2007-12-14, 19:22
Medlem
Jag gjorde ett par sökningar men jag kunde icke finna något som besvarade min fråga. Jag ber om ursäkt redan nu om frågan tagits upp och besvarats.

Som rubriken lyder så är det i mitt intresse att ta reda på hur jag på bästa möjliga sätt pluggar. Jag förstår självklart att det beror mycket på vilket ämne det är. Därför tänkte jag att jag skulle använda naturkunskap A som exempel eftersom det är just naturkunskap a som jag pluggat på enormt mycket men ändå lycakts få IG på i samtliga (2) prov.

För att summera... Några tips på hur jag ska plugga? Hur ska jag lägga upp det inför prov? Hur gör ni?

Väldigt tacksam för svar
Citera
2007-12-14, 19:33
Medlem
Deannas avatar
Egna instuderingsfrågor.. Egna sammanfattningar.
Mind-maps.. (bör fungera utmärkt till naturkunskap)
Börja plugga i tid, inte dagarna före..
Citera
2007-12-14, 19:34
Medlem
Emp-snubbes avatar
Jag brukade bli förhörd. Detta har alltid funkat skitbra, man får alltså samma frågor om och om och om igen tills man kan skiten som ett rinnande vatten.
Citera
2007-12-14, 19:35
Medlem
Pluggar nog aldrig mer än 30 min i sträck, men då väldigt effektivt. Om du söker på google om journey method får du bra tips om det är mycket saker du ska komma ihåg
Citera
2007-12-15, 02:03
Medlem
Jag är tacksam för svaren, vill gärna ha lite fler svar dock. Borde finnas fler som har något att säga angående detta
Citera
2007-12-15, 02:06
Medlem
infektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolltrollaren
Jag är tacksam för svaren, vill gärna ha lite fler svar dock. Borde finnas fler som har något att säga angående detta
Det är väldigt individuellt hur man studerar och vilken metod som fungerar bäst för en själv. Hittar du ingen lösning får du väl helt enkelt läsa din kurslitteratur tills att du kan böckerna nästan utantill. Vad menar du för övrigt med "enormt mycket"?
Citera
2007-12-15, 03:24
Medlem
Blå Rutas avatar
Naturkunskap är ett ämne som brukar ha ganska tydliga poänger vad det är dom vill ha fram i varje stycke i böckerna och papper.
Läs långsamt, inte bara röra ögonen över texten och sen tycker att man läst det. Se till att du tänker "vad ville dom ha sagt med den här meningen?" och skit inte bara i saker som verkar vara krångligt.

Använd färgpennor för att markera viktiga ord eller meningar som för dig sammanfattar poängen bra.

Sedan läser du igenom det igen ett par gånger. Eftersom du strukit under viktiga saker så räcker det nästan med att bara läsa det, resten kommer du tänka "ah, just det, och sen leder det till det där andra ju..."
Eftersom det understrukna är mycket mindre än resten så går det snabbt att läsa igenom massor med sidor. Men ändå så lär man sig lika mycket som om man läst igenom allt likadant som första gången.

När du tycker du har koll på det så är det dags att hitta ett sätt där du kan kolla dig själv.
Själv gör jag så att jag läser endast rubrikerna i texten, och efter varje rubrik så försöker jag förklara för mig själv vad det stycket ville ha sagt. Det gäller att vara hård mot sig själv i detaljerna, inte bara tänka "men det var väl syremolekyl eller något sånt". Se till att verkligen kunna förklara alla småstegen bra, för det är där frågorna på provet hamnar sen. Se verkligen till att kunna det i stil med "just det, det var alltså TVÅ syreatomer på varje järnatom, och det ledde i sin tur till den där processen"
Citera
2007-12-15, 14:54
Medlem
How to Study - Harry Maddox, från £0,01 på amazon.co.uk (Med frakt ~50kr)

En mycket bra bok.. ge den ett försök!
Citera
2007-12-15, 16:21
Medlem
C M Burnss avatar
En gång sa jag till mor:

- Mamma, kan du förföra mig?

Jag menade förhöra, som för övrigt är en bra studieteknik. Dock var händelsen i fråga mycket pinsam.
Citera
2007-12-15, 18:25
Medlem
Sartres avatar
C M Burns: är du full, i vilket fall, roligaste onelinern idag.

TS: Det är en mognadsfråga, det handlar om motivation och hur det handlar hur mycket du kan lida och blöda för dina drömmar, åsikter och framtidsutsikter. Man blöder och lider i perioder, vissa perioder tar man det aslugnt, andra perioder jobbar man röven av sig, att tvinga fram en arbetsinsats som är stor i perioder då du borde ta det lugnt är inte bara dumt, det är dessutom hälsofarligt.
Citera
2007-12-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Naturkunskap är ett ämne som brukar ha ganska tydliga poänger vad det är dom vill ha fram i varje stycke i böckerna och papper.
Läs långsamt, inte bara röra ögonen över texten och sen tycker att man läst det. Se till att du tänker "vad ville dom ha sagt med den här meningen?" och skit inte bara i saker som verkar vara krångligt.

Använd färgpennor för att markera viktiga ord eller meningar som för dig sammanfattar poängen bra.

Sedan läser du igenom det igen ett par gånger. Eftersom du strukit under viktiga saker så räcker det nästan med att bara läsa det, resten kommer du tänka "ah, just det, och sen leder det till det där andra ju..."
Eftersom det understrukna är mycket mindre än resten så går det snabbt att läsa igenom massor med sidor. Men ändå så lär man sig lika mycket som om man läst igenom allt likadant som första gången.

När du tycker du har koll på det så är det dags att hitta ett sätt där du kan kolla dig själv.
Själv gör jag så att jag läser endast rubrikerna i texten, och efter varje rubrik så försöker jag förklara för mig själv vad det stycket ville ha sagt. Det gäller att vara hård mot sig själv i detaljerna, inte bara tänka "men det var väl syremolekyl eller något sånt". Se till att verkligen kunna förklara alla småstegen bra, för det är där frågorna på provet hamnar sen. Se verkligen till att kunna det i stil med "just det, det var alltså TVÅ syreatomer på varje järnatom, och det ledde i sin tur till den där processen"
Detta hjälpte verkligen! Tack!

Någon frågade om vad jag menade med 'enormt mycket', ska jag vara ärligt så vet jag inte exakt vad jag menade, troligtvis menade jag väll något i stil med tiotals timmar, vilket är något som jag tycker är mycket.

Men hur mycket brukar ni andra plugga? Hur många timmar sammanlagt inför ett matteprov? Räkna alltså bara tiden ni lägger ner av er fritid, inte den tiden ni pluggar i skolan på lektioner
Citera
2007-12-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolltrollaren
Detta hjälpte verkligen! Tack!

Någon frågade om vad jag menade med 'enormt mycket', ska jag vara ärligt så vet jag inte exakt vad jag menade, troligtvis menade jag väll något i stil med tiotals timmar, vilket är något som jag tycker är mycket.

Men hur mycket brukar ni andra plugga? Hur många timmar sammanlagt inför ett matteprov? Räkna alltså bara tiden ni lägger ner av er fritid, inte den tiden ni pluggar i skolan på lektioner

Det är väl högst individuellt hur mycket man pluggar inför ett prov? Vilka förutsättningar och mål man har, anpassa dina studier efter det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in