Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
När vi skriver uppsatsen får vi inte använda oss av sammansättningar som "doesn't" utan vi måste skriva "does not", lärarna hävdar nämligen att det är så en formell uppsats ska skrivas. Under lektionstid redovisar vi böckerna med så kallade "keywords" d.v.s att vi plockar ut fyra fraser ur böckerna och analyserar dem. Examensarbetet består till stor del att plocka ut religiös symbolik, eller något liknande, ur en bok som ingen bryr sig om, skriven av en författare som varit död i 700 år.
Varför ägnar vi inte den lilla tiden vi har åt något viktigt, som t.ex. språkfärdighet.
Jag tillhör en av dem som anser att det är 100% onödigt att analysera böcker.
Ok, då förstår jag vad du menar, men jag håller inte med.
Inte för att vara petig men en av många saker som betecknar mer formell engelska är att försöka undvika s k contractions (doesn't), så jag tycker inte det är fel. Att kunna anpassa sitt språk efter mottagare är väl språkfärdighet om något.
Angående litteraturkursen så är väl smaken som baken, den kan ju vara tråkigt upplagd också. Men tycker du det är 100% onödigt att analysera böcker så vet jag inte riktigt varför du blev engelsklärare. Jag kan förstå det om du ska bli det för mellanstadiet, men i gymnasiet ska du ju uppmuntra eleverna att läsa, att läsa ingår i alla nivåers mål. Hur du ska lösa det utan att bryta ihop ifall du inte gillar litteratur kan man ju undra. På B-nivå är MVG analys, och om du inte gillar eller förstår analys så kan du glömma att ha C. Jag kan visserligen förstå resonemanget att avancerad högskoleanalys inte har att göra med lägre nivåer, men man kan ju inte lägga lärandet på samma nivå som eleverna man ska ha, du måste förstå det mer avancerade för att kunna bryta ner detta till rätt nivå.
Jag tillhör dem som tycker att analys ger oerhört mycket om man genomför den på rätt sätt. Dels får man faktiskt även här språkfärdighet, man får en annan förståelse för språkets djup, sedan kan man se på mycket i samhället på samma sätt, man får en annan slags "lupp" att se saker och ting genom. Men det kanske är en diskussion som man kan ta med sig in i litteraturforumet istället.
Men det är ju inte bara litteratur hela tiden. Det är lite på A-kursen, sedan brukar det vara brittisk och amerikansk litteratur 5p. på B-nivå. På C och högre får du välja litteratur eller lingvistik, då kan du välja bort en del litteratur om du vill.