Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-15, 06:14
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
TEXT...

Men klart det finns andra funktioner i Vista än Aero, är väl rätt självklart. Sen att jag tycker att Vista bara är grafik och inget annat är min åsikt och är således inte fel, men inte rätt heller
Citera
2007-12-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Vad är Aero?
Aero är det snygga/fula/onödiga/ögongodis/resurskrävande temat som bl.a. har en "glas-effekt" på fönstrena där Arkiv, Redigera osv finns, så själva "ramen" runt fönstret är lite genomskinligt och det bakom blir lite suddigt. Aero kanske innebär mer men det är väl det som syns mest.

OT: Själv använder jag vista, ganska bara p.g.a. sidebaren. Skönt med små gadgets som t.ex. kan innehålla genvägar till program man använder så slipper man ha något på skrivbordet. Man kommer åt program snabbare och det är riktigt schysst med andra tjänster så som väder, valutakurser osv...
Citera
2007-12-15, 12:18
Medlem
Zaklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Aero är det snygga/fula/onödiga/ögongodis/resurskrävande temat som bl.a. har en "glas-effekt" på fönstrena där Arkiv, Redigera osv finns, så själva "ramen" runt fönstret är lite genomskinligt och det bakom blir lite suddigt. Aero kanske innebär mer men det är väl det som syns mest.

OT: Själv använder jag vista, ganska bara p.g.a. sidebaren. Skönt med små gadgets som t.ex. kan innehålla genvägar till program man använder så slipper man ha något på skrivbordet. Man kommer åt program snabbare och det är riktigt schysst med andra tjänster så som väder, valutakurser osv...

xp + samurize?
Citera
2007-12-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaklin
xp + samurize?
Använde det förr, men var tvungen att formatera så då testade jag vista och är nöjd. Men kommer nog förr eller senare gå tillbaka till xp igen.

Jag använder bara vista till nöje och bildredigering och webutveckling. XP använder jag till musikinspelning. Vista har ju andra små uppdateringar som är allmänt sköna, t.ex. om man kopierar massor av filer så är det en fil som heter likadant så får man frågan om ersättning, säger man nej så avbryts alla kopieringar i XP.
Citera
2007-12-15, 12:47
Medlem
Noobermans avatar
Jag kör 64bitars Vista och det flyter bättre än XP på min C2D 4300@3GHz, 4GB, med ett 8600GT grafikkort och att rippa/spela upp olika mp3:or går helt utan problem...
Faktum är att bildhantering och videoredigering flyter bättre på 64bit Vista än 32 bit XP pro....

Mitt moderkort innehåller det beryktade "Trusted computer" eller som det hette ett tag: "Palladium" - men det gick att "disabla" i bioset...
Det var helt odokumenterat hur det funkade eller hur man skulle använda det så jag försökte inte ens.
Ur säkerhetssynpunkt så skulle det nog vara bra tex för arbetsgivare som inte vill att personalen ska använda datorn för något annat än jobb...
Citera
2007-12-15, 12:53
Medlem
cobrs avatar
Med Aero är skrivbordsmiljön 3d-accelererad, allt flyter bättre och det tillåter lite roliga effekter som i en 2d miljö skulle äta upp processorn.
Citera
2007-12-15, 20:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxUxxxx
Men klart det finns andra funktioner i Vista än Aero, är väl rätt självklart. Sen att jag tycker att Vista bara är grafik och inget annat är min åsikt och är således inte fel, men inte rätt heller
Jo. Det är direkt fel. Bara för att det är en åsikt så innebär det inte att du kan påstå vad som helst. Tycker du att Vista bara är XP plus lite snygg grafik så tycker du fel. Inte svårare än så.
Citera
2007-12-15, 20:18
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jo. Det är direkt fel. Bara för att det är en åsikt så innebär det inte att du kan påstå vad som helst. Tycker du att Vista bara är XP plus lite snygg grafik så tycker du fel. Inte svårare än så.

ja enligt dig, kör Vista och var glad i stället.

Edit: om du vill fortsätta diskussionen kontakta mig via pm eller starta upp en tråd, har ingen lust att gå offtopic i tråden fler gånger.
Citera
2007-12-15, 20:50
Medlem
Cheeseballs avatar
vista är ingen sötrre skillnad prestandamässigt om man vet hur man ska konfiguera det, men gäller väl xp också. Jag har iallafall inte upplevt några större förändringar när det gäller prestanda, många små sköna funktioner dock, (inte alla onödiga "snygga" saker som också finns)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in