• 1
  • 2
2007-12-16, 13:00
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Pengar i sig har inget egentligt värde, utan ett instrumentalt värde för att uppnå något som annars kan skänka en lycka.

Om det är något som inte kan köpas (vilket man oftast kan) så skänker pengar inte äkta lycka.

Mvh.
Citera
2007-12-19, 02:24
Medlem
eriques avatar
Tappade 500 kr idag, en 'kompis' jag hade här hemma, ensam, tog dom .. blev ledsen, så ja delvis.
Citera
2007-12-19, 08:42
Medlem
Troas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erique
Tappade 500 kr idag, en 'kompis' jag hade här hemma, ensam, tog dom .. blev ledsen, så ja delvis.

Blev du ledsen för att du blev av med 500kr eller blev du ledsen för att det var din "kompis" som stal dem av dig?

Om det sistnämnda - vilket man förmodar vara fallet - så har det egentligen ingenting med att göra huruvida pengarna gjorde dig mer eller mindre lycklig, utan snarare att din så kallade vän stal från dig och därmed svek dig.

Eller du kanske blev ledsen 50% på varje alternativ?

Personligen hade jag inte brytt mig så mycket om pengarna, dem hade han fått betala tillbaks ändå, men det faktum att han som vän stjäl från mig, hade gjort mig riktigt jävla arg!

Citera
2007-12-20, 14:18
Medlem
AlienBillys avatar
Pengarna i sig är inte lycka, men man kan givetvis göra sig lycklig med vad pengarna kan köpa.

Så, kort svar: ja
Citera
2007-12-21, 13:45
Medlem
Confunduss avatar
Skänker pengar lycka? Inte nödvändigtvis, men att vara ekonomiskt oberoende skänker definitivt lycka. Om du slipper oroa dig över skatter och räkningar blir du helt klart lyckligare - men börja inte investera i eller starta företag och sånt, skaffa inget gigantiskt hus som gör dig till kändis - Ju mindre du behöver tänka på desto lyckligare är du. Sann lycka enligt mig vore att ha några miljoner på banken, men samtidigt leva ett rätt normalt liv, festa rätt hårt på helgerna utan att behöva oroa sig alls över vad det kostar.
Citera
2007-12-22, 17:29
Medlem
Nej, men brist på pengar skänker ofta olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in