2007-12-14, 13:02
Medlem
OggeOJs avatar
Rubriken.

Men jag vet inte hur jag ska testa om det fungerar. Går det att köra i steg om 5 mhz (ska man öka både minnet och core?) och se fpsen i WoW, eller är det bara 3dmark som gäller?

Använder RivaTuner.
Citera
2007-12-14, 22:06
Medlem
Wendigos avatar
Det är såå fruktansvärt olika det där, hur mycket man kan klocka upp på pappret identiska kort - det beror mycket på vad du har för andra saker i burken och hur själva lådan är utformad. Kylning, naturligtvis: ska du klocka så byt först ut den fläkt som kortet kom med.. på 6800 brukar det vara en rätt högljudd sak oxå, så det blir bara skönt att få ner ljudet lite Jag kör med en Arctic Cooling som är specialanpassad just till 6800-korten och nu kör jag mitt kort i 550 / 1700, vilket är helt OK siffror med tanke på att man startar på 350 / 1100 ! Både Call of Duty 4 och Oblivion går som smort nu @ 1280 x 1024.

Mitt råd är alltså: se till att kyla ordentligt och klocka upp försiktigt, testa sen med valfritt spel eller (hellre) FRAPS
Citera
2007-12-15, 00:21
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Det är såå fruktansvärt olika det där, hur mycket man kan klocka upp på pappret identiska kort - det beror mycket på vad du har för andra saker i burken och hur själva lådan är utformad. Kylning, naturligtvis: ska du klocka så byt först ut den fläkt som kortet kom med.. på 6800 brukar det vara en rätt högljudd sak oxå, så det blir bara skönt att få ner ljudet lite Jag kör med en Arctic Cooling som är specialanpassad just till 6800-korten och nu kör jag mitt kort i 550 / 1700, vilket är helt OK siffror med tanke på att man startar på 350 / 1100 ! Både Call of Duty 4 och Oblivion går som smort nu @ 1280 x 1024.

Mitt råd är alltså: se till att kyla ordentligt och klocka upp försiktigt, testa sen med valfritt spel eller (hellre) FRAPS

Har vattenkylning.
Citera
2007-12-16, 11:56
Medlem
OggeOJs avatar
Hjälp.
Citera
2007-12-16, 12:03
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo

Det var som satan!

Mitt 6800GT med Arctic cooling fick jag bara upp i 400/1100 i spel som tea Americas Army. Tyngre spel såsom FEAR m.m gick sällan mer än 370, trots låga temperaturer.
Citera
2007-12-16, 12:49
Bannlyst
det finns ett jävligt bra verklockningsprogram till radeon kort som heter ati tool, den kollar värmefrändringar och höjer själv både minne och kärnklockan.
ju bättre kylning du har på kortet ju hgre hjer den sigsjälv efftersom att kylningen tar ned värmen, jag trimmade mitt radeon 9550 med en extern fläkt

från brjan var den på

250 hz kärnanr
150hz minnes

med orginal "kylflänsen" så fick jag den till

300hz kärna
190hz minne

kpte dock en fläkt istället och tog bort kylflänsen och testade klocka igen.
ati tool fick sedan upp hastigheten till hela

450 eller upp till 500 kan dte vart också.. hz kärnan
dock bara 190hz minne vilket hade orginalkylningen

borde dte inte finnas ett sådanthär program till geforce korten? det är hur bra som ehllst, sammtidigt som den kör en 3d applikation så trimmar den alltså och känner effter själv ifall kortet pallar mera eller inte.
Citera
2007-12-16, 13:34
Medlem
OggeOJs avatar
Helvete, drog på för mycket. Ingen bild efter 15 sek, hur gör jag? Min laptop har en utgång för bild, kan jag "låna" det grafikkortet?
Citera
2007-12-16, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Helvete, drog på för mycket. Ingen bild efter 15 sek, hur gör jag? Min laptop har en utgång för bild, kan jag "låna" det grafikkortet?

fan vad desperat man får vara då? :P
Citera
2007-12-16, 13:45
Medlem
OggeOJs avatar
Resettade datorn till fabriksinställningar, hopas det fungerar...
Citera
2007-12-16, 16:59
Medlem
Aja Bajas avatar
Om du har klockat grafikkortet för mycket ska du hålla inne höger eller vänster shift (kommer inte ihåg vilket) medan du startar windows, så startar den oklockat.
Om du har AGP varianten på kortet kan du också prova att låsa upp pixel och vertex piplines som har blivit deaktiverade på 6800, men dom fungerar ofta ändå.
Citera
2007-12-16, 19:02
Medlem
Wendigos avatar
Mjo, har man PCI-E-varianten av 6800 så är vertex och pixel pipelines upplåsta, i alla fall på mitt kort - också ett ASUS. Det kanske är det som gör det mer klockvänligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in