tänk på hur länge du har rökt. Flera år antagligen. Det är dags att ta en paus och sedan fortsätta om du vill det. Livet är långt, en månad är ingenting. En månad utav ett år är ingenting.

Citat:
Vi borde investera vår tid på andra saker/aktiviteter. Marijuana kan förbli en del av ekvationen, men ska aldrig mer vara i positionen där den gör en aktivitet mer njutbar än den redan är. Man kan fortfarande röka en gång i veckan, men aldrig låta drogen kontrollera/förändra/påverka ens liv.

Om det låter svårt att inte röka cannabis under en månad, är inte det ett tydligt tecken på att vi är beroende?

Ja, det är ett mycker tydligt tecken. Om man är en någorlunda regelbunden rökare men inte är sugen på att ta ett uppehåll från cannabis under en månad så är det ett tydligt tecken på att cannabis har alldeles för stor påverkan på ens liv. En månad måste man klara av utan drogen. Bevisa det för dig själv!


Citat:
Jag vill kunna njuta av livet med cannabis, men inte känna ett begär efter drogen.

Den stora faran med cannabis, som man bör informera om, är alltså att cannabis kan påverka ens liv och attityd gentemot livet negativt. Man måste alltid reflektera över hur ens liv ser ut. Har cannabis någon påverkan på livet? Har man någonsin rökt bara för att man haft tråkigt? Har man någonsin rökt bara för att göra maten godare?

Cannabis ska vara en krydda i livet, inte själva måltiden.

Genom att legalisera cannabis kan man värna om ansvarsfullt bruk, dvs. informera om denna risk. Den enda stora risken med cannabis. I dagens nolltoleranssamhälle går det inte att säga "rök ansvarsfullt" eftersom cannabisbruk överhuvudtaget inte är tillåtet.

Citat:
Efter diskussionen satte vi oss - jag, min far och min fars vän - på balkongen och rökte en joint.
Citera
2007-12-15, 18:24
  #3
Medlem
Jävligt bra skrivet! kan inte göra annat än att hålla med dig.
Citera
2007-12-15, 18:28
  #4
Medlem
Mr.Alices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank22
Jävligt bra skrivet! kan inte göra annat än att hålla med dig.
Jag säger samma sak utan att svära. Kan inte göra annat än att hålla med denna posts fakta.
Citera
2007-12-15, 18:28
  #5
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Väldigt vettigt, och väldigt korrekt.
Citera
2007-12-15, 18:50
  #6
Medlem
lakritspipans avatar
Ja, det var intressant att läsa. Känner även igen mig själv en hel del. Så fort jag har tråkigt så kommer tankarna: Hm, vad fan, borde kanske rulla upp en iaf? Eller om man precis fått tag på nån ny bra platta: Hm, finns ju ingen mening med att sitta här och lyssna på skiten nykter när jag kan vara hög osv osv.

Och en kväll på krogen är ju aldrig fulländad om man inte får sin nattjoint på vägen hem osv... Så visst är man rätt fast psykiskt på det sättet och man kommer väl alltid att få leva med tanken om att allt kan bli bättre med en joint men huvudsaken är väl ändå hur man sedan väl lever sitt liv, vilka prioriteringar man gör osv. Så länge man fortfarande finner ett visst nöje i vanliga saker i livet och så länge ens bruk inte övergår till ett missbruk så är det väl ändå rätt lugnt...

Men det riktigt luriga är väl att cannabis känns ju som en väldigt harmlös drog. Man röker och röker men upplever inget negativt direkt och till slut sitter man där och röker konstant och har helt tappat förmågan till att finna lycka i livet som nykter... Kanske det du ville påpeka med hela texten iofs. Är lite vimsig i huvet, rökt för mycket
Citera
2007-12-15, 18:52
  #7
Medlem
mtees avatar
Citat:
Till exempel, om jag är ute med några vänner på baren, det är bra musik, sexiga kvinnor, mycket öl och cigaretter... Trots allt det känner jag att det fattas någonting. Ekvationen är inte fulländad. Pusselbiten fattas - jag behöver även en joint.

Stämmer grymt bra på mig. Röker dock inte alls mycket nu men kan ändå känna en saknad av något. Särskilt när jag är ute på krogen.

Mkt bra inlägg. Tror faktiskt detta är det enda vettiga jag hört i hela mitt liv om cannabis nackdelar.
Citera
2007-12-15, 18:52
  #8
Medlem
Citat:
[Till exempel, om jag är ute med några vänner på baren, det är bra musik, sexiga kvinnor, mycket öl och cigaretter... Trots allt det känner jag att det fattas någonting. Ekvationen är inte fulländad. Pusselbiten fattas - jag behöver även en joint.

Det där stämmer in så väl på mig sedan jag började röka. Jag njuter inte på samma vis av hårt (relativt) festande längre. Jag röker främst på heljerna och det blir därför ofta som ett substitut till att dricka alkohol.

Det är viktigt att man röker ansvarsfullt precis som du säger, och att då man väl gör det så ska man göra det i sällskap tycker jag. Att vara hög blir aldrig så bra som då man är med kompisar. All tid spenderad framför datorn och tv'n är tid som man inte får någon glädje av i framtiden, oavsätt om man är stenad eller ej. Se till att göra roliga saker med era kompisar då ni röker så har ni förhoppningsvis gjort något minnesvärt efter tillfället.

Sen vill jag tilläga att det finns en faktor som inte stämmer in på mig direkt. Detta kan både bero på drogen men även en viss mognad hos mig som person. Jag njuter mer av mitt vardagsliv (äta, sova, träna, skolan) utan att röka på veckodagarna, nu än jag gjorde på den tiden då jag drack varje helg istället för att röka. Precis som du säger får man ett annat perspektiv på livet, och jag har insett att det finns bättre saker än hårt festande på helgerna och zombiefasoner måndag till fredag.

Edit: Och kom ihåg att ingenting blir kul i för stor utsträckning!
Citera
2007-12-15, 18:53
  #9
Medlem
toMishs avatar
OT och oneliners raderade. /Mod
Citera
2007-12-15, 19:01
  #10
Medlem
japp, håller med om de mesta i detta. Cb missbruk (dagligt bruk) gör att du missar en jävla massa (antar ja, har inte testat själv).
Citera
2007-12-15, 19:19
  #11
Avstängd
021/Whizzcomps avatar
Bra och vettigt skrivet, kan dock inte hålla med till 100% men det är nära. Men tänk att det är du som bestämmer vad för liv du vill leva.
Citera
2007-12-15, 19:24
  #12
Medlem
Lite som i South Park-avsnittet där cartman hittar en joint.

Då snackar en av farsorna med sitt barn om att "det farliga med cannabis är inte att du får skador av det, utan att det får dig att tycka att det är 'okej' att enbart sitta och göra ingenting."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback