2007-12-14, 17:39
Medlem
Rafos avatar
Efter en diskussions med en vän skulle jag nu gärna vilja veta vem av oss som har rätt.

Min kompis påstod att om två bilar kör mot varandra med en hastighet av 90km/h vardera och kolliderar med varandra så får den enskilde bilen samma skador som om den istället kört in i ett stillastående föremål. Han använder ett exempel för att försvara det här som är att om vi sätter ett typ stycke mellan bilarna och det är timat att båda når fram samtidigt så vet ju inte bilen om den krockat med en annan bil eller en bergvägg.

Nu när jag fått tid att reflektera efter vår diskussions vi hade så ser jag en hejdundrade massa fel i min väns sätt att resonera vilket jag så snällt ska påpeka för honom.

Men jag skulle gärna ta emot något exempel jag kan använda när jag ska förklara för honom varför det inte är såsom han tror eller några formler som skulle kunna gynna mej.

Eller helt enkelt komma med något tips om vad som är läsvärt som berör de krafter som är inblandade.
Citera
2007-12-14, 17:47
Medlem
wellermans avatar
Är massorna hos bilarna densamma så kommer dom att totalstanna. Samma som om du kört in i en bergvägg. Fråga din kompis (eller vem det nu var som kom med påståendet) vad som annars kommer att hända vid kollisionsögonblicket samt var annars krafterna skulle ta vägen.

läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Momentum
Citera
2007-12-14, 17:48
Medlem
du kan ju köra med hastigheten *vikten är det samma som energi i jol
Citera
2007-12-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
du kan ju köra med hastigheten *vikten är det samma som energi i jol

ööhh.. massan*hastigheten*hastigheten/2 är energin i joule. Du tänker på rörelsemängden.

/Hast
Citera
2007-12-14, 19:22
Medlem
Stockos avatar
Att köra 90km/h och krocka med en bil som kör 90km/h är i princip samma som att köra 180km/h krocka med en stillastående bil.
Citera
2007-12-14, 20:46
Medlem
D'mons avatar
Hastigheter mäts alltid relativt något, eftersom bilarna färdas i motsattriktning så kommer smällen att ske i en hastighet som motsvarar 180 km/h om du kör in i en vägg. Dessutom så kommer energin i smällen att vara 4 ggr mer vid en frontalkrock, antag lika massor på bilarna, eftersom hastigheten kvadreras i energiberäkningarna. Så det är inte att leka med att frontalkrocka i 90 km/h. För övrigt så byggs bilarna idag så att mycket av energin ska absorberas av karossen istället för i oss späda/klena människor. Därav dragspelsformen efter frontalkrockar.
Citera
2007-12-14, 21:31
Medlem
#Att köra 90km/h och krocka med en bil som kör 90km/h är i princip samma som att köra 180km/h krocka med en stillastående bil.#
nä den bil som står stilla kommer att flytta sig längre bakåt och varje meter som den flyttar sig minskar rörelsenergin,
Citera
2007-12-14, 23:40
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
#Att köra 90km/h och krocka med en bil som kör 90km/h är i princip samma som att köra 180km/h krocka med en stillastående bil.#
nä den bil som står stilla kommer att flytta sig längre bakåt och varje meter som den flyttar sig minskar rörelsenergin,
Ja, men den totala rörelsemängden är lika stor i båda fallen och kollisionerna är därför väsentligen lika våldsamma.

Och för fanken karl; kan du inte använda quote-taggar istället för #? Det skulle öka läsbarheten avsevärt.
Citera
2007-12-15, 10:14
Medlem
#Ja, men den totala rörelsemängden är lika stor i båda fallen och kollisionerna är därför väsentligen lika våldsamma.
#
nä inte riktigt om det ena målet är ett fast föremål som inte rör sig då stämmer det om vikten därimot är ungefär det samma som den del som rör sig kommer en överföring av energi att ske vilket gör att det föremål som stod stilla får energi och rör sig och tar upp energi i den mängd som motsvarar rörelsen ,,
Citera
2007-12-15, 18:27
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
#Ja, men den totala rörelsemängden är lika stor i båda fallen och kollisionerna är därför väsentligen lika våldsamma.
#
nä inte riktigt om det ena målet är ett fast föremål som inte rör sig då stämmer det om vikten därimot är ungefär det samma som den del som rör sig kommer en överföring av energi att ske vilket gör att det föremål som stod stilla får energi och rör sig och tar upp energi i den mängd som motsvarar rörelsen ,,
Jaha, nu förstår jag vad du menar. Jag missuppfattade ditt resonemang och föreställde mig situationen ur ett annorlunda perspektiv, men insåg efter närmare reflektion att den referensram jag använde inte var ett inertialsystem.

Sammanfattningsvis:
Om två lika tunga bilar som vardera håller 90 km/h frontalkolliderar, är detta en lika våldsam kollision som om man kört in i en bergvägg i 180 km/h.
Att köra in i en stillastående bil i 180 km/h ger dock inte upphov till en lika brutal kollision eftersom den stillastående bilen sätts i rörelse. Rätt ska vara rätt.

Sett ur ett mer praktiskt perspektiv är man nog illa ute i båda fallen dock...
Citera
2007-12-15, 19:23
Medlem
finde3213s avatar
Ett bra motargument?

Säg att den ena personen springer till fots i 10km/h och bilen kör i 90 km/h. Kommer då personen som springer uppleva samma sak som att springa in i en vägg?
Citera
2007-12-16, 00:21
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Om två lika tunga bilar som vardera håller 90 km/h frontalkolliderar, är detta en lika våldsam kollision som om man kört in i en bergvägg i 180 km/h.

I det första fallet kommer förarna att deaccelerera från 90km/h till 0km/h. I bergväggen blir det istället 180km/h till 0. Detta kallar jag våldsammare.

Den kommer även vara dubbelt så hög kinetisk energi i en bil som kör i 180 än två som kör i 90.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in