2007-12-13, 15:01
Medlem
Meaniis avatar
Hejhej.

Har kört med XP men så tänkte jag testa på Vista lite, Så jag tankade Vista Ultimate från powerbits. Det har funkar bra men vill ha tillbaka XP igen.

Nu till problemet, När jag stoppar in XP skivan och ska installera det så kan jag inte det. Det går inte att trycka på installera xp ens...

Så här står det:

http://adsbb.com/free_image_hosting/xp..jpg

KRÄM//midvh.
Citera
2007-12-13, 15:04
Medlem
Spoonfeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanii
Hejhej.

Har kört med XP men så tänkte jag testa på Vista lite, Så jag tankade Vista Ultimate från powerbits. Det har funkar bra men vill ha tillbaka XP igen.

Nu till problemet, När jag stoppar in XP skivan och ska installera det så kan jag inte det. Det går inte att trycka på installera xp ens...

Så här står det:

http://adsbb.com/free_image_hosting/xp..jpg

KRÄM//midvh.

Provat att starta om datorn med XP-skivan i och se till att bios tittar på CD-ROM vid boot?
Citera
2007-12-13, 15:05
Medlem
Meaniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoonfed
Provat att starta om datorn med XP-skivan i och se till att bios tittar på CD-ROM vid boot?

Japp, Testade att starta om datorn, Händer inget särskilt.. Är exakt som det brukar vara när jag startar om datorn.
Citera
2007-12-13, 15:08
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Japp, Testade att starta om datorn, Händer inget särskilt.. Är exakt som det brukar vara när jag startar om datorn.

Jo, men har du ställt in i BIOS att datorn skall boota från CD/DVD då? Så den inte bootar från hårddisken direkt.
Citera
2007-12-13, 15:08
Medlem
Spoonfeds avatar
Citat:

Ja, jo. Exakt lika är det ju såklart. I regel för att aktivera boot-up från cdrom måste du trycka på en knapp under ett tidsintervall. Händer inte detta så måste du gå in i BIOS och ändra inställningarna så att datorn kikar på vad som sitter i cdrommen vid uppstart.
Citera
2007-12-13, 15:20
Medlem
Meaniis avatar
Ursäkta om jag är tjatig men är så grymt dålig på datorer
Hur går jag in i BIOS?
Och vad ska jag exakt göra där?
Citera
2007-12-13, 15:23
Medlem
Spoonfeds avatar
Citat:
Ursäkta om jag är tjatig men är så grymt dålig på datorer
Hur går jag in i BIOS?

Det är olika, men första bilden du ser när du startar upp datorn brukar ha information om hur man går in i BiOS. Ibland är det "Del" knappen, eller någon av "Funktionsknapparna", ofta F2. Ibland en kombination, Shift+F2 eller liknande.
Håll ögonen öppna.

Edit: Såg att du undrade vad du ska göra när du väl kommit in.

När du kommit in i BiOS så ska du hitta en lista där du kan bestämma i vilken ordning datorn ska hitta boot-information.

First Boot Device:
Second Boot Device: osv osv

Förhoppningsvis ser det ut ungefär såhär: http://www.nordichardware.se/skrivel.../220/bios3.jpg

Där väljer du precis som på bilden CDROM.

OBS! Du måste ändå förmodligen trycka på en valfri tangent vid ett visst tillfälle under boot-up för att starta från CD/DVD.

Edit 2: Läs igenom det här: http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220

Edit 3: Jag ber till gudarna att du inte har några SATA2/RAID hårddiskar i datorn.
Citera
2007-12-13, 15:43
Medlem
Meaniis avatar
Det här var lättare sagt än gjort det...
Har fixat allt med BIOS och det nu, Men varje gång den håller på att läsa in skivan så får jag blåskärm Får nog ha kvar vista då..
Citera
2007-12-13, 17:14
Medlem
Citat:
Det här var lättare sagt än gjort det...
Har fixat allt med BIOS och det nu, Men varje gång den håller på att läsa in skivan så får jag blåskärm Får nog ha kvar vista då..

När du startar med XP-skivan så kommer skärmen att bli blå och sedan kommer det att läsas in drivrutiner och annat från skivan.

Sedan så undrar jag om det går att installera XP utan att göra en ny systempartition. Kan innebära en hel del arbete om så är fallet.
Citera
2007-12-13, 17:16
Medlem
Desperat_s avatar
Du måste formatera hårddisken innan du kan installera XP har jag för mig,
antar att Microsoft inte vill att man nergraderar eller något sånt.

Skulle dock googla lite på det innan jag formaterar...
Citera
2007-12-13, 18:07
Medlem
Steamers avatar
för att köra dual boot med XP och Vista bör man dels köra respektive OS på en separat disk (funkar med partitioner också men det är lite gay), dels installera XP först, sen Vista. Då får man tillgång till Vista's boot loader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in