2007-12-13, 07:58
Medlem
zyxys avatar
Vi har en hantverkare som fixat ett badrum för ett överenskommet pris. Under tiden har det visat sig att han inte kan någonting om el i våtutrymmen och att de installationer som gjorts är amatörmässiga. Eftersom det inte känns bra att visats i ett badrum där man inte litar på elen, är det angeläget att låta en fackman se över alltihopa. Min fråga är då:

Om man ser till konsumenttjänstlagen är jag som uppdragsgivare skyldig att försöka låta honom korrigera felen innan jag vägrar betala och ger uppdraget till någon annan. Men gäller den skyldigheten även om det visar sig att den ursprunglige entreprenören uppenbarligen (så att jag som lekman kan se det) saknar kunskapen för att utföra uppdraget på ett korrekt sätt?
Citera
2007-12-13, 09:00
Medlem
FMMs avatar
Fråga honom om han har behörighet så ska du ser att det kanske löser sig när han svarar "nej" på den frågan.
Citera
2007-12-13, 09:26
Medlem
Räkodlarens avatar
fel

du vill häva avtalet (det som finns kvar att göra)?

Kolla först om det verkligen är fel i arbetena.
Citera
2007-12-13, 09:47
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räkodlaren
du vill häva avtalet (det som finns kvar att göra)?

Kolla först om det verkligen är fel i arbetena.

Lätt konstaterat - de har bommat att man måste dra jord ända till elcentralen, ledningar är skarvade med tejp, de hade inte själva tänkt på att man måste installera en jordfelsbrytare.

Citat:
Ursprungligen postat av FMM
Fråga honom om han har behörighet så ska du ser att det kanske löser sig när han svarar "nej" på den frågan.

Det erkänner han glatt att han inte har, men hävdar att eftersom han aldrig påstått att han har behörighet, så har jag accepterat det. Men eftersom det faktiskt är lagkrav på behörighet för fasta elinstallationer (vilket jag inte visste då avtalet ingicks), kan han som hantverkare då öht ingå ett avtal om att utföra sådana?
Citera
2007-12-13, 10:18
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxy
Vi har en hantverkare som fixat ett badrum för ett överenskommet pris. Under tiden har det visat sig att han inte kan någonting om el i våtutrymmen och att de installationer som gjorts är amatörmässiga. Eftersom det inte känns bra att visats i ett badrum där man inte litar på elen, är det angeläget att låta en fackman se över alltihopa. Min fråga är då:

Om man ser till konsumenttjänstlagen är jag som uppdragsgivare skyldig att försöka låta honom korrigera felen innan jag vägrar betala och ger uppdraget till någon annan. Men gäller den skyldigheten även om det visar sig att den ursprunglige entreprenören uppenbarligen (så att jag som lekman kan se det) saknar kunskapen för att utföra uppdraget på ett korrekt sätt?

Korrigera i det här fallet innebär ju att han ombesörjer så att arbetet blir utfört enligt fackmässig standard. Besitter han inte den här kunskapen själv, så kan han knappast göra så mycket mer än att köpa in tjänsten.
Citera
2007-12-13, 12:55
Medlem
Om det inte finns någon med behörighet som ansvarar för anläggningen så är den inte laglig.
Är den inte laglig och huset brinner ner, och det kommer fram så kommer du stå utan ersättning förmodligen.

Jag skulle då inte betala, förns en godkännd elektriker kontrollerat anläggningen.
Citera
2007-12-13, 14:40
Medlem
slabadans avatar
Jag tycker det låter som att Du skall kräva avhjälpande av fel i tjänst. Lyckas hantverkaren inte med detta får Du häva avtalet och kräva denne på skadestånd.

Mitt tips är att hota med ARN och en stämning så kanske hantverkarn skaffar dit en elektriker och fixar skiten.

Lycka till!
Citera
2007-12-13, 16:08
Medlem
zyxys avatar
Tack för hjälpen. Med era tips och lite råd från konsumentvägledaren är jag laddad för en rejäl holmgång i morgon. Jag återkommer med resultatet.
Citera
2007-12-14, 14:15
Medlem
zyxys avatar
Hantverkaren avklarad.

Efter att ha försökt börja sturskt, mjuknade han efter hand och jag har nu ett tilläggskontrakt som låter mig välja elektriker inom ramen för kontraktet.

Tack alla för goda råd! (Nu ska jag sätta mig i helgen och skriva ett litet inlägg i hus och hem-forumet för att hjälpa andra att slippa samma huvudvärk).
Citera
2007-12-16, 08:26
Medlem
zyxys avatar
Here we go again...

Även om tilläggsavtalet tar ifrån hantverkaren ansvaret för elen, så undrar jag om jag verkligen är skyldig att låta honom slutföra arbetet i övrigt:

- Han har tidigare monterat fel golvbrunnar på fel sätt. Trots specifikt påpekande om vari felet med monteringen bestod, så har de lyckats upprepa felet (ingen manschett för den som är vvs-kunnig).
- De följer inte på något sätt god branschsed - om du bryter tätskiktet (ffa i närheten av en golvbrunn där det ju finns vatten), så måste du lägga om tätskiktet för hela golvet för att det ska vara godkänt. De har inte bara struntat i detta utan specifikt sagt att det inte är nödvändigt som svar på en direkt fråga (enligt den besiktningsman vi ska anlita så är hantverkare skyldiga att upplysa om god sed när de ger råd).
- Jag börjar misstänka att det inte finns någon byggförsäkring. Det står förvisso inte i avtalet, men som svar på en mailfråga har han uppgivit att "det finns försäkringar", men inte varit mer specifik än så.
- Och, som tidigare sagt, han tog på sig el utan vare sig behörighet eller kunskap och höll därmed på att göra vårt badrum till en dödsfälla.
- Vi har ett avtal som säger att de nya våtrumsreglerna ska gälla, men han verkar inte ha någon koll på dessa (inte någon av de två standarduppsättningarna), utan bygger på något slags känsla för hur det ska vara.

Vad gäller golvbrunnarna är det alltså nu andra gången vi beskådar samma fel och det är även i övrigt uppenbart att mannen saknar kunskap om regler och nödvändig skicklighet för att utföra arbetet. Med andra ord har han, enligt min uppfattning, ingått avtalet under falska premisser och jag saknar allt förtroende för hans möjligheter att slutföra avtalet på ett nöjaktigt sätt. Borde det då inte gå att få ta in en ny hantverkare för att korrigera felen och helt enkelt betala den förste skojaren vad som blir över?
Citera
2007-12-16, 10:46
Medlem
TTKs avatar
Hur är det med pengarna? Har du betalat något än eller sitter du fortfarande med hela betalningen?
Citera
2007-12-16, 18:47
Medlem
zyxys avatar
Jag har inte betalt något och har kollat att jag har rätt att göra så (eftersom den potentiella skadan för mig är större än hela beloppet jämte hans utlägg för material).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in